Gamle Sveiseservice er blitt til Skude hydraulikk og aluminium, og de nye eierne ser mot nye markeder. Til venstre firma-veteran Ove Harald Dale sammen med Loyd Arve Nornes.Foto: Skude hydraulikk og aluminium AS
Gamle Sveiseservice er blitt til Skude hydraulikk og aluminium, og de nye eierne ser mot nye markeder. Til venstre firma-veteran Ove Harald Dale sammen med Loyd Arve Nornes.Foto: Skude hydraulikk og aluminium AS
Gamle Sveiseservice er blitt til Skude hydraulikk og aluminium, og de nye eierne ser mot nye markeder. Til venstre firma-veteran Ove Harald Dale sammen med Loyd Arve Nornes.Foto: Skude hydraulikk og aluminium AS

Nye eiere i tradisjonell Karmøy-bedrift lanserer kongekrabbehaler

Den lille mekaniske bedriften ble i siste liten reddet fra nedleggelse. Nå designer eierne nye produkter og digitaliserer de gamle.

Karmøy og kongekrabbe hører du ikke ofte om. Ikke Sveiseservice AS heller. 

Sveiseservice ble nemlig første april til det mer fremtidsrettede Skude hydraulikk og aluminium AS. Kongekrabbefisket har skapt nye behov for teinefiskere, og et nytt marked for utstyr. Det betyr også en ny vår for en gammeldags bedrift.

Gammelt verksted, moderne bedrift

- Kontoret var i en brakke, og prisene var notert rett på veggen. Kom der nye priser, ble de gamle prisene strøket over, ler Nornes.

Tekfisk har snakket med Loyd Arve Nornes, som nå eier Skude hydraulikk og aluminium sammen med Ove Harald Dale og Chris Andre Nymoen.

Ønsker å ansette

Der er mye å gripe fatt i. Det gamle verkstedet var drevet høyst manuelt, i den grad at både papirer, sertifisering og digital overføring var ikke-eksisterende.

Det er Nymoen og Nornes som står for den daglige driften, og de ønsker på sikt å ansette flere.

zoomSuksessproduktet, den såkalte «Skudehaleren», selger seg selv forteller deleier Loyd Arve Nornes.
Suksessproduktet, den såkalte «Skudehaleren», selger seg selv forteller deleier Loyd Arve Nornes.

Moderne produksjon

Men først står altså en god dose modernisering for døren.

- Vi kommer til å se på produksjonsmetodene ... begynner Nornes.

Fra en produksjonslinje der alt har foregått etter den tidligere eierens hode og en vegg med maskineringsmaler, går veien nå mot datastyrt maskinering - CNC - og annen automatisering.

De nye eierne har fått gode tilbakemeldinger på de gamle produktene. En kunde kunne fortelle at han hadde «trukket over 350.000 teiner med sin 15 år gamle haler». Uten å skifte en del.

Kongekrabbeteinehaler

Den nye løsningen for kongekrabbefiskere ble til etter påtrykk fra en fisker, som lurte på om selskapet ikke kunne tilpasse utstyret om bord?

Ryktet spredte seg, og Skude hydraulikk og aluminium fikk flere henvendelser fra fiskere som var lei av å modifisere eget utstyr.

- Det er egentlig den gamle teinehaleren, men med en egen bom som kan svinges om, sier han.

I tillegg er der en tre meter høy bom på siden, og en egen vinsj for å trekke teinen over ripen. Mens delene er produsert, gjenstår det å sette sammen en komplett kongekrabbehaler. 

- Nå lager vi hyllevare, sier Nornes, som forteller at tre bestillinger står på vent. 

zoomModerne produksjon krever moderne grep, og eierne holder nå på med digitalisering av de gamle produktene. Bildet viser en kapstan med kapasitet på ett tonn. 
Moderne produksjon krever moderne grep, og eierne holder nå på med digitalisering av de gamle produktene. Bildet viser en kapstan med kapasitet på ett tonn. 

Reverse engineering

Før gjenoppstartsgründerne kan få til en effektiv produksjon, må imidlertid Sveiseservice sine gamle produkter tegnes på nytt. Reverse engineering, som det heter.

- Kapstanene som Per produserte var svært populære, og har fordeler ingen andre hadde, sier Nornes.

