PÅ VEI: Skroget til «H. Larsen» er her innom Svolvær om bord på lastebåten «Silver Lake» mandag. Litt utpå kvelden var skroget satt på sjøen utenfor verftet i Grovfjord, der prosjektet skal ferdiggjøres. Med litt velvilje kan båtnavnet skimtes på hekken.Foto: Frank Einar Iversen
PÅ VEI: Skroget til «H. Larsen» er her innom Svolvær om bord på lastebåten «Silver Lake» mandag. Litt utpå kvelden var skroget satt på sjøen utenfor verftet i Grovfjord, der prosjektet skal ferdiggjøres. Med litt velvilje kan båtnavnet skimtes på hekken.Foto: Frank Einar Iversen
PÅ VEI: Skroget til «H. Larsen» er her innom Svolvær om bord på lastebåten «Silver Lake» mandag. Litt utpå kvelden var skroget satt på sjøen utenfor verftet i Grovfjord, der prosjektet skal ferdiggjøres. Med litt velvilje kan båtnavnet skimtes på hekken.Foto: Frank Einar Iversen

Byggestart for 13 meters snurrevadbåt til Senja

Ikke før var Aquasjarken «Signe» overlevert fra Grovfjord Båtbyggeri, så er neste prosjekt klart for oppstart.

Men nå går det nesten for fort i svingene hos verftet i Sør-Troms, erkjenner daglig leder Vidar Sjøvoll.

- Ikke alt er utsatt og forsinket på grunn av korona. Vi satt i et møte om en mulig ny kontrakt da beskjeden kom om at det neste ferdigsveiste skroget fra Latvia bare var timer unna sjøsetting i Grovfjord. Lastebåten var faktisk framme før den opprinnelige planen, forteller Sjøvoll, som fikk samlet troppene og var klar i tide.

Tradisjoner

Etter «Signe» som endte på på 11,02 meter, er verftet tilbake på 12,99 når det nå er Botnhamn på Senja som kan se fram til fornyelse i den lokale kystfiskeflåten. Som tidligere omtalt i Fiskeribladet er det rederiet Stufunes som står bak prosjektet, og med båtnavnet «H. Larsen» videreføres rederitradisjoner, om enn i litt mindre utgave. Den siste «H. Larsen» var på vel 27 meter og seiler i dag for Kransvik-rederiet i Lofoten som «Miranda».

zoomTRAVEL: Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord Båtbyggeri har travle dager.
TRAVEL: Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord Båtbyggeri har travle dager.

Snurrevadbåt

- Denne båten blir ganske lik «Meybell» med samme lengde, men bredden er økt fra 6,2 til 6,6 meter. Det er også gjort noen endringer i plasseringen av dekksutstyr.

- Det meste av fisket med denne båten vil foregå med snurrevad, men nødvendige fasiliteter for garnfiske skal også på plass, forteller Sjøvoll, som har en helt lik båt til Sørreisa som neste post på ordrelista. NSK Ship Design har utviklet den lett gjenkjennelige båttypen i samarbeid med byggeverftet og kundene.

Mangler folk

Men mye arbeid skal gjøres ved båtbyggeriet før neste prosjekt, og Sjøvoll har mer enn bare et tidlig ankommet skrog å bekymre seg over.

 - Arbeidskraft med riktig kompetanse er en utfordring. Vi har folk fra Øst-Europa i arbeid hos oss, og de som nå har vært hjemme i en vanskelig situasjon får problemer når de skal tilbake hit. De har så langt møtt stengte grenser, fastslår Sjøvoll, og er avhengig av at ting bedrer seg hvis planlagt overlevering av «H. Larsen» til høsten skal kunne holdes.

zoomOPPDELT: Styrehuset til «H. Larsen» ankom verftet i «løs vekt».
OPPDELT: Styrehuset til «H. Larsen» ankom verftet i «løs vekt».
zoomREDER-TREFF: På kaia hos Grovfjord Båtbyggeri møtte nylig «Signe»-reder John Einar Engen (tv) «Meybell»-rederne Stig Meyer og Liv Meyer.
REDER-TREFF: På kaia hos Grovfjord Båtbyggeri møtte nylig «Signe»-reder John Einar Engen (tv) «Meybell»-rederne Stig Meyer og Liv Meyer.

zoomLIK: «Meybell» er ganske lik den kommende 13-metringen «H. Larsen». «Meybell» var innom byggeverftet på «service» samtidig med at «Signe» nylig ble overlevert.  I skrivende stund ligger alle tre ved kai her.
LIK: «Meybell» er ganske lik den kommende 13-metringen «H. Larsen». «Meybell» var innom byggeverftet på «service» samtidig med at «Signe» nylig ble overlevert.  I skrivende stund ligger alle tre ved kai her.
( VILKÅR )
 
Del saken