«Cut nose»-designet på den nye Myra plastbåten blir med tiden tradisjonelt avrundet, lover Terje Bliksvær. Foto: TBL Holding
«Cut nose»-designet på den nye Myra plastbåten blir med tiden tradisjonelt avrundet, lover Terje Bliksvær. Foto: TBL Holding
«Cut nose»-designet på den nye Myra plastbåten blir med tiden tradisjonelt avrundet, lover Terje Bliksvær. Foto: TBL Holding

Ny Myra speedsjark blåser nytt liv i gamle støpeformer

Myra plast var blant de første som laget sjarker i plast, og Terje Båtmann Bliksvær forteller at det er god interesse for tradisjonelle skrog. Første sjark ut er imidlertid av et annet kaliber.

Mye har imidlertid skjedd siden TBL Holding kjøpte tegninger og alle rettigheter til Myra-skrogene.

- Det gamle var jo gammelt! Vi har tegnet om mer vettugt, sier Bliksvær i TBL Holding i Drøbak til Tekfisk.

zoomTerje Bliksvær, daglig leder i TBL Holding.
Terje Bliksvær, daglig leder i TBL Holding.

Første speedsjark klar om en uke

Åttemetringen Myra 800 Fisher som skal være klar om en drøy uke, er imidlertid basert på det som var Askøy-firmaet NB Marine sitt design. Nå er den blitt en vaskeekte, halvplanende glassfiberspeedsjark med 315 hestekrefters Yanmar, bredde på tre meter og med en karakteristisk cut-nose.

 Det er det litauiske verftet UAB Navis PRO som eier rettighetene til denne NB Marine-formen. TBL Holdning har imidlertid enerett for alt salg i Norge.

- Neste versjon er allerede under tegning, røper Bliksvær.

Den får tradisjonell, avrundet baug, og er bare nedskalert.

- Men først må vi selge de fire første som snart er klare!

NB Marine

Etter at Skorgenes-eier Roar Strømsnes videresolgte en del NB-rettigheter, har former havnet ulike steder. Nå blir altså lystbåten NB 820 i Litauen til Myra 800 Fisher, fullspekket som fiskebåt. Også formene til 820 Combi og Sport, samt former opp til 15 meter er kjøpt opp for videre produksjon.

På Askøy utenfor Bergen er også NB 34 i ferd med å bli til Strusshamn båt sin nye Nowa 1035. Båtsenteret holder for øvrig hus i Viksund sine gamle lokaler.

zoomRommelig dekksplass og fleksibelt utvalg av utstyr loves fra produsenten.
Rommelig dekksplass og fleksibelt utvalg av utstyr loves fra produsenten.

Har lyttet til fiskerne

Elektronikken om bord er også valgt ut sammen med fiskere og fremtidige brukere.

- Vi har en pakke som vi mener er optimal.

Pakken er ikke mer låst enn at den kan tilpasses den enkelte reder. Baugpropell og utvendige kontrollere for den hydrauliske styringen kan også leveres.

Større motor og kran

Ekstravalg omfatter også en Yanmar på 370 hestekrefter, landstrøm med og uten lader, doble pumper til fisketank og hydraulisk kran for å nevne noe.

Sjarken kan leveres både med og uten fiskebrønn, og rigget både for proff og amatør. 

TBL holding og Navis skal fullføre tre-fire Myra 800 Fisher i løpet av august, og har sluppet unna den fryktede korona-rødstatusen.

- Men så var det dette med ferie! sier en travel Bliksvær.

Nå planlegger han lanseringen, og må en tur til Baltikum igjen for å signere papirer. Nye modeller tas etter hvert, én etter én.

Myra 800 Fisher

Type: Yrkesbåt/Sjark/Skøyte

Merke: Myra

Modell: 800 Fisher

Årsmodell: 2020

Lengde i fot: 27 fot

Bredde: 306 cm

Dybde: 85 cm

Motor: Yanmar, innenbords, 315 hk

Vekt: 3-500 kg

Materiale: Glassfiber

Farge: hvit

Kysten full av plastskrog

- Jeg er sertifisert for Simrad proff, forteller Bliksvær.

Han har jobbet med yrkesbåter i åtte år, og vokste opp med en fisker til far og kysten full av både Myra-sjarker og Malo-sjarker i plast.

- Og en og annen Grimsøy, legger han til.

Lamineringsplaner

Nå jobber Bliksvær med å få laget lamingeringsplaner og papirer for hele serien av de tradisjonelle Myra-sjarkene som de kjøpte produksjonsrettigheter til. En del av papirene gikk nemlig tapt i en brann, og det har satt Myra 27, Myra 31 og Myra 34 litt på vent. Myra 27 blir for øvrig den første åttemetringen de skal produsere på Myra-skrog.

Myra-sjarkene produseres ved et norskdrevet verft i Latvia.

- Vi har tegnet om styrhuset for Myra 31 og 34 i samråd med fiskere, forteller Bliksvær.

Det gir rom for en skikkelig minibysse, uten å gå på bekostning av arbeidsdekket.

Viktig sjarktype

Den tradisjonelle Myra-sjarken mellom 27 og 34 fot med deplasementsskrog er fortsatt viktig for kystfiskerne.

- Det er en utrolig god sjøbåt, skryter Bliksvær.

Et deplasementsskrog er et tradisjonelt skrog som ikke planer, men som glir effektivt gjennom sjøen. 

36-foting i Polen

Også en helt nydesignet 36-foter er under bygging i Polen, og han lover «en god del mer sjark».

36-foteren blir nemlig en meter bredere enn de gamle Myra-sjarkene, og er i likhet med NB-designet også en halvplanende speed-sjark.

- Speedsjarken er fin for dem som ikke vil bruke en dag på å nå krabbeteinene ytterst i fjorden.

Fra Myra til elektrisk sjark

Bliksvær kom i kontakt med Navis PRO under en messe på Lillestrøm for to år siden. Verftet hadde fartøy i ulike bredder i tillegg til en ren el-sjark, og han overtalte dem til også å kjøpe Myra-formene.

Samarbeidet skal med tiden også omfatte hybride løsninger, men Bliksvær tror ikke at tiden ennå er moden.

- Det er en treg materie med papirer, i tillegg til at sjarker krever mye strøm til hydraulikken.

Med sjarker for både nærfiske og lange avstander mener Bliksvær at de har en rimelig komplett portefølje å by på, og et nytt liv til tradisjonsrikt design.

( VILKÅR )
 
Del saken