TO LIKE: Snart tar verftet fatt på innspurten for de to helt like 13-meters snurrevadbåtene til Senja og Sørreisa. Skroget til «Kapella» ankom nylig fra Latvia med hvit grunning, og en mer grå «H. Larsen» ligger til venstre i bakgrunnen.Foto: Jon Eirik Olsen
TO LIKE: Snart tar verftet fatt på innspurten for de to helt like 13-meters snurrevadbåtene til Senja og Sørreisa. Skroget til «Kapella» ankom nylig fra Latvia med hvit grunning, og en mer grå «H. Larsen» ligger til venstre i bakgrunnen.Foto: Jon Eirik Olsen
TO LIKE: Snart tar verftet fatt på innspurten for de to helt like 13-meters snurrevadbåtene til Senja og Sørreisa. Skroget til «Kapella» ankom nylig fra Latvia med hvit grunning, og en mer grå «H. Larsen» ligger til venstre i bakgrunnen.Foto: Jon Eirik Olsen

Rekordstor 11-metring skal bygges i Grovfjord

Hos Grovfjord Båtbyggeri varsles det ny norgesrekord i 11 meters sjark, bare få måneder etter at samme verft satte den forrige selvutnevnte rekorden.

- Man skal kanskje være litt forsiktig med slike rekorder. Men den snurrevadbåten vi snart går i gang med, blir i hvert fall helt unik i flåtegruppa under 11 meter. Og den blir enda litt større enn «Signe», som vi nylig overleverte, forteller en tydelig fornøyd Vidar Sjøvoll, daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.

zoomVidar Sjøvoll, daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.
Vidar Sjøvoll, daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.

Utfordringer

Men Sjøvoll må samtidig krysse fingrene for at den videre produksjonen nå går som planlagt og ikke møter større korona-utfordringer i ukene og månedene som kommer. For verftet i Sør-Troms har mer enn nok å henge fingrene i før den omtalte snurrevadbåten settes på dagsordenen. Det arbeides på de siste reparasjonene av en slipphall etter at det oppsto brann ved juletider, og Sjøvoll må sikre seg at nødvendig utenlandsk arbeidskraft kommer ut og inn over delvis stengte landegrenser.

To båter i vinter

Og viktigst av alt: To helt like 13-metringer skal gjøres sjøklar for redere på Senja og i Sørreisa. «Rå-skrogene» i aluminium er kommet med fraktebåt fra produsenten i Latvia, og ligger nå klar til videre bearbeiding i Grovfjord. Noen endringer er gjort i verftets og NSK Shipdesigns opprinnelige snurrevadkonsept, men hvis alt klaffer tror Sjøvoll det går mot overlevering i november for «H. Larsen» til Botnhamn på Senja, og i januar/februar for «Kapella» til Sørreisa.

zoomSTILLE: Akkurat nå er det ganske stille hos Grovfjord Båtbyggeri. Ved kaianlegget i forgrunnen har «kjendishvalen» Hvaldimir tilbrakt det meste av våren og forsommeren.
STILLE: Akkurat nå er det ganske stille hos Grovfjord Båtbyggeri. Ved kaianlegget i forgrunnen har «kjendishvalen» Hvaldimir tilbrakt det meste av våren og forsommeren.

Kort og kraftig

- Men så tar vi fatt på snurrevadbåten på 10,99 meter. Den får stort sett de samme målene som «Signe», men blir enda litt dypere for å få på plass en stor propell i dyse som skal øke slepekraften. Ellers får båten mye avansert utstyr som til vanlig ikke finnes på båter i denne størrelsen. Og slett ikke på snurrevadbåter, som det jo ikke er så mange av under 11 meter, sier Sjøvoll, og legger til at den nye «rekordbåten» skal leveres til et rederi i Lofoten.

Akkurat nå er det relativt feriestille ved verftet i Grovfjord, og daglig leder Sjøvoll unner seg litt ferie etter en hektisk periode ved båtbyggeriet.

 - Ferien foregår for øyeblikket ruslende langs kaikanten i Kjøllefjord i 25 grader og sol. Nesten utrolig, fastslår han.

( VILKÅR )
 
Del saken