SPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.Foto: Weldmec Marine
SPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.Foto: Weldmec Marine
SPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.Foto: Weldmec Marine

Bygget speedsjark i Finland via epost

- Det ser ut til å ha blitt gjort et godt arbeid. Vi ser frem til å ta i bruk speedsjarken på blåkveitefisket.

Vidar Tøllefsen på Husøy i Senja fikk aldri anledning til å besøke det finske verftet Weldmec Marine i Provoo i Helsingforsområdet under byggingen av sin første fiskebåt. Koronaen satte en stopper for det fra mars i år og Tøllefsen måtte kommunisere med det finske verftet via epost for å følge fremdriften. For et par dager siden kom båten til Husøy.

«Gerd»

FAKTA:

  • «Gerd» TF 7 SE
  • Eier: Husøy Invest AS, Senja
  • Speedsjark for garnfiske i bankfiske II.
  • Type: NorCraft 11-470.
  • Lengde/Bredde: 11,01 x 4,7 meter
  • Lastekapasitet: 22 m³
  • Maksfart: 20 knop uten last
  • Verft: Weldmec Marine, Provoo, Finland.
  • Design: MarTec, Sotra.

7,5 millioners båt

- Det ble ikke helt som ønskelig med løsningen på dekket, men vi får rettet opp i dette her i Botnhamn i løpet av ei lita uka, slik at det blir en helt riktig løsning for oss, sier Tøllefsen.

Han roser det finske verftet og er fornøyd med en totalpris på rundt 7,5 millioner kroner for båten. «Gerd» brukte selv ei lita uke fra Helsingfors til Bergen med innleid mannskap og litt utfordrende vær, før den ble sendt videre med fraktebåt fra Bergen til Finnsnes.

- Vi gjorde opp i norske kroner og var derfor ikke utsatt for eventuelle valutasvingninger som kunne ha påvirket prisen. Sluttsummen viser seg å være en del lavere enn hva vi kunne ha fått for en tilsvarende båt i Norge eller et annet land. Med 4,7 meters bredde, har vi en båt som har god dekksplass, sier Tøllefsen.

Vi sto i fare for å miste en stor kvoteverdi om vi valgte å bygge båten 10,99 meter

Vidar Tøllefsen, Husøy

To viktige centimeter ekstra

11,01 meters lengde er litt spesielt når alle andre bygger sine sjarker på 10,99 meter.

Tøllefsen forklarer:

- Vi hadde opprinnelig bestilt en båt på 10,99 meter for å ha muligheten til å kunne flytte båt og kvote til under 11 meter. Mens vi var i prosessen med byggingen kom det en endring i kvotemeldingen som gjorde at det ikke lengre var lurt å bygge en båt på 10,99 meter når vi fisker på en kvote i 14-15 meters klassen. Vi sto i fare for å miste en stor kvoteverdi om vi valgte å bygge båten 10,99 meter med den endringen som kom i kvotemeldingen. 

 - Dermed ble det tatt en beslutning om å bygge båten to centimeter lengre slik at vi ikke settes i fare for å miste kvoteverdi med den nye kvotemeldingen, sier Tøllefsen. 

zoomSTOR: Men 4,7 meters bredde, er det god dekksplass på «Gerd».
STOR: Men 4,7 meters bredde, er det god dekksplass på «Gerd».

Uforståelig

-Det høres spesielt ut at to centimeter på båtlengda kan få slike konsekvenser? 

 - Ja, man slutter aldri å forundres over hva som kan komme av reguleringer og endringer som i dette tilfelle ikke bare er uforståelig for oss som driver i næringen, men også må være det for dem som legger frem slike løsninger, sier Tøllefsen.

Han orker ikke å ergre seg over slike merkeligheter, men ser bare fram til å ta i bruk nybåten som får et mannskap på tre. Rederiet har tre sjarker med den nye speedsjarken på plass. Fisket vil fortsette med alle tre båtene. En av de tre båtene drives for en annen eier.

Endelig et kvinnenavn

Etter at det har vært vanlig å kalle opp båtene etter mannsnavn, gjorde Vidar Tøllefsen en vri med å gi nybåten navnet «Gerd».

- Den er oppkalt etter min mor. Det var på tide at det kom et kvinnenavn på en av båtene i familien, sier Tøllefsen.

Rederiet til «Gerd» heter Husøy Invest AS og kan drifte fra hjemstedet hele året. Torskefisket ble gjort unna i vinter, det samme første del av blåkveitefiske på forsommeren. Etter at de ti siste tonnene av blåkveita er fisket utenfor Husøy i august, vil båten satse på garnfiske etter sei.

- Vi har tidligere drevet med kveitgarn på høsten, men i år blir det sei, sier Tøllefsen.

Største speedsjark

Det er selskapet MarTec på Sotra som er det finske verftets link til det norske markedet. I 2016 ble MarTec et datterselskap av det finske verftet og samarbeidet har hittil resultert i 15 fartøy til fiskeri, havbruk, forsvaret, sysselmannen på Svalbard og havner.

- Vi mener dette blir landets største speedsjark og er glad for den innpass vi har fått i det norske markedet med denne type båter. Tre av de båtene som er bygget til nå er til fiskeri, sier Gisle Johnsen i MarTec.

- Det er utfordringer å bygge båt i koronatider, men vi er kjempefornøyd med det vi har fåtttil sammen med rederiet, sier Johnsen.

zoomRORHUS: Nye «Gerd»
RORHUS: Nye «Gerd»
zoomRORHUS: Nye «Gerd»
RORHUS: Nye «Gerd»
zoomSALONG: Nye «Gerd»
SALONG: Nye «Gerd»
zoomDEKK: Nye «Gerd»
DEKK: Nye «Gerd»
zoomMASKINROM: Nye «Gerd»
MASKINROM: Nye «Gerd»
zoomTRANSPORT: Siste etappe fra Bergen til Finnsnes gikk på lastebåt.
TRANSPORT: Siste etappe fra Bergen til Finnsnes gikk på lastebåt.
zoomSPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.
SPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.
zoomSPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.
SPEEDSJARK: «Gerd» er nyeste tilskudd i Senja sin fiskeflåte, bygd i Finland.
( VILKÅR )
 
Del saken