Per Kristian Faldet sitt arbeidsrom røper ikke med én gang at han er fisker. Reder og sjef Arnt Inge Nygård sammenligner det med NRK-klassikeren «Fysikk på roterommet».Foto: Fridgeir Walderhaug
Per Kristian Faldet sitt arbeidsrom røper ikke med én gang at han er fisker. Reder og sjef Arnt Inge Nygård sammenligner det med NRK-klassikeren «Fysikk på roterommet».Foto: Fridgeir Walderhaug
Per Kristian Faldet sitt arbeidsrom røper ikke med én gang at han er fisker. Reder og sjef Arnt Inge Nygård sammenligner det med NRK-klassikeren «Fysikk på roterommet».Foto: Fridgeir Walderhaug

Oppfinner og fisker Per Kristian jobber best om natten

Hans første modell ble testet i et skilpaddekar. Nå trapper amatøren ned fisket for å satse på båtdesign.

Hjemme på småbruket på Midsund jobber fisker Per Kristian Faldet sene nattetimer med smekre linjer og nye ideer. Skrogdesignet hans har fått fagfolk til å sperre opp øynene. 

- Husker du Fysikk på roterommet på NRK? Litt sånn, med utstyr i kjelleren, minnes reder og sjef Arnt Inge Nygård.

Arnt Inge sikter til det klassiske NRK-programmet, og til Per Kristians arbeidsrom.

«Nystrøm» og fremdriften

Per Kristian har vært på sjøen i over 20 år. De siste 13 årene har han vært mannskap på Arnt Inge Nygårds båter i rederiet Nybonia Hav.

Et av disse fartøyene er «Nystrøm». Kystnotfartøyet på 54 meter mistet lett fart i tung sjø, forteller rederen.

zoomHjemme å småbruket på Midsund lokker både prosjekter og båtliv Per Kristian ut av huset. Selv jobber han best om natten.
Hjemme å småbruket på Midsund lokker både prosjekter og båtliv Per Kristian ut av huset. Selv jobber han best om natten.

Fleip

Rederen hadde merket seg at fiskeren puslet med oppfinnelser og 3D-arbeid på fritiden. Per Kristian laget datamodeller av både egen sjark og eget hus. Et egendesignet, automatisk linespill holdt han også på med.

Per Kristian forteller selv at han favner bredt, men at han gjerne ender maritimt.

- Maritimt er morsomst, mener han.

zoomOmbygde «Nystrøm» gjør seg best med full last og i tolv knop, synes Per Kristian.
Ombygde «Nystrøm» gjør seg best med full last og i tolv knop, synes Per Kristian.

Behovet for ny baug på «Nystrøm» hadde meldt seg. Rederen husket fritidssysselet til fiskeren, og ga ham oppdraget med å gjøre om tre meter lange linjetegninger til en tredimensjonal skalamodell.

zoomTredimensjonalt design fra «roterommet» var en suksess.
Tredimensjonalt design fra «roterommet» var en suksess.

Skilpaddekar

3D-skriveren var ikke større enn at modellen måte bli 1:100. Per Kristians tomme skilpaddeakvarium ble brukt til de første oppdriftstestene. Selve skroget ble printet ut i tre deler. På den måten kunne forskjellige bauger testes for optimal oppdrift.

I dag står karet tomt. Per Kristian har tatt steget inn i datasimuleringer.

- I hvert fall til hjemmebruk!

Slik kan han se hvordan skrogendringer påvirker både oppdrift og fremdrift, uten å ty til 3D-skriveren.

zoomSkilpaddekaret hjemme hos Per Kristian ble testtank for ny baug på «Nystrøm».
Skilpaddekaret hjemme hos Per Kristian ble testtank for ny baug på «Nystrøm».
zoomOgså tanktester hos NTNU viste lovende takter for Per Kristians design. 
Også tanktester hos NTNU viste lovende takter for Per Kristians design. 

20 prosent bedre skrog

Fire skrogvarianter ble produsert ved NTNU. En av disse ga utrolige 20 prosent reduksjon i motstand. Per Kristian sine beregninger stemte.

Baugen ble umiddelbart satt i produksjon. Etter at kvoten var oppfisket, ble «Nystrøm» satt i dokk.

- Det har gått over all forventning, sier Per Kristian.

Traff på millimeteren

De originale linjetegningene hadde et avvik på 10-15 centimeter. Per Kristian fotograferte skroget systematisk, og satte bildene sammen til en tredimensjonal modell. Fotogrammetrien av fartøyet stemte på millimeteren. 

- Jeg hadde mest lyst til å gjemme seg da baugen ble heist på plass, forteller han.

zoomDet kritiske øyeblikket der skrogdelene skulle monteres, og Per Kristian helst ville gjemme seg. Alt stemte. På millimeteren.
Det kritiske øyeblikket der skrogdelene skulle monteres, og Per Kristian helst ville gjemme seg. Alt stemte. På millimeteren.

