Reidar Jacobsen er en ny hekk og en god erfaring rikere.Foto: Jon Eirik Olsen
Reidar Jacobsen er en ny hekk og en god erfaring rikere.Foto: Jon Eirik Olsen
Reidar Jacobsen er en ny hekk og en god erfaring rikere.Foto: Jon Eirik Olsen

Ny hekk ga innpass i snurrevad, og en langt mer stabil båt

Nå har Reidar Jacobsen gått en sesong med ombygget hekk.

Tekfisk har spurt rederen om erfaringene han har gjort.

- Den hadde nok sunket uten ombygging!

Fisker, reder og samfunnsdebattant Reidar Jacobsen ler, og skryter av gode sjøegenskaper på det som i utgangspunktet var en ganske så standard Selfa Arctic 1200. Om båten ikke hadde sunket, så hadde den i alle fall ligget tungt i sjøen. 

zoomDen nye hekken på «Bergsvåg» gir god oppdrift til tungt snurrevadmaskineri. 
Den nye hekken på «Bergsvåg» gir god oppdrift til tungt snurrevadmaskineri. 

Tung last

På tampen av fjoråret valgte Harstad-baserte Jacobsen å rigge om til snurrevad. Snurrevad krever langt tyngre maskineri enn sjarken var konstruert for. En ny hekk med bedre oppdrift ble derfor montert på eksisterende kjøl.

Det var Selfa på Rødskjær som stod for ombyggingen, og Jacobsen forteller at «Bergsvåg» nå er «half and half». Halvt 1200 og halvt støpt fra Selfa sin Max-serie.

- Som regel har man limt en kasse på ræven. Denne er støpt inn i det gamle skroget.

«Bergsvåg» ble bygget på nettopp Rødskjær i 1993, og het tidligere «Brandungen». Hun er bygg nummer 27 fra verftet.

Et godt utgangspunkt

Selfa Arctic 1200 veier i utgangspunktet 27 tonn, og er ifølge Jacobsen et tungt og godt utgangspunkt for ombygging. Slik båten er rigget nå, er den rundt 31 tonn tror han.

Skulle han ønske seg noe mer, så var det kanskje enda mer oppdrift - «kanskje lagt inn et lite spreng» - i hekken.

zoom«Bergsvåg» i hallen på Rødskjær under ombyggingen.
«Bergsvåg» i hallen på Rødskjær under ombyggingen.
zoomTore Haukebø er avdelingsleder for reparasjon ved Selfa Arctic på Rødskjær.
Tore Haukebø er avdelingsleder for reparasjon ved Selfa Arctic på Rødskjær.

Pilotprosjekt for Selfa

Tore Haukebø er avdelingsleder for reparasjon ved Selfa Arctic på Rødskjær, og forteller om gode erfaringer fra det som for dem var et pilotprosjekt. 

- Utgangspunktet var bra, og med ombyggingen til tyngre farkost ble den enda bedre, mener han om båten til «Reidar med vinsjene». 

I ettertid har det kommet en del henvendelser på akkurat denne typen ombygging, og Haukebø ser ikke bort fra at høsten blir travel.

- Det er jo en aktuell sak, mener han, og sikter til at båtbyggerne raskt ser konsekvensene av både marked og kvotebestemmelser. 

Ulike kvoter gjør det gjerne nødvendig med ombygginger, både for tilgang til fisket og for stabilitetskrav fra myndighetene. Hekker har de liggende klar, til ulike modeller. 

Der er for tiden hektisk aktivitet på Rødskjær, og Haukebø forteller at det er flere ulike ombygginger på gang.

Ny motor og utstyrspakke

I tillegg til ny hekk og dekksmaskineri for snurrevad, er «Bergsvåg» blitt utstyrt med ny motor og gir.

- Den er blitt bedre enn en ny båt, mener rederen.

Han legger til at heller ikke instrumenteringen har unnsluppet. Ny autopilot, VHF, kartplotter og ekkolodd er det også blitt for Selfa-sjarken.

Forbedret stabilitet

På akterdekket på «Bergsvåg» står nå en ny tretonns Lorentzen og TMP 320-kran. Jacobsen merker en kraftig forbedret stabilitet med den nye hekken. Slingrekjøl har det ikke vært behov for.

Fartøyet er stabilitetsgodkjent for bulk i rommet og fisk på dekk. 

- Fartøyet står «som et fjell» mot utgangspunktet, forteller Jacobsen. 

