Den nye brønnbåten er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter. Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.Illustrasjon: Kongsberg
Den nye brønnbåten er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter. Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.Illustrasjon: Kongsberg
Den nye brønnbåten er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter. Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.Illustrasjon: Kongsberg

Myklebust Verft gir kontrakt til Hydroniq

Selskapet skal levere et skrogintegrert sjøvannskjølingssystem til et fartøy verftet bygger for brønnbåtrederiet Sølvtrans.

Sjøvannskjøler

Marine kjølesystemer anvendes til å redusere temperaturen til skipets hovedmotor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, slik man unngår overoppheting av motoren og andre kritiske systemer.

Det går fram av en pressemelding fra partene.

Nybygget, nr. 76, er den fjerde brønnbåten som Myklebust Verft bygger for Sølvtrans, som er verdens største brønnbåtaktør innen transport av levende laks og ørret.

Hydroniq Coolers har tidligere levert det marine kjølesystemet til de to Sølvtrans-båtene «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond», som begge ble bygd ved Myklebust Verft, samt til det tredje Sølvtrans nybygget, «Ronja Vest», som er under bygging.

Salgssjef i Hydroniq Coolers, Arnt Ove Austnes, er svært glad for oppdraget:

- Myklebust Verft og Sølvtrans' strategi med å kapitalisere på både operasjonelle- og kostnadssynergier ved å bygge en serie fartøy er både fornuftig og imponerende. Det var imidlertid ingen garanti for at vi ville bli valgt som leverandør til alle fire brønnbåtene. 

Hydroniq Coolers skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjøler til brønnbåten. Denne typen sjøvannskjøler skiller seg fra andre kjølesystemer ettersom den er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom, som frigir plass i maskinrommet.

Den nye brønnbåten, omtalt hos Tekfisk tidligere i år, er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter. Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.

Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille sjøvannskjølerne ved selskapets hovedkvarter utenfor Ålesund og levere det til Myklebust Verft i Gursken i Møre og Romsdal.

Verdien på kontrakten er ikke oppgitt.

Les også:

Her er oversikten over brønnbåter som kommer de neste årene

>( VILKÅR )
 
Del saken