Katamaran med hybrid framdriftsanlegg, produseres ved Sletta Verft AS. Illustrasjon: Sletta Verft/Møre Maritime
Katamaran med hybrid framdriftsanlegg, produseres ved Sletta Verft AS. Illustrasjon: Sletta Verft/Møre Maritime
Katamaran med hybrid framdriftsanlegg, produseres ved Sletta Verft AS. Illustrasjon: Sletta Verft/Møre Maritime

Bygger katamaran med elmotor og batteri

Fylkesnes Fisk på Bømlo har kontrahert en 15 meter lang  katamaran med hybrid framdriftsanlegg ved Sletta Verft.

Samme dag som Sletta Verft skrev kontrakt med FSV Group på bygging av hele fem servicefartøyer ble det også inngått kontrakt med Fylkesnes Fisk på bygging av en 15 meter lang katamaran i aluminium med hybrid framdriftsanlegg. Det går fram av en pressemelding fra verftet fredag formiddag.

Båten representerer et nytt produkt for verftet, og framdriftsanlegget er utviklet i nært samarbeid med Elmarin AS i Kristiansund. Båten er av eget design, men Møre Maritime har ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger, går det fram av meldingen.

Sletta Verft har levert flere slike større servicefartøyer med hybrid framdriftsanlegg, men dette er den første 15 m aluminiumkatamaranen med elmotor og batteri.

Prosjektet har fått støtte både fra Enova og Skattefunn.

Det familieeide oppdrettsselskapet Fylkesnes Fisk er mottaker av katamaranen. De holder til på Bømlo og drifter tre konsesjoner for produksjon av laks og ørret.

- Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene og vi har også muligheter for å lade batteriene ved hver lokalitet slik at all drift vil være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisken, sier daglig leder Erik Fylkesnes.

zoomFylkesnes Fisk sin lokalitet Lelandsholmen ved Hiskjo på Bømlo. Sett fra Tverborgvik.
Fylkesnes Fisk sin lokalitet Lelandsholmen ved Hiskjo på Bømlo. Sett fra Tverborgvik.
( VILKÅR )
 
Del saken