Tuco Yacht Værft sin etter hvert omfattende Prozero-serie er nå kommet som halvåpen arbeidsbåt på 9,3 meter. Foto: Prozero Norge
Tuco Yacht Værft sin etter hvert omfattende Prozero-serie er nå kommet som halvåpen arbeidsbåt på 9,3 meter. Foto: Prozero Norge
Tuco Yacht Værft sin etter hvert omfattende Prozero-serie er nå kommet som halvåpen arbeidsbåt på 9,3 meter. Foto: Prozero Norge

Danske Tuco Yacht Værft med ny halvåpen arbeidsbåt

Danskenes Prozero arbeidsbåtserie har fått enda et tilskudd med en ny 9,3 meters personellbåt.

Modellen P-top er bygget på fabrikantens velprøvde skrogløsning, med det Prozero Norge i en pressemelding omtaler som «fantastiske sjø og fartsegenskaper». Designet er halvåpent, med en beskyttende konsolløsning.

Daglig leder Kjetil Nygård i ProZero Norge AS skriver at båten er velegnet til bruk i Norge. 

zoomGode sjøegenskaper og fart loves av den danske fabrikanten.
Gode sjøegenskaper og fart loves av den danske fabrikanten.

Stor rekkevidde

Fartøymodellen P-top retter seg inn mot både politi, offshore og oppdrettsbransje, og presenteres som en rask arbeidsbåt med stor rekkevidde og utvidet arbeidstid på sjøen. Toppfarten er oppgitt til 40 knop, med en marsjfart på 32 knop. 

Den beskyttende toppen omfatter styrhus og tak, og kan utvides med sideduk for ytterligere vern mot elementene.

- Denne båten er nå levert til kunde i Danmark for å frakte arbeidere på et anlegg, sier Nygård i pressemeldingen.

Prozero P-top 9,3 meter

Skrog:

Lengde overalt: 9,1m

Skroglengde: 7,9m

Bredde: 2,7

Dypgående: 0,8

Kapasitet:

Drivstoff: 300 liter

Mannskap: 2 personer

Totalt personer maks.: 14

Fart:

Maksimum +40 knop

Marsjfart: +32 knop

Modulbasert løsning

Prozero-serien er bygget med samme skrog som redningsbåter av typen Offshore Fast Rescue Boat, og blir laget etter modulprinsippet, med ulike oppsett for ulike arbeidsoppgaver.

- Det modulbaserte designet muliggjør å gi kundene våre et produkt tilpasset deres behov, med relativt kort leveringstid, sier administrerende direktør i Tuco, Jonas Pedersen på selskapets nettsider.

Mange kunder i Norge

Selskapet har spesialisert seg på fartøy til blant annet havbruk og offshore, og fartøytypen er i utstrakt bruk også i Norge.

zoomTuco sin Prozero arbeidsbåt er blitt valgt som testfartøy for Dacoma sin Airkeel-løsning
Tuco sin Prozero arbeidsbåt er blitt valgt som testfartøy for Dacoma sin Airkeel-løsning

I februar kjøpte Havkar Drift i Austevoll en åttemetring med fullt overbygg til bruk på værutsatte lokaliteter i Kinn og Bremanger. Denne modellen hadde benevningen Full cabin DC. Med innenbordsmotor gjorde denne båten drøye 35 knop med fem personer om bord.

Nylig ble også Tuco sin Prozero-arbeidsbåt valgt som testfartøy for det danske selskapet Dacome sin patenterte Airkeel stabiliserende kjøl.

Lett skrog

Prozero Norge trekker også frem bruk ved visningssentre og i turistnæring som mulige arbeidsområder for P-top-modellen.

Skroget er svært lett, og er som resten av Prozero-serien laget i karbonfiber. Fartøyet kan snart også fås i 7,99 og 10,5 meters lengde.

Fartøyet kan frakte opp til 12 passasjerer, med fleksible sitteplasser om bord. Dekket kan også gjøres om til et rent lastedekk.

zoomLøsningen om bord på P-top-modellen gir rom for 12 personer eller flatt lastedekk.
Løsningen om bord på P-top-modellen gir rom for 12 personer eller flatt lastedekk.

Tre motorløsninger

Også fremdriften er fleksibel, og kunder kan velge mellom dobbel utenbordsmotor, eller innenbordsløsninger med Z-drev eller vannjet.

I pressemeldingen fremheves det at god komfort og de «gode sjøegenskapene og ergonomien er nøkkelen til at lange og utmattende turer blir behagelige selv med høy hastighet».

zoomTre motorløsninger er tilgjengelig. Her er fartøyet utstyrt med dobbel utenbordsmotor. 
Tre motorløsninger er tilgjengelig. Her er fartøyet utstyrt med dobbel utenbordsmotor. 
( VILKÅR )
 
Del saken