NCE Seafood Innovation lanserer nytt traineeprogram, «Seafood Next». Bildet er tatt ved en samling i NCE Seafood Innovations andre program «Seafood Trainee».Foto: NCE Seafood Innovation / Benedicte Skogen
NCE Seafood Innovation lanserer nytt traineeprogram, «Seafood Next». Bildet er tatt ved en samling i NCE Seafood Innovations andre program «Seafood Trainee».Foto: NCE Seafood Innovation / Benedicte Skogen
NCE Seafood Innovation lanserer nytt traineeprogram, «Seafood Next». Bildet er tatt ved en samling i NCE Seafood Innovations andre program «Seafood Trainee».Foto: NCE Seafood Innovation / Benedicte Skogen

«Seafood Next» gir kompetanse til oppdrettsnæringens ferskeste arbeidere

Det er et økende behov for generell kompetanse om verdikjeden i sjømatnæringen hos nyansatte. Dermed har NCE Seafood Innovation startet et nytt program for de ferskeste arbeiderne i næringen.

Det splitter nye kompetanseprogrammet til NCE Seafood Innovation, «Seafood Next», lanseres i september. Programmet bygger dels på suksessen til klyngens tidligere kompetanseprogram «Seafood Trainee», som var næringens første nasjonale traineeprogram. 

Nettverksbygging

Det er for nyutdannede som ønsker en karriere innen sjømatnæringen. Bedriftene velger selv hvilken kompetanse de ønsker og traineen følger et faglig program gjennom fire samlinger over 12 dager. Målsetningen er å få innsikt i hele sjømatnæringens verdikjede. 

- Forskjellen på de to programmene er at Seafood Trainee er et program for å gjøre næringen attraktiv og tiltrekke seg de beste nyutdannede til næringen, mens Seafood Next bygger kompetanse for dem som er nyansatt. Tanken er at vi bygger opp programmet på samme måte - der vi lærer dem om verdikjeden i næringen, sier leder for kompetanse i NCE Seafood Innovation Benedicte Skogen til IntraFish.

Det kommer også til å være fokus på nettverksbygging gjennom programmet, og deltagerne vil bo sammen på samlingene.

zoomNCE Seafoods nye program vil blant annet ha fokus på digital transformasjon. 
NCE Seafoods nye program vil blant annet ha fokus på digital transformasjon. 

Fokus på digital transformasjon og megatrender

Seafood Next blir et internasjonalt kompetanseprogram der målsetningen er å lære om sjømatnæringens verdikjede.

Deltagerne vil også møte ledende aktører innen sjømatindustrien som Lerøy, Mowi, Grieg, Salmobreed, Cargill, NTNU, Sintef Ocean og ScaleAqua, ifølge Skogen.

- Vi kommer til å ta for oss hele verdikjeden gjennom programmet. Vi kommer til å besøke oppdrettsanlegg, settefiskanlegg og selskaper som vil holde presentasjoner for deltagerne. Vi kommer også til å gå i dybden i temaene innovasjon og digital transformasjon og andre megatrender i næringen.

22 av 30 plasser er allerede tatt i programmet

Programmet er samlingsbasert som vil si at deltagerne møtes fire ganger i tre dager. Samlingene vil finne sted i Bergen, Trondheim og på Island. 

Så langt har det vært stor interesse for programmet fra både medlemmer i klyngen og andre, selv uten markedsføring, ifølge NCE Seafood Innovation.

22 av programmets 30 plasser er allerede fylt. 

- Vi regner med at før sommeren vil plassene være fylt ut. Vi er veldig spente da! Med oss så langt, har vi deltagere fra både store og små selskaper. Vi har påmeldte representanter fra gründerbedrifter, banker, investeringsselskaper og etablerte oppdrettsselskaper. Veldig spennende at så mye ulik kompetanse ser nytteverdi av å delta på programmet.

Gir ringvirkninger

- Hvorfor tror du det er så stort engasjement rundt programmet, selv uten promotering?

- Det er nok fordi vi har truffet et behov i markedet godt. Gjennom arbeidet i våre ressursgrupper og andre klyngeforum, spiller våre partnere og medlemmer inn behov og gir innspill til hva som er viktig for klyngen å fokusere på. Klyngen har som målsetning å sikre at næringen har tilgang til den riktige kompetansen for å sikre en bærekraftig vekst, og da har våre analyser vist at det er et stort behov for et kompetanseprogram for dem som er nyansatte i næringen.

Det er positivt for NCE Seafood Innovation også. Skogen forteller at flere selskaper gjør seg kjent med klyngen gjennom kompetanseprogrammene, og blir interessert i medlemskap.

zoomDaglig leder i NCE Seafood Innovation Nina Stangeland og leder for kompetanse Benedicte Skogen er her med ut på oppdrettsanlegg.  
Daglig leder i NCE Seafood Innovation Nina Stangeland og leder for kompetanse Benedicte Skogen er her med ut på oppdrettsanlegg.  

Anerkjent program i oppdrettsnæringen 

Skogen forteller at oppdrettsselskapene har begynt å få øynene opp for at programmene til NCE Seafood Innovation. 

- Nå ser bedriftene at dette er en super måte å kunne presentere seg for å komme i kontakt med en viktig målgruppe. Det har snudd veldig i forhold til Seafood Trainee i 2015. Da måtte jeg spørre selskapene om vi kunne besøke og få en presentasjon fra dem. Nå tar de oss imot med åpne armer.

Hun mener Seafood Trainee har begynt å bli en anerkjent merkevare i næringen. 

- I år har vi 400 søkere på programmet, så det er blitt ganske kjent blant unge kandidater i næringen, sierhun. 

Så langt har 116 traineer og 25 bedrifter deltatt i Seafood Trainee, og 30 traineer står nå klare til oppstart i august 2020.

Les også andre saker fra IntraFish: 

( VILKÅR )
 
Del saken