I 1997 kjøpte Selfa seg inn i det som var igjen av Viksund Harstad. Der var det blitt produsert en Arctic som var kjent for å rulle litt. Rederen presiserer at de to originale Selfa-ene han har hatt har vært stabile. 

zoomDen gamle hekken blir nesten puslete der den ligger utenfor verftslokalene på Rødskjær. 
Den gamle hekken blir nesten puslete der den ligger utenfor verftslokalene på Rødskjær. 

En god sesong bak seg

Rederen har uansett hatt en god sesong til å bygge opp en mening om sjøegenskapene.

- 79 tonn - og vi har vært heldig med god pris! sier han.

Med en ombygget 12-metring på 13 meter, og en sjark på 10,67 er Jacobsen inntil videre rustet til å samfiske sine to kvoter. Begge fartøyene er i hjemmelslengden under 11 meter.

I 2009 gjorde opprettelsen av fjordlinjene at Jacobsen så seg nødt til å selge sjarken han hadde da. Som eneste sjark under 15 meter på snurrevad, var han plutselig utestengt. En mann mistet jobben, og rederen selv investerte i to kvoter over to fartøy. Men fremtiden oppleves som uviss, mener han.

- Jeg er redd for hva som skjer videre, med det å kunne være to om jobben.

zoomOm ikke fiskeripolitikk er problemfritt, så er ikke Reidar Jacobsen i tvil om at ombyggingen er en teknisk god løsning for fartøyet. 
Om ikke fiskeripolitikk er problemfritt, så er ikke Reidar Jacobsen i tvil om at ombyggingen er en teknisk god løsning for fartøyet. 

Trygghet i å være to

Det er imidlertid ikke hele historien. Jacobsen poengterer at han ikke blir yngre.

- Jeg er ønsker ikke å være alene på havet i en alder av 55 år, sier han.

I tre sesonger har han hatt en ekstra mann på sjøen. Det gir også trygghet i et fiske som er tvunget over i enmannssjarker.

Ombygging et godt alternativ

Med jomfrusesongen for nyhekken unnagjort, kan han i alle fall trygt anbefale andre å gjøre samme hamskifte.

- Det er et godt alternativ i disse tider, når man må redusere kostnader, mener Jacobsen.

Nybygg for den minste flåten har uansett vært satt litt på vent, sier han. Usikkerheten rundt samfiske er en av grunnene, tror han.

Driftsgrunnlaget vakler

Til Fiskeribladet fortalte Jacobsen nylig at «Bergsvåg» kan bli tvunget over i gruppen over 11 meter. Han understreker at han og 280 andre fiskere har flyttet seg lovlig ut av den opprinnelige gruppen. Ulikt stor gruppe, kan driftsgrunnlaget nå forsvinne for de minste.

I hundre på Selfa

Tore Haukebø på Selfa beretter om godt driv ved verftet på Rødskjær denne dagen. 

- Det går i hundre her, sier han.

Akkurat nå er det produksjon av en speedbåtmodell og en konvensjonell Max - av den typen «Bergsvåg» hentet hekken fra - samt lapping på en god del lystbåter. 

Haukebø forteller at de utfører både båtpuss og reparasjoner etter våryre skippere. 

Det er imidlertid yrkesbåtene som blir prioritert når de kommer inn. Med blåkveitesesongen forut, er tiden viktig for denne yrkesgruppen. 

zoomSelfa Arctic på Rødskjær har ikke hatt koronoproblematikk, og opplever travle dager. 
Selfa Arctic på Rødskjær har ikke hatt koronoproblematikk, og opplever travle dager. 

Kan bli nødt til å roe ned

Planene for sommersesongen er uvisse. Jacobsen har tidligere gått etter hysa, men markedet er dårlig. Med alt satt på vent, kan han se seg nødt til å roe ned fisket til etter fellesferien.

- Situasjonen rundt korona gjør at det for eksempel ikke går mye til England, forteller han.

Flyndre, som kunne vært et lokalt behov, er også avhengig av full drift i restaurantbransjen.

Verftet har ennå sluppet unna

Ved Selfa forteller Haukebø at de har kommet heldig fra koronakrisen. Verftet har ikke så mange innom, og leverandører har i stor grad hatt deler og utstyr på lager. Skrogarbeid i polyester og glassfiber har også sluppet unna leverandørsvikt.

Han ser imidlertid ikke bort fra at et fartøy med behov for italienske deler kan by på vanskeligheter. 

zoom
"Bergsvåg" i hallen på Rødskjær mens ombyggingen pågikk.

Håper situasjonen snur

Reidar Jacobsen håper at situasjonen snur, slik at de slipper å legge om driftsform. Noen lyspunkt kan der likevel være.

- Det snakkes mye om antibiotikaresistens ute i Europa. Det kan gi villfanget fisk en boost, håper han.

( VILKÅR )
 
Del saken