PRØVETUR: «Stormhav» styrer mot endelig overlevering til rederiet i Sørvær fra Stadyard på Raudeberg. Her er den under Måløybrua på første prøvetur for kort tid siden.Foto: Seacon
PRØVETUR: «Stormhav» styrer mot endelig overlevering til rederiet i Sørvær fra Stadyard på Raudeberg. Her er den under Måløybrua på første prøvetur for kort tid siden.Foto: Seacon
PRØVETUR: «Stormhav» styrer mot endelig overlevering til rederiet i Sørvær fra Stadyard på Raudeberg. Her er den under Måløybrua på første prøvetur for kort tid siden.Foto: Seacon

- Dette er den råeste 28-metringen som er bygget

- Hvis vi visste hva vi gikk til, ville vi ha tenkt oss om to ganger. Det har vært mange hindre, men resultatet blir bra.

Reder Håkon-Inge Mjånes fra Kalvåg er blitt lengre hos Stadyard på Raudeberg for å følge innspurten i byggingen av nye «Stormhav» enn han hadde regnet med. Om et par uker kan prosjektet være i mål om lag et halvt år etter opprinnelig plan.

Tilpasset paragrafbåt

Alle problemer med fire-fem måneders forsinket levering fra skrogverft i Polen og en-to måneders koronaforsinkelse på Stadyard blir antagelig glemt når båten står ferdig og er klar til bruk. Mjånes sier dette om nybåten:

- Dette er den råeste 28-metringen som er bygget. Det er en paragrafbåt tilpasset den gamle maksimale lengdegrensa for kystbåter med et nytt skrogdesign tilpasset sektoren for garn og line. Det er første gang vi bygger ny båt og da blir det slik at man sitter igjen med en viten og følelsen av hva man ikke skulle ha gjort i prosessen.

zoomFRA SØR: Rederne Håkon Inge Mjånes (t.v.) og Jon-Atle Bjørnø flyttet rederiet fra Sogn og Fjordane til Vest-Finnmark for noen år tilbake.
FRA SØR: Rederne Håkon Inge Mjånes (t.v.) og Jon-Atle Bjørnø flyttet rederiet fra Sogn og Fjordane til Vest-Finnmark for noen år tilbake.

Mjånes gir uttrykk for at han er meget fornøyd med resultatet og er imponert over samarbeidet med de forskjellige fagene for å få et best mulig resultat.

Det er lagt vekt på sikkerhet og fleksibilitet på alle mulige områder. Innenfor 28x9,5 meter får man en staselig båt som kan ta med seg både autoline og garn på fiskefelter samtidig og lett kan snu seg mellom redskap man skal drifte på.

zoom28 METER: - Den råeste 28-metringen som er bygget, konstaterer reder Håkon-Inge Mjånes om nye «Stormhav».
28 METER: - Den råeste 28-metringen som er bygget, konstaterer reder Håkon-Inge Mjånes om nye «Stormhav».

Ising og frysing

Det legges opp til ising eller frysing av fangster. RSW-kjøling av nyfangstet fisk skal gjøre fisken kald før den havner i is i kasser, og behandles skånsomt hele veien fra den dras inn til den er på markedet.

- Vi er glad for den fleksibiliteten som følger med nye «Stormhav». Den gjør at vi hele tiden kan peile oss inn mot effektiv fangst med ulike redskap og tilpasse driften til det som til enhver tid er viktigst og mest etterspurt i markedet. Kvalitet er det viktigste og line- og garnfanget fisk, har et stort fortrinn i markedet, mener Mjånes.

Det oppsto et lite girproblem på testturen nylig og dette blir nå rettet opp før det skal gjennomføres en ny testtur. Mjånes håper det bare er et par ukers arbeid før båten kan overleveres.

zoomFORSINKET: Byggingen av «Stormhav» ble om lag et halvt år forsinket. Det meste av forsinkelsen skriver seg fra skrogbyggingen ved et polsk verft i Gdansk.
FORSINKET: Byggingen av «Stormhav» ble om lag et halvt år forsinket. Det meste av forsinkelsen skriver seg fra skrogbyggingen ved et polsk verft i Gdansk.

