Brim sin nye «Ilivileq» over overlevert fra verftet i Spania, og ligger for tiden ved kai i Reykjavik. Foto: Kongsberg Gruppen
Brim sin nye «Ilivileq» over overlevert fra verftet i Spania, og ligger for tiden ved kai i Reykjavik. Foto: Kongsberg Gruppen
Brim sin nye «Ilivileq» over overlevert fra verftet i Spania, og ligger for tiden ved kai i Reykjavik. Foto: Kongsberg Gruppen

Den norske spanjolen «Ilivileq» blir islandsk frysetråler på Grønland

Et nytt fartøy i Kongsbergs sin NVC-serie er klar for fiske i arktiske strøk. Fartøyet er nesten ett år forsinket.

Det var styrmann Guðmundur Kristján og skipper Páll Thórir Rúnarsson fra islandske Brim som i uke seks overtok den nybygde frysetråleren ved det spanske verftet Astilleros Armon. «Ilivileq» eies av Brim sitt datterselskap på Grønland. Dette skriver nettstedet Worldfishing.

Ilivileq er det gamle navnet på Nanortalik, Grønlands sørligste by. 

Klar for arktiske farvann

Ifølge en pressemelding fra den norske Kongsberg-gruppen, er fartøyet av type NVC 375 WP klart til fiske i Arktis, ett år forsinket

NVC-designet betegnes som fleksibelt, og forberedt på både pelagisk og bunntrål. Fartøyet har en total lengde på 81,8 meter, med største bredde på 17 meter.

Det er andre gang det spanske verftet gjør et NVC-design. Forrige gang var det bygging av norske «Ramoen»

Fremdriften er hybrid, og den konvensjonelle delen av motorkraften besørges av en 5400kW Bergen Diesel. 

zoom«Ilivileq» får base på Grønland, for et datterselskap av islandske Brim. 
«Ilivileq» får base på Grønland, for et datterselskap av islandske Brim. 

Sikkerhet og miljø

Kongsberg trekker i pressemeldingen frem at både sikkerhet og miljø har stått i høysetet.

- Overleveringen av «Ilivileq» er nok en milepæl i vårt engasjement for å hjelpe mannskap til å operere bærekraftig og samvittighetsfullt, samtidig som man øker sikkerhet og produktivitet, sier Bård Bjørløw, konserndirektør for globalt salg og markedsføring i Kongsberg Maritime i meldingen.

HB Grandi

Det var opprinnelig islandske HB Grandi som bestilte skipet i mars 2017. I august 2019 byttet selskapet navn til Brim, i forbindelse med oppkjøp av salgskontor i Japan og Kina, skriver Worldfishing.

- Dette blir en av de mest effektive og moderne fiskefartøyene i verden, sa Monrad Hide, som da var visepresident for salg i Rolls-Royce.

De skriver også at skipet har Vélfag fileteringslinje, med produksjonskapasitet på rundt 150 tonn daglig. Kjølekapasitet er på 1.000 tonn.

Skroget omtales som bølgebrytende og med liten motstand. Dette er med på gå fartøyet gode sjøegenskaper og fart, i tillegg til god komfort om bord. Hybriddrift og skrogutforming vil også redusere støy for mannskapet.

På sikkerhetssiden trekker Kongsberg frem optimal fribordhøyde og gjennomtenkte løsninger for dekksmaskineri.

Rolls-Royce

Det er ikke bare Grandi har gjenoppstått med nytt navn mens båten er blitt produsert. Kongsberg Gruppen kjøpte i 2018 Rolls-Royce Commercial Marine, som hadde utviklet NVC-serien. Verdien ble på kjøpstidspunktet satt til en halv milliard britiske pund, skrev Tekfisk da.

Kjøpet var utvilsomt et sprang opp i markedsandeler for Kongsberg Gruppen. I 2018 var Kongsberg representert i mer enn 25 land, mens Rolls-Royce Commercial Marine kunne skilte med forbindelser til 34 land.

Nox-reduksjon

Klimaavtrykket er lovet redusert, både gjennom hybrid fremdrift og ikke minst avanserte løsninger for å redusere NOx.

Både grepene for å redusere utslipp, fleksibilitet i bruk og kapasiteter skal, ifølge pressemeldingen, sikre «enestående fangstkapasitet og kvalitet, kombinert med minimal miljøpåvirkning».

Et av tiltakene for å redusere utslipp er egen kraftproduksjon gjennom høyeffektive elektriske vinsjer.

- Sårbare marine økosystemer og kommersielle hensyn må gå hånd i hånd hvis det skal gjøres positive endringer, og det er veldig oppmuntrende å vite at skipets design og integrerte teknologi driver utviklingen i den maritime næringen, sier Bjørløw i pressemeldingen.

Mye fra Kongsberg

På utstyrssiden har Kongsberg levert mye. I tillegg til hybrid fremdrift og egen kraftproduksjon, har Kongsberg stått for komplett manøvreringssystem med Promas integrert ror og propell, og Hybrid Shaft Generator som gir effektiv drivstoffutnyttelse. Klaffror, thrustere, Helicon X3 fjernkontroll og et Acon automasjonssystem for overvåking og styring av energiforbruk, pumper og ventiler står på listen.

( VILKÅR )
 
Del saken