«Cape Arkona» er utviklet i samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse.Foto: Båtbygg AS
«Cape Arkona» er utviklet i samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse.Foto: Båtbygg AS
«Cape Arkona» er utviklet i samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse.Foto: Båtbygg AS

«Cape Arkona» fisker med teiner, trål og autoline samtidig

Båtbygg på Raudeberg har levert den nye «Cape Arkona» til Austral Fisheries i Australia. Båten skal inn i fisket i Sørishavet etter blant annet patagonsk tannfisk og icefish.

«Cape Arkona» er det første multifunksjonsfartøyet av sitt slag. Den 67 meter lange fiskebåten er rigget for autoline, teiner og trål. Fiskefartøyet kan kombinere alle disse typene fiskeri på en og samme tur. Men primært skal fartøyet drive fangst etter patagonsk tannfisk i Sørishavet men det skal også tråle etter Icefish og andre arter som rederiet har kvoter på. 

«Cape Arkona»

Lengde 66,9 meter

Bredde 15 meter

Fryserom 1154 kubikk

Drivstoff 589 kubikk

Urea 36 kubikk

Ferskvann 61 kubikk

Går til Mauritius

- Båten er ferdigstilt, bortsett fra noe finpuss. «Cape Arkona» seiler til Fremantle i Australia for registrering om en uke, men den hører til i Perth, sier salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad til Fiskeribladet.

zoom Flåtesjef Peter Stevens i Austral Fisheries (t.v.) og salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad i Båtbygg AS.
 Flåtesjef Peter Stevens i Austral Fisheries (t.v.) og salgs- og prosjektleder Kenneth Sekkingstad i Båtbygg AS.

Etter at fiskeriregistrering er gjennomført går fartøyet til Mauritius for å ta om bord agn og mer utstyr før det går mot fiskefeltene rundt Heard- og McDonaldøyene i den antarktiske delen av Indiahavet.

Batteriløsning

Fartøyet er utviklet i samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse. Skroget er bygget av Marine Projects i Gdansk. 

Ulike fangstmetoder medfører en meget bred driftsprofil, ifølge verftet, med store forskjeller i kraftuttak på propell og utstyr. For at fiskebåten skal bli optimalisert for disse operasjonene er det valgt et noe utradisjonelt fremdriftsanlegg med tilhørende batteriløsning. 

«Cape Arkona» har en såkalt «far-sønn- løsning», to Cat hovedmotorer på 1825 KW og 1250 KW, koblet mot et Brunvoll gir/propell anlegg. I tillegg er det to akselgeneratorer tilknyttet det samme giret. En som kan kjøres som elektrisk fremdriftsmotor. 

zoom«Cape Arkona»
«Cape Arkona»

«Peak Shaving»

Det gjør at kraft kan tilpasses faktisk forbruk, som reduserer gangtid og optimaliserer lastprofil på hovedmotorer samtidig som det reduserer drivstofforbruket. For å redusere forbruket mer og øke sikkerheten, så er det valgt en «Peak Shaving» batteriløsning fra Elmarin/Corvus. Den hindrer også strømbrudd på tavle. Batteriene tar også opp regenerert elektrisk kraft fra trålvinsjer og redistribuerer denne på tavle etter behov.

Mye norsk utstyr

Autolineutrustning er levert av BFG Fiskevegn og inkluderer blant annet linespill, splitte, magasinløsning for 66.000 kroker, samt agnemaskin og liner. Vinsjeløsningen for tråling er levert av Rapp Hydema og er helelektrisk. Fabrikken er levert og installert av Westmek

Teinehaler er levert av Fremantle Hydraulics. Fryseri og platefrysere er levert av Teknotherm. Innfrysningskapasiteten er på 50 tonn i døgnet.

En rekke andre norske underleverandører har levert ulikt utstyr til den nye fiskebåten, blant annet Brunvoll, Bergen Hydraulic, Sotra Anchor & Chain, Sperre Industri, Norsk Atlas og Elmarin for å nevne noen.

( VILKÅR )
 
Del saken