KLAR FOR TORSK: «Victoria», åpen linebåt på 6,2 meter, med setter og elektrisk kveiler. 80 hk motor.Foto: Frank Einar Iversen
KLAR FOR TORSK: «Victoria», åpen linebåt på 6,2 meter, med setter og elektrisk kveiler. 80 hk motor.Foto: Frank Einar Iversen
KLAR FOR TORSK: «Victoria», åpen linebåt på 6,2 meter, med setter og elektrisk kveiler. 80 hk motor.Foto: Frank Einar Iversen

- «Liten kyst» kan fungere helt greit i åpen gruppe

Med denne båten er åpen gruppe-kvoten tatt uten problemer i vinter, og et par mann har fisket med inntil seks stamper line.

Fartøygruppa «stor kyst» er nok mest omtalt i fiskeriene, men «Veronica» på 6,2 meter viser at også kategorien «liten kyst» forsvarer sin plass i næringa. Eier Kristian M. Benonisen fra Sørvågen i Lofoten har prøvd begge deler.

- Denne båten ble nok mest til for moro skyld. Men i vinter har vi fisket åpen gruppe-kvoten, vi har vært både to og tre mann med, og vi har fisket med opptil seks stamper line på det meste. Dette er ikke en løsning for alle og enhver, men illustrerer at det er fullt mulig å komme i gang i fiskeriene uten de store investeringene i båt og bruk, sier Benonisen.

zoomKristian P. Benonisen
Kristian P. Benonisen

Kan være en start

Selv er han nå ute med familierederiets hovedbåt, «Sander Andre», som med sine 38,6 meter så absolutt hører hjemme i kategorien stor kyst. Rederiet har også en andel i vel 27 meter store «Mosken» og har i tillegg 13,4 meter store «Peder Elias». Blant annet. Hovedansvarlig i rederiet er i dag sønnen Kristian P. Benonisen, men senior går fortsatt sine skift om bord og har ingen umiddelbare planer om nedtrapping og overgang til liten kyst.

- Nei, dette er ikke løsningen for en gammel mann som har mange år på sjark bak seg. Men for en ungdom som vil starte opp lar det seg absolutt gjøre - når forholdene ligger til rette for det, understreker Benonisen.

Babord-montasje

Det som først slår en ved 18-fotingen «Veronica» er de tekniske løsningene om bord, med en solid linesetter og spesialtilpasset linekveiler. Teknisk ansvarlig for prosjektet som først var klart for merkeregisteret 20. april i år, er hovedreder Kristian P. Benonisen.

- Dette er litt tilpassede standardprodukter til bruk på mindre båter. I vinter hadde vi en bensindrevet kveiler som ikke fungerte optimalt. Nå har vi fått en elektrisk utgave som er laget og tilpasset hos Terje Mørkved Slip og Mek Verksted. Det unike akkurat her er at kveileren er montert på babordsida, siden styreposisjonen står på motsatt side, forteller Kristian P.

Han er ganske sikker på at ting nå skal fungere så bra at «Veronica» kan drive effektivt linefiske med bare en mann om bord - men teknisk prøvetur med ny kveiler er foreløpig ikke gjennomført.

Latskap?

- Vi snakket akkurat om det i går på kaia, at det hevdes at det ikke er mulig å overleve på bare en åpen gruppe-kvote. Hvis du forventer at hele årsinntekten skal komme under vinterfisket så kan det kanskje være en problemstilling. Men etter hovedsesongen er det fortsatt store deler av året igjen til å fiske alle andre arter enn torsk. Orker man ikke det, så er det latskap som er problemet. Ikke kvotene, sier «Sander Andre»-skipperen.

zoomENDA MINDRE: Sånn kan det også gjøres, forteller Kristian P. Benonisen.  Bildet er fra en lineutrustet Pioner Multi.
ENDA MINDRE: Sånn kan det også gjøres, forteller Kristian P. Benonisen.  Bildet er fra en lineutrustet Pioner Multi.

Ting endrer seg

Men de to blad Benonisen understreker at selv om den antydede åpen gruppe-løsningen kan fungere bra med utgangspunkt i Lofoten i dag - det finnes sågar enda litt mindre båter som driver på samme måte - så lar ikke dette seg gjennomføre over alt og til enhver tid. Selv i Lofoten har det vært tider med både lite skrei og dårlig tilgjengelighet.

 - I 1998 sa pappa til meg: «Kristian, du vil nok ikke få oppleve hundre kilo på stampen igjen». I dag får vi 1000 kilo på stampen. Det viser hvordan ting kan endre seg i denne næringa, avslutter Kristian P. Benonisen.

( VILKÅR )
 
Del saken