NY: «Ravinda», ny sjark til kystflåten i Rørvik bygd i Rørvik.Foto: Andreas Øvergård/Snippen Media
NY: «Ravinda», ny sjark til kystflåten i Rørvik bygd i Rørvik.Foto: Andreas Øvergård/Snippen Media
NY: «Ravinda», ny sjark til kystflåten i Rørvik bygd i Rørvik.Foto: Andreas Øvergård/Snippen Media

«Ravinda» ble fire centimeter lengre enn først planlagt

Egentlig skulle rederiet bygge en båt på 10,99 meter. Men så kom kvotemeldingen.

- Det er bare artig å bygge båt, men kvotemeldingen skaper usikkerhet og endrer rammebetingelsene. Derfor måtte vi øke båtlengden med fire centimeter under byggingen av «Ravinda», sier Remi Hatland fra Rørvik.

Mandag fikk han overlevert sjarken på 11,03 meter fra Båt og Motorservice, et av to verft i Rørvik. Opprinnelig var planen å bygge båten på 10,99 meter for å komme under den til nå magiske 11-metersgrensen for kystfiskebåter. 

Kvotemelding ga hodebry

Underveis i båtbyggingen kom kvotemeldingene som stenger for at kvoter på båter over 11 meter kan flyttes ned til båter under 11 meter og som i tillegg skroter samfiskeordningen som detter selskapet har drevet med to kvoter, en over 11 meter og en under 11 meter.

- Det er snakk om en overgangsordning på flere år,  og neste år er det muligens et regjeringsskifte på gang som kan endre forutsetningene på nytt. Vi kunne uansett ikke ta sjansen på å bygge en båt hvor vi risikerte at det meste av driftsgrunnlaget ble tatt bort om noen år som følge av kvotemeldingen, sier Remi Hatland.

zoomREDER: Remi Hatland klar for å fiske med ny båt.
REDER: Remi Hatland klar for å fiske med ny båt.

Fire centimeter ekstra

Hans båt er den andre på kort tid som har skiftet fra 10,99 til 11,03 meter etter at båtene er blitt bestilt fra verftene. Den forrige omtalte nybåten, var «Gerd». Den ble bygget ved det finske verftet Madmec Marine på 11,01 meter etter først å ha vært planlagt bygd på 10,99 meter. De to ekstra centimeterne skal sikre at kvoteverdiene forblir på båten, slik det også blir for «Ravinda» med fire centimeter ekstra lengde.

Seddelen for levering av fisk er som en rikholdig meny. Vi har gjerne 11 fiskeslag vi leverer fra samme tur

Remi Hatland

Kortreist båt for alle parter

«Ravinda» er oppkalt med navnene til moren og begge søstrene til Remi Hatland, en fin gest og et fint båtnavn.

Båten kan godt få tilleggsbetegnelsen «kortreist». Båtbyggeren er nesten nabo til byggeverftet på Rørvik, lokalt designet hos Marin Design på Nærø, mens mannskapet på tre er lokalt forankret. I tillegg vil nybåten ta med seg lærlinger fra videregående skole på linja for Fiske og fangst på Rørvik. Bortsett fra torskefisket nordpå, vil det meste av fisket foregår kystnært ved Rørvik.

zoomLENGDE: «Ravinda» fikk fire centimeter ekstra båtlengde under byggeprosessen for å være tilpasset kravene i kvotemeldingen.
LENGDE: «Ravinda» fikk fire centimeter ekstra båtlengde under byggeprosessen for å være tilpasset kravene i kvotemeldingen.

Manger arter på seddelen

- Seigarnfiske er det viktigste på kystene her og blir det første vi tar fatt på sammen med fiske etter breiflabb. Seddelen for levering av fisk er som en rikholdig meny. Vi har gjerne 11 fiskeslag vi leverer fra samme tur, sier Remi Hetland.

Han ramser opp arter som lange, lysing og lyr som viktige fiskeslag i tillegg til de nevnte, og flere mindre arter. Han skulle ønske det kunne ha stått mer uer på seddelen, men det fiskeslaget er for det meste fredet. All fiske foregår med garn og Rørvik Fisk er kjøper av fangstene.

Populært blant ungdom

Remi Hetland er glad for den endringen som har skjedd med at ungdom velger å ta utdannelse innen fiske og fangst.

- Da jeg gikk Fiske og fangst for om lag 20 år siden, ble man sett på som en raring som valgte den linja. I dag er det veldig populært. Jeg har hørt at det planlegges to klasser til med denne retningen i Rørvik i år, sier han. 

 - Mange av de vi får i opplæring er flinke og motiverte. Vi skal ha med to elever også før dette skoleåret begynner. Det er veldig fint at det er blitt endring fra å fraråde ungdom å bli fiskere tilå anbefale det, sier han.

Nå venter han bare på å få endelig godkjennelse på alle papirer for å sette «Ravinda» i aktivt fiske.

zoomOm bord fra venstre: Fremtidig lærling om bord i Ravinda, Jarle Martin Hansen og Remi Hatland. Foran: Morten Johansen og Mikael B. Bærøy fra Båt og Motorservice.
Om bord fra venstre: Fremtidig lærling om bord i Ravinda, Jarle Martin Hansen og Remi Hatland. Foran: Morten Johansen og Mikael B. Bærøy fra Båt og Motorservice.

Lett å velge byggeverft

- Sommerferie og koronakonsekvenser er to bremseklosser for å få ting gjort i tide, men vi håper vi kan ta løs snart, sier Hatland, som er fornøyd med samarbeidet med verftet:

- Vi har benyttet Båt og Motorservice til utbedringer og servicer på tidligere fartøy, og det var derfor et naturlig valg da beslutningen om nybygg ble tatt. Min far fikk bygd båt her i 1996, så jeg har hatt god kjennskap til verftet hele livet, sier Remi Hatland.

Begge parter har hatt en god opplevelse av byggeprosessen, og vi har jobbet tett for å finne de beste løsningene.

zoomLugaren på nybåten.
Lugaren på nybåten.

Andre lokale nybygg på kort tid

For Båt og Motorservice er dette den andre leveransen av ny båt på kort tid og byggenummer 55 fra verftet.

- En av utbedringene som er gjort er montering av nyutviklede slingrekjøler som gir høyere hastighet, redusert drivstoff-forbruk og mindre støy om bord, sier daglig leder Tor Erik Lysø i Båt og Motorservice.

- Båten er i utgangspunktet designet for et mannskap på tre. En av forandringene vi har gjort er å utvide til firemannsfartøy fordi rederen er opptatt av rekruttering, og ofte har med elever om bord. Dette er den sjette båten vi bygger av denne typen, og vi har fått meget gode tilbakemeldinger fra kundene, sier Lysø.

Fartøyet har en totalkostnad på cirka 13 millioner kroner, og byggeperioden har vært rundt seks måneder. 

- Vi har fulle ordrebøker til våren 2021, akkurat nå bygges et fiskefartøy på 10,99 meter som skal leveres sør i Trøndelag rundt årsskiftet, sier Lysø.

zoomDaglig leder Tor Erik Lysø (til venstre) og reder Remi Hatland i godt humør etter overrekkelsen.
Daglig leder Tor Erik Lysø (til venstre) og reder Remi Hatland i godt humør etter overrekkelsen.
zoomHøy komfort.
Høy komfort.
( VILKÅR )
 
Del saken