PÅ PRØVEFISKE: - Jeg tror det er en god sjøbåt. Det virket absolutt slik på tur fra Fosnavåg til Ålesund. Fasilitetene om bord er i alle fall topp, og nå skal vi ut på prøvefiske, sier reder Hans Sigvald Remøy.Foto: Fridgeir Walderhaug
PÅ PRØVEFISKE: - Jeg tror det er en god sjøbåt. Det virket absolutt slik på tur fra Fosnavåg til Ålesund. Fasilitetene om bord er i alle fall topp, og nå skal vi ut på prøvefiske, sier reder Hans Sigvald Remøy.Foto: Fridgeir Walderhaug
PÅ PRØVEFISKE: - Jeg tror det er en god sjøbåt. Det virket absolutt slik på tur fra Fosnavåg til Ålesund. Fasilitetene om bord er i alle fall topp, og nå skal vi ut på prøvefiske, sier reder Hans Sigvald Remøy.Foto: Fridgeir Walderhaug

Blikkfanget «Remøybuen» klar for fiskefeltene

Endelig, med noen forsinkelser, er «Remøybuen» klar for fiskefeltet. Onsdag bunkret de i Ålesund.

«Remøybuen» blir kystens nye blikkfang, skrev Fiskeribladet i mars 2018, da den nye båten til reder Hans Sigvald Remøy fortsatt var på tegnebrettet hos West Maritim.

Nå kan «blikkfanget» endelig dra på fiskefeltet med et miljøvennlig vinsjesystem som er elektrisk, og en motor som er både miljøvennlig og rimelig i drift.

Elektrisk

Da kontrakten ble skrevet i 2018, sa skipsingeniør Trond Kvalsund i West Maritim til Fiskeribladet at dette blir en av de minste båtene med elektriske vinsjer om bord.

zoomNYTT OG BRA: Nye Remøybuen er moderne utstyrt.
NYTT OG BRA: Nye Remøybuen er moderne utstyrt.

Kystbåten, som er rigget autoline og snurrevad, har en prislapp på 60 millioner kroner.

- Vi har to elektriske vinsjer med 3.500 meter tau, samt to nottromler. Disse, samt fabrikken er helt elektrisk og drives av to aggregater på 320 kilowatt, forteller Remøy.

Også fremdriftssystemet er utnyttet maksimalt, med en Yanmar-motor på 1000 hester.

- Motoren driver en stor firevinget propell på 2,70 i diameter og mye nedgiring. Det gir effekt, forteller rederen.

zoomROMSLIG: Godt med plass på nye Remøybuen.
ROMSLIG: Godt med plass på nye Remøybuen.

20 tonn rundfisk

Båten er veldig kompakt med fabrikk og stort lasterom. «Remøybuen» er utstyrt med en fabrikk som kapper og sløyer, før frysing i et fryserom på 220 kubikk. Fabrikken som har en ekstrem plassutnyttelse bemannes av tre personer.

Fisken kommer inn i fabrikken i sjøtemperert vann inn til sløyefabrikken og rett til tre vertikalfrysere. På denne måten vil fisken beholde kvaliteten som om den kom direkte fra sjøen til matbordet. Frysekapasiteten ligg på 15-18 tonn pr døgn.

- Fabrikken må ha rundt 20 tonn rundfisk i døgnet, sier Remøy.

zoomFABRIKKEN: Reder Hans Sigvald Remøy forteller at fabrikken må ha 20 tonn rundfisk i døgnet.
FABRIKKEN: Reder Hans Sigvald Remøy forteller at fabrikken må ha 20 tonn rundfisk i døgnet.

God sjøbåt

- Dere har nå seilt fra Fosnavåg til Ålesund for bunkring. Ikke under de groveste forholdene på sjøen, men er det en god sjøbåt?

- Jo, jeg tror det. Det kjennes i alle fall sånn ut, så det skal jo bli spennende å se nå når vi skal ha prøvefiske her på Mørekysten.

«Remøybuen» kom med en liten forsinkelse fra Vard i Tomrefjord. Egentlig skulle båten utrustes på Aukra, men ble flyttet til Tomrefjord etter at skroget kom fra Romania.

Årsaken til den lille forsinkelsen kan nok henvises både til koronasituasjonen, og at Vard fikk innbrudd i sine datasystemer.

Når vi har fått unnagjort prøvefisket, så setter vi kursen mot Finnmark

Reder Hans Sigvald Remøy

Nå er imidlertid den 28 meter lange, og 9,5 meter brede båten klar.

zoomLINE OG SNURREVAD: «Remøybuen» på 27 x 9 meter er rigget for snurrevad og autoline. MMC First Process har levert fryseri og fabrikk til båten.
LINE OG SNURREVAD: «Remøybuen» på 27 x 9 meter er rigget for snurrevad og autoline. MMC First Process har levert fryseri og fabrikk til båten.

- Gleder oss

- Vi gleder oss til å reise ut, forteller maskinist Wojciech Norwicki, som vi møter på vår rundtur i nybygget.

Kona Anna og sønnene Patryk og Kacper hadde tatt turen om bord for å ta Wojciecks nye arbeidsplass nærmere i øyesyn.

zoomGLEDER SEG: Maskinist Wojciech Norwicki om bord i «Remøybuen» gleder seg til fiske. Før prøvefisket på Mørekysten fikk kona Anna og sønnene Kacper og Patryk bli med om bord for en titt.
GLEDER SEG: Maskinist Wojciech Norwicki om bord i «Remøybuen» gleder seg til fiske. Før prøvefisket på Mørekysten fikk kona Anna og sønnene Kacper og Patryk bli med om bord for en titt.

På broen ventet en fornøyd skipper Vegard Kvalsvik på å få legge fra kai.

- Det ble en fin båt, kunne han konkludere med fra kapteinsstolen på broen.

Ni mann, og med to skift skal det nye fartøyet bemannes med. Og Remøy tror det blir en bra arbeidsplass.

- Plassen er jo utrolig godt utnyttet, og den har gode fasiliteter om bord. Når vi har fått unnagjort prøvefisket så setter vi kursen mot Finnmark. Der skal vi fiske rundt Bjørnøya og Barentshavet, sier Hans Sigvald Remøy, som selv tar sikte på å være med på fiskefeltene inn i mellom, da som en altmuligmann, som han sier.

zoomPÅ BROEN: - En absolutt fin båt, sier skipper Vegard Kvalsvik på broen om bord i nye «Remøybuen».
PÅ BROEN: - En absolutt fin båt, sier skipper Vegard Kvalsvik på broen om bord i nye «Remøybuen».
( VILKÅR )
 
Del saken