Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere løsninger fra Vard.Illustrasjon: Vard
Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere løsninger fra Vard.Illustrasjon: Vard
Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere løsninger fra Vard.Illustrasjon: Vard

Hydroniq Coolers leverer sjøvannskjølere til færøysk hekktråler

Selskapet håper dette kan åpne opp nye dører.

Vard har tildelt Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers kontrakten, ifølge en pressemelding fra Corporate Communications. Verftsgruppen bygger hekktråleren for P/F Akraberg , et datterselskap av det færøyske trålrederiet Framherji .

- Dette er faktisk første gang vi leverer teknologien vår til et rederi på Færøyene. Vi håper dette kan åpne nye dører for oss, sier Arnt Ove Austnes, salgssjef hos Hydroniq Coolers, i meldingen. 

Lave utstlipp

De skal levere systemet som heter «Rack». Det integreres i skroget under fartøyets hovedmaskinrom, hvor det reduserer temperaturen til skipets hovedmotor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann. 

- Vår energieffektive Rack sjøvannskjøler bidrar til å holde drivstofforbruk og tilhørende utslipp så lave som mulig, sier Austnes i meldingen. 

Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille utstyret ved selskapets hovedkvarter på Ellingsøy utenfor Ålesund og levere det til Vard Brattvaag . Selskapet oppgir ikke verdien på kontrakten.

Hybrid tråler

Hekktråleren er av VARD 8 03 design, som er en videreutvikling av VARD 8 02 og utviklet av Vard Design i Ålesund. Fartøyet vil være tilrettelagt for trippeltråling og ha en lengde på 84 meter og er 16 ,7 meter bred. Tråleren skal utstyres med et hybrid fremdriftssystem bestående av både dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift, inkludert batteripakke.

Framherji er et av de ledende fiskeriselskapene på Færøyene. Selskapet, som holder til i Fuglafjørður , eier og driver seks fiskebåter gjennom sine datterselskaper. De fisker bunnfisk og pelagiske fisk i færøyske og internasjonale farvann. 

Leveres om to år

For å sikre høy kvalitet på fisken vil all fangst behandles om bord og deretter pakket og lagres i fryse eller kjølerom, og fiskeavfallet blir lagret i spesialiserte ensilasjetanker, før det losses i havn. 

Lastekapasiteten for fryste produkter vil være omtrent 2000 kubikkmeter fordelt på to dekk, i tillegg til ensilasjekapasitet på omlag 550 kubikkmeter.

Fartøyet skal etter plan leveres fra Vard Brattvaag i andre kvartal 2022.

Hydroniq Coolers er eid er eid av investeringsselskapet SMV Invest AS, tidligere Sperre Mek. Verksted AS. 

( VILKÅR )
 
Del saken