På et tidspunkt begynte kundene, som gjerne var verft og skipsbyggere, å etterlyse dokumentasjon og sertifisering. Papirer var der kun på deler som var kjøpt inn.

- Per sa at de kunne kjøpe nokkene andre steder fra, ler han.

Åtte-ni varianter hadde han i salg, og bedriftseieren justerte hver enkelt kapstan med føleblad.

God drift

Suksessproduktet er imidlertid «Skudehaleren». Eller, det er det bare kundene som har kalt den. Noe produktnavn har den nemlig ikke fått, teinehaleren bedriften har produsert gjennom snart 20 år.

- Per var svært flink på produkter, men så ikke den store nytten av markedsføring, sier Nornes.

Til tross for rubrikkannonser i blant annet gamle Fiskaren, var tanken var at gode produkter solgte seg selv. OgsåSkude verft adopterte tesen, og valgte å ikke annonsere for teinehalerne i det hele tatt.

zoomMarkedsføring i gamle Sveiseservice AS var ikke høyt prioritert. Produktene solgte seg selv.
Markedsføring i gamle Sveiseservice AS var ikke høyt prioritert. Produktene solgte seg selv.

Vil vente med å annonsere

Han understreker at markedsføring ikke er et problem i seg selv. 

Produktene selger godt bare på ryktet. De ansatte har hatt nok å gjøre, og pågangen overgår produksjonskapasitet. Helst vil eierne vente litt med å annonsere, selv om de endelig har kommet seg på Facebook.

Navn på produktene vurderer de også.

Reddet i siste time

Det var svigerfar til Dale, Per Heggheim, som i 1975 startet Sveiseservice på Karmøy.

Dale har selv fulgt bedriften gjennom oppkjøp og konkurs. 

Skude verft, som hadde kjøpt Sveiseservice, gikk konkurs og ble kjøpt opp av Umoe-konsernet. Da oljekrisen innhentet verftet, som nå het Skude industri, sto den lille tradisjonsbedriften i fare for å bli dratt med i dragsuget. 

- Vi klarte å få kjøpt ut det som var Sveiseservice AS før nedleggelsen, forteller Nornes.

Kunnskap og kompetanse

Den opprinnelige gründeren har pensjonert seg, og svigersønn Dale er selv ute av produksjonen med en skulderskade.

Nornes sier at eierne drar god nytte av Dales kompetanse og kunnskap.

- Han er mer en aksjonær, men en aksjonær vi kan spørre og hente erfaring fra, sier Nornes.

Utfyller hverandre

Eier-teamet på tre har ulik kompetanse. Det tror Nornes er en fordel.

- Det ville vært litt kjedelig om alle kunne det samme!

Mens Nymoen kan produksjon og aluminium kan Dale marked og produkter. Nornes har ingeniørbakgrunn. Han driver også et eget firma, og er den som digitaliserer og sørger for nødvendige papirer og CE-godkjenning av de gamle produktene.

zoomOve Harald Dale med en av de opprinnelige kapstanene til Sveiservice AS.
Ove Harald Dale med en av de opprinnelige kapstanene til Sveiservice AS.

Digitaliseringsjobb

Nå er teinehalerne digitalisert for ettertiden, og også kapstanene og andre produkter står for tur.

Selskapets Facebook-side viser allerede bilder av CAD-tegnede, tredimensjonale produkter. 

Det er også del av strategien, forteller Nornes. Han er nemlig motvillig til patentering.

- Publiserer vi bilde av produktet, kan i ikke en annen part ta patent selv, mener han.

Han utdyper at en eventuell rettslig patentstrid ville kostet mer enn det smakte.

Norske grossister har stilt opp

Koronakrisen har de merket lite til. Nornes skryter av de norske grossistene.

- Italienske hydraulikkmotorer er blitt mangelvare, og grossistene har til og med tatt kontakt med kunder for å finne ekstra deler til oss!

Bygger opp kapital

Nå håper Nornes at kongekrabbeløsningen blir en suksess.

Eierne holder på å bygge seg opp kapital til både investering og effektivisering av en tradisjonsbedrift som har overlevd det meste. 

Det viktigste er å videreføre et allerede godt rykte til nye produkter.

- Vi ønsker å tenke kvalitet, avslutter Nornes. 

( VILKÅR )
 
Del saken