Nye «Gitte Henning» vil se slik ut. Levering av tråleren er planlagt i 2022. Illustrasjon: Zamakona Yards
Nye «Gitte Henning» vil se slik ut. Levering av tråleren er planlagt i 2022. Illustrasjon: Zamakona Yards
Nye «Gitte Henning» vil se slik ut. Levering av tråleren er planlagt i 2022. Illustrasjon: Zamakona Yards

Spansk verft velger norske sjøvannskjølere til grønn «Gitte Henning»

Skipsverftet Zamakona har tildelt Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers kontrakten på levering av skrogintegrerte sjøvannskjølesystem til den nye båten fiskebåtrederiet Gitte Henning har under bygging.

Det opplyser Hydroniq Coolers i en pressemelding torsdag.

Selskapet skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjølesystem til den pelagiske tråleren. Denne typen kjølesystem er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom. Her reduseres temperaturen til skipets hovedmotor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, men uten å ta opp verdifull plass i maskinrommet.

- Trenden i retning mer bærekraftig skipsfart og fiskeri er åpenbar, og redere mener at grønne fartøy gir dem et konkurransefortrinn, sier Hans Robert Almestad, salgs- og markedsdirektør hos Hydroniq Coolers, i meldingen og legger til at selskapet merker økt etterspørsel i så henseende.

Tidligere i måneden ble det kjent at Hydroniq Coolers var blitt valgt til å levere tilsvarende kjølere til Rimfrost sin 120 meter lange krilltråler. Denne skal stå ferdig i 2022, og er designet av Kongsberg Maritime. Selve skroget blir bygget ved Tersan Shipyard i Tyrkia.

Å innpasse sjøvannskjølerne i skroget under maskinrommet er mer energieffektivt enn alternative løsninger. Videre resulterer det i lavere drivstofforbruk, lavere utslippsnivåer og lavere driftskostnader for rederen.

Sjøvannskjølerne vil bli produsert ved selskapets hovedkvarter utenfor Ålesund, for så å leveres til Zamakonaverftet i Bilbao, Spania. 

 Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien på kontrakten.

Nybygget, et dieselelektrisk hybrid fiskefartøy - «Gitte Henning 2» - blir opplyst å ha en rekke miljøvennlige løsninger om bord, hvorav mange er helt nye innen pelagisk fiske, slik omtalt av Tekfisk i fjor da kontrakten på nybygget ble kjent.

Den ene store propellen som er vanlig på pelagiske trålere er blitt erstattet av to propeller og et tvillingskrog -design. Ifølge verftet viser omfattende strømningsanalyser og modelltester at en mer effektiv akter- og propelldesign gir større tråltrekk og lavere drivstofforbruk under tråling. To propeller gir også muligheten til å styre skipet med minimalt rorutslag, noe som ytterligere reduserer energibehovet under seiling og tråling.

Fartøyet er designet av Salt Ship Design fra Stord. Båten er 87,6 meter lang, 20 meter bred, og har en dødvekt på omtrent 5.000 tonn. Levering av tråleren er planlagt i 2022.

( VILKÅR )
 
Del saken