Fôrbåten «Kryssholm» leverer fôr. Nå skal den bygges om og bli en av markedet største fôrbåter og få en mer miljøvennlig profil.Arkivfoto: Anders Furuset
Fôrbåten «Kryssholm» leverer fôr. Nå skal den bygges om og bli en av markedet største fôrbåter og få en mer miljøvennlig profil.Arkivfoto: Anders Furuset
Fôrbåten «Kryssholm» leverer fôr. Nå skal den bygges om og bli en av markedet største fôrbåter og få en mer miljøvennlig profil.Arkivfoto: Anders Furuset

Fôrbåten «Kryssholm» skal bygges om og bli mer miljøvennlig

Biomar Norge og Bio Feeder oppgraderer samarbeider om å skape en ny og topp moderne hybridbåt.

Det går fram av en pressemelding fra Biomar mandag.

«Kryssholm» blir et nytt og høyteknologisk fartøy for transport av fiskefôr, og  blir klart i 2021. Dette er den første båten i Norge om tar i bruk batteridrift ved fôrleveranser, går det fram av meldingen. Skipet vil seile for BioMar i høysesong, og skal etter planen starte med å frakte fôr fra sommeren 2021.

Blir en av markedets største

- Ved å benytte oss av «Kryssholm» i høysesong sikrer det en kostnadseffektiv fôrlevering får våre kunder. I tillegg vil denne båten med sin toppmoderne hybridteknologi også være en viktig del i å sikre en innovativ rolle i havbruksnæringen, sier Tore Gunnar Wikdal, Supply Chain Director i Biomar.

«Kryssholm» blir en av markedets største fôrbåter med kapasitet på over 3000 tonn. Skipet eies og opereres av Bio Feeder.

zoom«Kryssholm» vil bli markedets største fôrbåt med lengde på hele 89,9 meter og bredde på 13,6 meter.
«Kryssholm» vil bli markedets største fôrbåt med lengde på hele 89,9 meter og bredde på 13,6 meter.

Gleder seg til oppgraderingen

- Vi gleder oss veldig til å oppgradere Kryssholm. Dette er et svært spennene prosjekt, og vi er glade for å samarbeide videre med BioMar på dette, sier Nils Tore Øpstad Melingen i Bio Feeder i meldingen

«Kryssholm» vil bli markedets største fôrbåt med lengde på hele 89,9 meter og bredde på 13,6 meter. «Kryssholm» inneholder en kombinasjon av diesel og hybridbatteri som både gir støyfri DP-levering og lavt energiforbruk ved levering.

Har fått økonomisk støtte til å bli mer miljøvennlig

- Under DP lossing vil skipet bruke batteri og hjelpemotorer. På denne måten reduserer vi både utslipp og forbruk via å bruke hybridløsning under lossing, opplyser Nils Tore Øpstad Melingen.

Det går fram av pressemeldingen at skipet har fått innvilget støtte til ombygning fra Næringslivets NOx-fond, også kalt NOx-fondet. Fondet ble stiftet i 2008 og  arbeider med å redusere utslipp i næringssektoren for å oppfylle Norges forpliktelser i Gøteborgprotokollen. 

( VILKÅR )
 
Del saken