Ørjan Nilsens nye speedsjark «Klara» er kommet til Svolvær, med han og fruen starter ikke fiske med den nye båten før de skal på seien til høsten.Foto: FRANK EINAR ERIKSEN
Ørjan Nilsens nye speedsjark «Klara» er kommet til Svolvær, med han og fruen starter ikke fiske med den nye båten før de skal på seien til høsten.Foto: FRANK EINAR ERIKSEN
Ørjan Nilsens nye speedsjark «Klara» er kommet til Svolvær, med han og fruen starter ikke fiske med den nye båten før de skal på seien til høsten.Foto: FRANK EINAR ERIKSEN

Knallfornøyd med ny speedsjark etter å ha seilt den fra Lindesnes til Svolvær

Ørjan Nilsen og fruen Åsne Hauge skal først ha en lang ferie, før de setter i gang med nybåten «Klara» og juksefiske etter sei til høsten.

- Hei det er fra Fiskeribladet, du har fått deg ny sjark nå?

- Ja og den ser bra ut, sier Ørjan Nilsen fra Kabelvåg. Han hentet nylig båten i Lindesnes og er nå i Svolvær der båten skal ligge.

zoomFisker Ørjan Nilsen
Fisker Ørjan Nilsen

Den splittnye Nor-Dan-sjarken skal ha hjemmehavn i Svolvær, mens reder holder til i Kabelvåg. Han har kvoter på hyse, sei og torsk på båten.

Noen å skylde på

- Hvor lang tid har du brukt fra Lindesnes til Svolvær?

zoomØrjan Nilsens nye speedsjark «Klara» er kommet til Svolvær, med han og fruen starter ikke fiske med den nye båten før de skal på seien til høsten.
Ørjan Nilsens nye speedsjark «Klara» er kommet til Svolvær, med han og fruen starter ikke fiske med den nye båten før de skal på seien til høsten.

- Jeg stoppet fem-seks dager i Fosnavåg for å rigge dekksutstyr, juksa og kveiteline. Jeg brukte tre dager til Fosnavåg og fem dager derfra. Min sønn var med til Bergen og en svoger var med fra Hitra til Bodø, sier Nilsen til Fiskeribladet.

- Det er greit å være to på en så lang tur?

- Ja må jo ha noen å skylde på når noe går galt, sier fiskeren.

Kjerringen finansminister

- Hva koster en Nor-Dan 35 som din?

- Den koster 2,3-2,4 millioner kroner, men fikk du ikke det da du snakket med kjerringen. Det er hun som er finansminister, jeg er ikke helt sikker, ler Nilsen.

Paret fisker sammen, men skal ha en måned eller halvannen ferie, før de går på seien i høst. Hvor mange knop båten gjør fullastet vet han ikke.

zoomØrjan Nilsen og Åsne Hauge feirer den nye sjarken «Klara» med marsipankake. De brukte neppe grillkrydderet t.v. på kaken.
Ørjan Nilsen og Åsne Hauge feirer den nye sjarken «Klara» med marsipankake. De brukte neppe grillkrydderet t.v. på kaken.

- Har aldri hatt den fullastet, men på full fart med tom båt gjør den 14,5 knop. Men marsjfarten er på åtte knop, da går det ikke så mye diesel, sier Nilsen.

Han legger til at han har fem juksamaskiner om bord, to til fruen og tre til seg selv.

Oppgradert modell

Nor-Dan Marine leverte båten til Ørjan Nilsen og Åsne Hauge 14. juni. Båten er av type Nor- Dan Speedsjark 35, og har verftets byggenummer 114/20.

zoomGod køyplass om bord i «Klara»
God køyplass om bord i «Klara»

Ifølge Nilsen er det en helt standard sjark på 10,56 meter og en bredde på 3,6 meter. Fartøyet er av den oppgraderte modellen til Nor-Dan 35, med bredere styrhus. Fartøyet er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over seks meter. Fartøyet skal nyttes til juksa og linefiske. Godkjent for Bankefiske 1.

zoomØrjan Nilsen har full kontroll på alt i styrhuset
Ørjan Nilsen har full kontroll på alt i styrhuset

Godt med utstyr

Sjarken har en 300 hestekrefter Perkins-motor. Båten har shelterdekk, trimtanker, tørkeskap, en åpen interiørløsning med innredning i oljet eik/hvit respatex. Nedfelt elektrisk kokeplate, innebygd kombiovn og kjøleskuff er på plass. Forut i lugaren er det tre faste køyer, samt fire skap. Den har installert Eberspacher varmeapparat på fire kw, med landstrøm.

zoomTrommel til kveitelinen
Trommel til kveitelinen

Førerposisjonen på styrbord er oversiktlig med integrerte flatskjermer og instrumenter. «Klara» har i tillegg til Olex, navigasjon fra Simrad. Fartøyet har blant annet, Simrad NSS Evo3 kartplotter og ekkolodd, 4G radar i takkonsoll, HS60 kompass, to Simrad M19 skjermer i dashbord, A2004 autopilot og AD80 interface til thruster. 

Drivstofftankene er på to ganger 540 liter, vanntank på 180 liter og lasterommet er på 9,3 kubikk.

zoomGamlebåten til fisker Ørjan Nilsen
Gamlebåten til fisker Ørjan Nilsen
( VILKÅR )
 
Del saken