Nye 35 år på kjølen

En ny baug krever sømløst samspill med linjene fra det gamle skroget. Rederen forteller at «Nystrøm» nå går mykere i sjøen, og oppleves som et nytt bygg. Arnt Inge tror «Nystrøm» har fått livet forlenget med 35 år.

- Det er dette som er bærekraft, mener han.

Også motorfestene og motorens alignment er det Per Kristian som har stått for.

zoomReder Arnt Inge Nygård mener at få kan matche den selvlærte Per Kristian.
Reder Arnt Inge Nygård mener at få kan matche den selvlærte Per Kristian.

- Få kan matche Per Kristian

Rederen tror Per Kristians fortrinn er at han har kunnskap om hydro- og aerodynamikk, og kan kombinere det med erfaring fra sjø og dårlig vær. Det gjør ham i stand til å visualisere både problemstillinger og løsninger. «Proffene» har kanskje heller ikke den samme iveren, og er ikke like «sultne», mener han.

- Etter norsk definisjon er han inkompetent, spisser rederen.

Han tror det er få som kan matche Per Kristian, i et land som «elsker papir over alt på jord». Rederen forteller at også klassifiseringsselskapet Lloyds lovpriste prosjektet.

- Det er en fjær i hatten for folk med kunnskap om båt, og ikke nødvendigvis om paragraf. Når vi fant en slik en, i vårt system, i vår bygd; hvor mange finnes det rundt om, som ikke passer inn i støpeformen? funderer han.

Lagarbeid på tvers

Baugprosjektet omfattet også et nettverk av fiskerkolleger og studenter ved NTNU i Ålesund. Fosnavåg-designerne i West Maritime har stått for de formelle stabilitetsberegningene. 

Daglig leder Trond Kvalsund kan ikke få fullrost amatøren, som han nå har hatt flere prosjekter med.

- Det er imponerende at han klarer å sette seg inn i ting så fort, og med en så stor grad av nøyaktighet, mener han.

zoomBåde elektronikk og design er hjemmebane for fiskeren.
Både elektronikk og design er hjemmebane for fiskeren.

Interesse og levebrød

Suksessen med baugen på «Nystrøm» har gitt den selvtitulerte amatøren - «men jeg begynner å få teken!» - blod på tann. Interesse kan bli levebrød, og enkeltmannsforetaket Faldet 3D Scan Design er for lengst registrert. 

Fotogrammetri

Når han skanner selve skroget, er det snakk om såkalt fotogrammetri. Tusenvis av fotografier satt sammen til et bilde. Eller, som han sier det selv:

- Tusenvis av bilder triangulert til millioner av målepunkter i en tredimensjonal punktsky.

Nøyaktig kalibrering gjør at skanningen oppnår en nøyaktighet på en tidels millimeter. Spesialutstyret for fotografering har han kanskje ikke overraskende laget selv.

Hemmes i arbeidet

Det er ikke bare utsikten til et nytt yrke som gjør at fiskeren nå har trappet ned på sjøen.

Nyttårsaften 2012 ble et vendepunkt. Et fyrverkeri av i hånden til en edru Per Kristian.

- Lunten var blitt tent ved et uhell, forklarer han enkelt om den dramatiske kvelden han havnet på Ullevål sykehus. Fremtiden ble plutselig uviss.

Etter et års sykemelding var han tilbake i fiskeryrket. Men hånden hemmet ham i yrket. 

Den pelagiske tråleren «Nystrøm» fangster nå på snurrevad. I det fisket hjelper ikke sterk vilje når en hånd ikke strekker til. Per Kristian jobber derfor halv tid for rederiet. 

zoomPer Kristian håper på flere større prosjekter å bryne seg på.
Per Kristian håper på flere større prosjekter å bryne seg på.

Ikke mangel på oppmerksomhet, men .

I all oppmerksomheten rundt baugdesignet har det ikke manglet på interesserte telefoner. Større oppdrag har imidlertid latt vente på seg.

Kundene til Per Kristian er gjerne sjarkeiere som skal inn i den nye kontrollordningen. Den omfatter nå også mindre fartøy ned i åtte meter, og i den gruppen er det etterspørsel etter Per Kristian sin linjeskanning.

- Det er ikke mange som tør å satse på «en sykkelreparatør fra Flåklypa», sier han sånn halvveis sannferdig.

zoomElektronikkdesign har han også lært seg selv. 
Elektronikkdesign har han også lært seg selv. 

Nytt oppdrag

Han er nemlig midt i et oppdrag for lokale Sund sjøservice, som eier fiskebåten «Fangst».

15-metringen gjør blant annet oppdrag for Havforskningsinstituttet, og han har utført 3D-skanning av skroget, for å kunne plassere forskningsutstyr. Sund sjøservice leker også med tanken om en ny baug, uten at noe er bestemt .

