NYBYGG: Nye «Vikanøy» er under bygging på Özata Shipyard i Tyrkia. Går alt etter planen skal fartøyet sette kursen mot Vesterålen på nyåret. I front står prosjektleder Suat Bese, John Martin Johnsen fra rederiet og inspektør Alp Arican fra HOL Shipservice.Foto: Privat
NYBYGG: Nye «Vikanøy» er under bygging på Özata Shipyard i Tyrkia. Går alt etter planen skal fartøyet sette kursen mot Vesterålen på nyåret. I front står prosjektleder Suat Bese, John Martin Johnsen fra rederiet og inspektør Alp Arican fra HOL Shipservice.Foto: Privat
NYBYGG: Nye «Vikanøy» er under bygging på Özata Shipyard i Tyrkia. Går alt etter planen skal fartøyet sette kursen mot Vesterålen på nyåret. I front står prosjektleder Suat Bese, John Martin Johnsen fra rederiet og inspektør Alp Arican fra HOL Shipservice.Foto: Privat

Nye «Vikanøy» nærmer seg sjøsetting i Tyrkia

Koronapandemien har sørget for ekstra spenning i hverdagen for vesterålsrederiet Havbør, som følger bygginga av nye «Vikanøy» i Tyrkia tett.

På Özata Shipyard i Tuzla utenfor Istanbul følger John Martin Johnsen daglig med på byggingen av nye «Vikanøy». 

- Nå begynner det å ligne et fartøy, konstaterer bøfjerdingen fornøyd. 

Første nybygg

Det er vesterålsrederiet Havbør AS, eid av fiskekjøper og reder Jon Edvard Johnsen i Bø, som har kontrahert sitt første nybygg, som får samme navn som de tre foregående fartøyene som familierederiet har hatt i drift siden 1951. 

Dagens «Vikanøy» ble bygget i 2011 for Lenangen Fiskeriselskap, da under navnet «Fugløyhav», og ble solgt til Bø i 2014. Båten er en mindre ringnotbåt på 34 meter, en såkalt SUK-båt, med strukturkvoter i kystflåten, blant annet rigget med fryserom. Dette sløyfes i den nye båten, hvor det heller tilrettelegges for levendefangst og levering i iTub-kar. 

Det er NSK Design i Harstad som står bak designet på nye «Vikanøy», som blir et kombinert not- og snurrevadfartøy med 44,2 meters lengde og en bredde på 11,5 meter.

zoomFERDIG I 2021: Etter planen skal «Vikanøy» sjøsettes i slutten av august. Rederiet håper på overlevering utpå nyåret. 
FERDIG I 2021: Etter planen skal «Vikanøy» sjøsettes i slutten av august. Rederiet håper på overlevering utpå nyåret. 

Koronafast

På verftet begynner nå fartøyet å ta form. Forrige uke ble styrhuset løftet om bord. I løpet av den kommende uka skal bakken på plass.

- Nå er det egentlig bare bakken som gjenstår, ellers er skroget så å si ferdig. Utstyr har begynt å komme om bord. Nå skal de inn med «wet units», som er ferdigbygde toalettenheter. Etter planen skal båten sjøsettes i slutten av august, sier Johnsen.

Han er sønnen til reder Jon Edvard, og er til vanlig mannskap om bord «Vikanøy», i likhet med to brødre. I år har han imidlertid byttet ut oljehyret og arbeidshansker med t-skjorte og vernehjelm, og følger opp byggeprosjektet i Tuzla. Tanken var at han skulle tilbringe hele året i Tyrkia, men koronapandemien sørget for noen måneders ufrivillig opphold i Vesterålen på vårparten.

- Jeg hadde vært hjemme i et møte, og var på tur til Tyrkia igjen i midten av mars da alt stengte ned. Da var det bare å snu, og reise hjem igjen, forteller Johnsen.

- Det er krevende

Han sier det var utfordrende å skulle følge opp byggeprosessen fra Norge.