Vi ønsker å levere til Lerøy Seafood i Sørvær, men det betinger at vi kommer oss til kai i havna også i dårlig vær

Reder Håkon-Inge Mjånes, nye «Stormhav»

Uten pandemistøtte

Gamlebåten ble solgt i mars fjor, men driftsavtale til november da nye «Stormhav» opprinnelig skulle være på plass. Dermed er det blitt noen dyrebare tapte måneder uten muligheter for å drive fiske.

Rederiet fikk heller ikke utløst noen midler fra det milliarddrysset med kontantstøtte som drysses ned over norsk næringsliv som har tapt på koronapandemien med en støtteordning som favner bredt. Den favner likevel ikke så bredt at den når frem til rederi som taper millioner på forsinkelse i forbindelse med nybåtbygging. Mjånes står fast på at hans rederi har tapt en million i måneden på forsinkelsen som har oppstått.

- Det ser ut som om vi forfølges av kriser når vi investerer og bygger. Sist vi investerte i brukt båt og kvoter, var det finanskrisen som slo inn og sendte torskeprisen ned fra 27 til 12 kroner kiloet. Nå er det koronakrisen som koster oss dyrt, konstaterer Mjånes.

zoomFABRIKK: Alt klart for å skape verdier i fabrikken på «Stormhav», som kombinerer levering av fryst og fersk fisk.
FABRIKK: Alt klart for å skape verdier i fabrikken på «Stormhav», som kombinerer levering av fryst og fersk fisk.

For grunn hjemmehavn

«Stormhav» skal ut på prøvefiske i kystområdet nær verftet for å kontrollere at alt fungerer som forventet. Deretter settes kursen nordover til Sørvær i Vest Finnmark som blir hjemmehavn for nybåten. Der har rederiet, opprinnelig fra Sogn og Fjordane, vært etablert siden 2017.

«Stormhav»

  • Stadyard AS på Raudeberg har signert kontrakt med rederiet Stormhav AS på Sørøya i Finnmark om bygging av nye «Stormhav». Nybygget får verftets byggenummer 43 og skal leveres i oktober 2019.
  • «Stormhav» er designet og utviklet av Seacon as i Måløy med designbenevnelse SC28, og skal utrustes for kombinert garn- og linefiske.
  • Fartøyets hoveddata:
  • Lengde o.a.: 27,99 meter
  • Bredde: 9,50 meter
  • Dybde til hoveddekk: 4,60 meter
  • Fryse/ise-lasteromskapasitet: 206 kubikkmeter
  • Brennolje: 90 kubikkmeter
  • Innredning arrangert for 14 personer

- Vi får håpe det blir mulig for oss å bruke havna hele året. Den planlagte mudringen i havna i Sørvær er ikke blitt utført i prosessen med at fiskerihavner gikk over fra staten til kommuner. Vi ønsker å levere til Lerøy Seafood i Sørvær, som er avhengig av båter som kan drive hele året, men det betinger at vi kommer oss til kai i havna også i dårlig vær, sier Mjånes.

Sørvær ble gjort til hjemmehavn etter en av de tre eierne, Jon-Atle Bjørnø, fant kjærligheten der og flyttet dit. Håkon-Inge Mjånes og Tomas Bjørnø er det øvrige tredjedelseierne i rederiet.

zoomLUGAR: Hyggelig og lun stemning preger lugarene på «Stormhav».
LUGAR: Hyggelig og lun stemning preger lugarene på «Stormhav».

85 millioners båt

Prisen på nybåten er satt til 85 millioner kroner. Nå pågår siste justeringer på utstyr, godkjennelser, rigging av utstyr og forhandlinger med verftet om sluttsummen.

- Det er en stor investering og tøffe tak økonomisk. Vi trenger å komme i gang nå, selv om vi gjerne skulle ha vært foruten den skyhøye agnprisen på over 40 kroner kiloet for akkar som det er for tiden, om lag 15 kroner høyere pris enn for et år siden, sier Mjånes, som er glad for at det finnes et alternativ til lina i garnbingen.

Tirsdag i denne uka er det planlagt ny teknisk prøvetur på «Stormhav».

zoomPRØVETUR: Tirsdag i denne uka gjennomfører «Stormhav» en teknisk prøvetur på vei mot ferdigstilling og overlevering.
PRØVETUR: Tirsdag i denne uka gjennomfører «Stormhav» en teknisk prøvetur på vei mot ferdigstilling og overlevering.
( VILKÅR )
 
Del saken