- Vi får se over sommeren, sier designeren.

Foretrekker relevant kunnskap

Læremester for fiskeren har vært både egen research og nettbaserte kurs. «Kreativ og tålmodig egenlæring», som han sier. Han ser ingen grunn til å droppe ut av skoler som gir ham spisskompetanse og relevant kunnskap på egne premisser. 

- Jeg har også lært meg en del om elektronikk og om programmering av kretskort, sier han i forbifarten.

Det har resultert i en egendesignet drone. Om han ikke vurderer å formalisere all kunnskap og kompetanse han har ervervet seg?

- Man vet nå aldri, men nei.

Å tilfredsstille et bredt pensum er ikke hans stil.

zoomEn egendesignet drone er resultatet av elektronikkompetansen han har tilegnet seg. Her flyr prototypen utenfor huset hjemme hos Per Kristian.
En egendesignet drone er resultatet av elektronikkompetansen han har tilegnet seg. Her flyr prototypen utenfor huset hjemme hos Per Kristian.

- Bedre fullastet!

Det er bare én ting med resultatet som plager designeren.

Baugen ble optimistisk designet for full last. Når «Nystrøm» nå er rigget for snurrevad, går hun for slakke tanker og ligger høyere i vannet. Det liker ikke «den plagsomme perfeksjonisten» så godt.

- Sånn er det bare. Men det er tilfredsstillende å se henne med full last!

Lavere designspeed

Skulle han gjort arbeidet om igjen, ville han også lagt designspeed litt lavere. Fartøyet er konstruert for å spare drivstoff først over 11 knop fart. Per Kristian forteller at i lavere hastigheter bygges det opp en baugbølge. Den legger seg først pent langs skroget når hun kommer opp i fart.

- Men da er hun et nydelig skue!

Normalt er kjedelig

Linespillet han designet skulle sette ut teiner automatisk med klips og sikrere enn med faste lenker. Nyvinningen ble imidlertid parkert på målstreken.

- Jeg kom dit at det virker som et vanlig linespill. Men normalt er kjedelig, sier oppfinneren.

Produktutvikling av egne ideer synes Per Kristian er spennende, og kanskje det han helst skulle hatt tid til å drive mer med.

- Jeg har et par prototyper jeg gjerne skulle ha oppgradert. Det ene er av det «vanngående slaget», sier han kryptisk.

zoomPer Kristian velger nettbasert spisskompetanse fremfor brede pensum ved ordinære skoler.
Per Kristian velger nettbasert spisskompetanse fremfor brede pensum ved ordinære skoler.

Livet utenfor lokker

Å gjøre hobby til levevei er en drøm som kan bli virkelighet. Der er bare en hake.

- Kreativiteten har lyst til å få fysisk utspring! sier Per Kristian.

Timene foran dataskjermen er ikke morsomme når livet på småbruket lokker med fint vær, flere båter, og arbeid med prototyper. Flere påbegynte og ennå urealiserte prosjekter står på vent. 

Jobber best om natten

Sjefen Arnt Inge mener samfunnet hadde tjent på å gi ivrige, kunnskapsrike hoder utviklingsstipend.

- Der er en dessverre mismatch mellom de som finner på, og de som passer på, sier han.

Tid og penger skiller noen ganger drøm og realiserte prosjekter. Også en tenkehatt på høygir kan komme i veien.

- Mange ideer kommer nesten til målstreken, før neste idé kommer og vinner, ler Per Kristian.

zoomHusdesign har han også slått seg på, Per Kristian. At det gjøres i 3D, betyr at det må gjøres om til todimensjonale tegninger for offentlig godkjennelse.
Husdesign har han også slått seg på, Per Kristian. At det gjøres i 3D, betyr at det må gjøres om til todimensjonale tegninger for offentlig godkjennelse.

Arkitektur i 3D

For designeren er det vanskelig å la tanker passere uten å gruble videre til han sovner.

- Jeg får uansett størst ro over meg etter klokken ti om kvelden.

Et annet prosjekt som er i boks, er huset han har tegnet for broren. Tegningene er gjort utradisjonelt tredimensjonalt, og byggesøknader er ubønnhørlig todimensjonale.

- Største utfordringen var egentlig å tilfredsstille «gamlemåten», medgir han.

Det er Per Kristian sitt første arkitektoppdrag. Vane tro leste han seg grundig opp på nett. Vane tro ble tiden knapp. Og prosjektet ble godkjent. 

- Ting tar alltid mye lengre tid! klager han.

Da er det godt å ta natten til hjelp. 

zoom«Hobbyrommet» til designeren er blitt arbeidsplass. Nå håper han suksessen med baugen også kan gi større oppdrag. 
«Hobbyrommet» til designeren er blitt arbeidsplass. Nå håper han suksessen med baugen også kan gi større oppdrag. 
( VILKÅR )
 
Del saken