- Det har vært mye mailkorrespondanse. Det er krevende å ikke være til stede og kunne se ting selv før du tar avgjørelser. Du føler nesten at du mister kontrollen, sier Johnsen. 

I juni kom han seg omsider nedover igjen.

- Du får mye bedre og tettere oppfølging ved å være til stede selv, og det forenkler kommunikasjonen betraktelig, sier Johnsen.

zoomFØLGER BYGGINGA TETT: John Martin Johnsen er daglig på verftet for å følge opp byggeprosjektet. Denne utsikta har han om bord.
FØLGER BYGGINGA TETT: John Martin Johnsen er daglig på verftet for å følge opp byggeprosjektet. Denne utsikta har han om bord.

Forsinket

I de opprinnelige planene skulle båten ferdigstilles høsten 2020. Rederiet regner imidlertid ikke med at det blir overlevering før utpå nyåret, forhåpentlig i tide til å rekke snurrevadsesongen. 

Ifølge Johnsen skyldes forsinkelsene utfordringer i oppstarten, som gjorde at prosjektet ble igangsatt noe senere enn tenkt. 

- Tollen stengte ned noen uker på grunn av koronapandemien, og det har vært forsinkelser på enkelte komponenter, ellers har vi hatt lite utfordringer underveis i selve byggeprosessen. Det vi er spente på nå er hvordan det skal gå når vi skal ha norske leverandører nedover for å installere utstyr om bord, sier han.

En vesentlig del av kontraktssummen er utstyr fra norske leverandører. 

- Båten skal ferdigstilles i Tyrkia. Vi skal kunne vri om nøkkelen og gå rett hjem. Det blir derfor spennende å se fremover hvordan pandemien utvikler seg, sier han og forteller at han bortsett fra et påbud om bruk av munnbind, merker lite til koronapandemien i områdene han befinner seg i. 

Store dimensjoner

- Har bygget endret seg siden de første tegningene?

- Litt, men ikke mye. Utstyret ble litt større enn vi hadde regnet med, så det har vært noen revisjoner på enkelte seksjoner. 

Johnsen sier han ble satt ut da han så dimensjonene på dekksutstyret som har kommet nedover.

- Båten blir 10 meter lengre og 500 tonn mer i bruttotonnasje enn vi er vant til. Når vinsj og utstyr kom ned, så det vanvittig stort ut, sier Johnsen.

Større fabrikk

Nytt blir ikke bare størrelsen på båt og utstyr, men om bord går de også fra hydraulisk til elektrisk dekksutstyr, blant annet fra Rapp Marine. Nytt RSW-anlegg fra Kuldeteknisk bruker CO2 som kuldemedium, i stedet for dagens ammoniakk-anlegg. 

- Styrhuset blir topp moderne med blant annet Florvaag Monitor Control System. Det meste av utstyr innenfor navigasjon og fiskeleting leveres av IMES. Også får vi en mye større fabrikk enn vi er vant til, fra Melbu Systems, fire sløyemaskiner og flow-vekt, forteller Johnsen. 

zoomNORDNORSK DESIGN: Nye «Vikanøy» blir 44 meter lang. Designet har NSK Ship Design i Harstad stått for. 
NORDNORSK DESIGN: Nye «Vikanøy» blir 44 meter lang. Designet har NSK Ship Design i Harstad stått for. 

Mannskap på skolebenken

Mannskapet, som teller 12 og er fordelt på to skift, får langt mer komfortable forhold om bord enn de er vant til. Fartøyet får åtte lugarer, med mulighet for en niende. Men for å kunne være med videre, på et nybygg som er over 500 bruttotonn, måtte begge skipperne og maskinist innta skolebenken.

- Skipperne har oppgradert sine papirer, og maskinisten har begynt på skole i Tromsø. Første året er gjennomført med toppkarakterer, forteller Johnsen.

Resten av mannskapet er for tida på seinotfiske på finnmarkskysten med dagens «Vikanøy», som er lagt ut for salg. 

- Vi har noen som har snust på den, så får vi se hva det blir til, sier Johnsen. 

( VILKÅR )
 
Del saken