En av Sølvtrans sine båter, «Ronjafisk». Overlevert mot slutten av fjoråret. Foto: Pressefoto
En av Sølvtrans sine båter, «Ronjafisk». Overlevert mot slutten av fjoråret. Foto: Pressefoto
En av Sølvtrans sine båter, «Ronjafisk». Overlevert mot slutten av fjoråret. Foto: Pressefoto

Sølvtrans har åtte båter i bestilling. Og flere skal det bli.

Verdens største brønnbåtselskap vil bygge nye båter hvert år frem til 2025.

Korona skapte problemer ved tyrkiske verft i vår, og byggingen av flere båter og skrog stoppet opp. Konsernsjef Roger Halsebakk i Sølvtrans sier til IntraFish at dette ikke vil påvirke leveransene neste år nevneverdig.

- Det er i verste fall kanskje en måneds forsinkelser på noen av båtene, sier han. 

Ny båt til høsten

2020 har ellers vært lite preget av koronautfordringer i Sølvtrans. 

- Det har vært full fart, som planlagt og budsjettert. Vi ser på positivt på oppdrettsnæringen og fremtiden, sier Halsebakk.

Sølvtrans, verdens største brønnbåtselskap, har hele åtte båter i bestilling. «Ronja Christopher» er den neste båten som blir levert i september 2020.

 Dette er en båt på 2500 kubikk som blir bygget ved Aas Mek. Verksted. Bremnes Seashore har inngått avtale med Sølvtrans om fulltidsleie av brønnbåten med mannskap i tre år

Deretter skal syv andre båter fra både Myklebust Verft og Aas Mekaniske leveres i løpet av 2021 og 2022.

zoom- Ny teknologi og større båter vil absolutt være nødvendig, sier konsernsjef Roger Halsebakk i Sølvtrans.
- Ny teknologi og større båter vil absolutt være nødvendig, sier konsernsjef Roger Halsebakk i Sølvtrans.

Lukket konsept

- Vi har fortsatt tro på konseptet med lukket transport og lukket design. Det bygger vi nå og vi har planer om å bygge en god del båter fremover. Det vil være båter under bygging hvert år frem til 2025, så langt i alle fall.

- Kan det blir for mange båter?

- Næringen har altfor få båter i dag. Det er mange selskap har sagt de skal komme med båt, men det er nye regler og krav til næringen, som gjør at mange av dagens eksisterende båter ikke vil klare å gjøre oppdrag som de har gjort tidligere og frem til nå. Ny teknologi og større båter vil absolutt være nødvendig. 

Nylig ble det kjent at Halsebakk gjennom investeringsselskapet Ronja Capital investerer i landbasert oppdrettsanlegg i Sør-Korea.

zoom«Ronja Christopher» skal snart være ferdig. 
«Ronja Christopher» skal snart være ferdig. 

På budsjett

Sølvtrans hadde en omsetning på 708 millioner kroner i 2019. Det var en nedgang fra 814 millioner i 2018.

Årsresultatet for Sølvtrans endte på 270 millioner kroner, mot 388 millioner året før. Noe som var en reduksjon på 118 millioner.

- Vi var akkurat på budsjett for 2019, det gikk som planlagt. Men vi fikk noen av nybyggene senere levert, og dermed kom en del av inntektene og kostnadene senere enn ventet. Den største forsinkelsen var Ronja Storm, som var syv måneder forsinket, sier Halsebakk.

Årsresultat for Sølvtrans Rederi AS, tall i millioner kroner:

Sølvtrans20192018Endring
Omsetning707,9813,8-13,0 %
Op. driftsresultat350,4451,1-22,3 %
Resultat før skatt270,7387,8-30,2 %
Nettoresultat269,8388,1-30,5 %
Driftsmargin49,5 %55,4 %-10,7 %

Les flere saker fra IntraFish: 

( VILKÅR )
 
Del saken