Aquasjarken «Signe» er nå overlevert fra Grovfjord båtbyggeri. Litt testing gjenstår, før kombinasjonssjarken kan få prøve seg i oppdrett. Etter det bærer det på blåkveiten.Foto: Jon Eirik Olsen
Aquasjarken «Signe» er nå overlevert fra Grovfjord båtbyggeri. Litt testing gjenstår, før kombinasjonssjarken kan få prøve seg i oppdrett. Etter det bærer det på blåkveiten.Foto: Jon Eirik Olsen
Aquasjarken «Signe» er nå overlevert fra Grovfjord båtbyggeri. Litt testing gjenstår, før kombinasjonssjarken kan få prøve seg i oppdrett. Etter det bærer det på blåkveiten.Foto: Jon Eirik Olsen

En lang ferd mot gode kompromisser er over når Aquasjarken nå er overlevert

Åkenes Kystfiske sin «fiskerbondesjark» er overlevert fra Grovfjord båtbyggeri. «Signe» er en Aquasjark fra NSK Ship Design, og skal være like god med garn som ved merd.

Det vil si, «Signe» blir hun først når gudmor Signe og alle som har vært involvert i idéutvikling, design og konstruksjon kan samles til dåp.

Gudmoren på seks år, datter av Joakim Martinsen, har avfunnet seg med korona-lockdown, og med at både skole og dåp nok må vente.

zoomVidar Sjøvoll er daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.
Vidar Sjøvoll er daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.

Godt vær og båt

Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord båtbyggeri hadde akkurat vært på prøvetur med sjark og reder da Tekfisk snakket med ham, og fortalte om både godt vær og god båt.

- Nå er det mindre justeringer som skal til, på styring og hydraulikk, sa han da.

Sjøvoll la ikke skjul på at der har vært praktiske utfordringer underveis med nybrottsarbeidet.

- Et fartøy som skal oppfylle to forskjellige krav, for fiskeri og for oppdrett, må planlegges nøye, sa han.

zoomSkipsingeniør og prosjektleder Anders Andreassen ved NSK Skipsdesign.
Skipsingeniør og prosjektleder Anders Andreassen ved NSK Skipsdesign.

8,5 knop

Siste dag i april ble den formfulle 11-metringen testet litt hardere, selv om både verft og reder var fornøyde med 8,5 knop dagen før, på et såpass bredt skrog. Fartsmil var ennå ikke gjennomført da artikkelen ble skrevet. 

Anders Andreassen, som er prosjektleder for NSK Ship Design sitt oppdrag, forteller til Tekfisk at de har lagt ned mye arbeid for at omrigging mellom fiskeri og oppdrett skal bli så enkel som mulig. Da Joakim Martinsen i Åkenes Kystfiske i sin tid ringte, trodde Andreassen egentlig ikke at det ville bli noe av.

Det var Martinsen som unnfanget idéen om å kombinere røkterbåt og kystsjark.

- Siden den tid har det skjedd svært mye, forteller designeren.

zoomUtnyttelse av dekket er sentralt i designet av kombinasjonsbåten «Signe». John Einar Engen har blant annet fått laget garnbinger med variabel høyde som kan tilpasses de garnmengdene som til enhver tid er i bruk.
Utnyttelse av dekket er sentralt i designet av kombinasjonsbåten «Signe». John Einar Engen har blant annet fått laget garnbinger med variabel høyde som kan tilpasses de garnmengdene som til enhver tid er i bruk.

Prosjektleder for flere bygg

Andreassen har vært prosjektleder for alle NSK Ship Designløsningene som har vært bygget ved Grovfjord båtbyggeri de siste årene. Han trekker frem det gode, lokale samarbeidet.

- Vi har dratt med oss mye erfaring fra et verft som har bygget større fartøy, til arbeidet med et mindre fartøy.

Skjønt, mindre. Både designer og verft er enige om at dette muligens er den største 11-metringen som finnes.

zoomJoakim Martinsen i Norges Fiskarlag er også idéhaver til Aquasjarken, og reder i Åkenes kystfiske.
Joakim Martinsen i Norges Fiskarlag er også idéhaver til Aquasjarken, og reder i Åkenes kystfiske.

Martinsen, Lundberg og Engen

Sjarken eies av Åkenes kystfiske ved Joakim Martinsen, Odd Lundberg-rederiet og fisker John Einar Engen fra Sommarøy.

Joakim Martinsen i Åkenes kystfiske forteller til Tekfisk at båten blir utleid ni måneder av året, til Gratanglaks og til Kleiva fiskefarm. På grunn av forsinkelser går fartøyet etter overtagelsen rett i havbruksrollen i tre til fire uker, før hun endelig skal ut på blåkveitefiske fra første juni. Åkenes kystfiske tok årets torskekvote med et leiefartøy.

Lego-system

- Vi har prøvd å lage et slags Lego-system, der bløggekar, garnrenne og binger raskt og enkelt kan løftes ut med kranen, sier Martinsen.

Omrigging mellom fiskeri og havbruk skal gjøres på en liten arbeidsdag.

Løsningene omfatter flerbruk av dekkskranen, som er gitt hurtigkobling for hydraulikk. Under fiske er garngreiene festet til kranen. Når Aquasjarken skal i oppdrettstjeneste, fjernes grekeren, sylinder og bolt. Miljøgevinsten hentes inn i høy bruksverdi og kontinuerlig drift.

- Båtbygg er i seg selv en stor miljøbelastning, sier Martinsen.

zoomNå er «Signe» overlevert rederne. 
Nå er «Signe» overlevert rederne. 

Runde former

Aquasjarken er en nedskalert versjon av designet NSK Ship Design har levert til kystfiskebåtene «Sofie» og «Meybell». Også disse er bygget ved verftet.

Skroget har karakteristiske runde former, og bredden ville vært på «bare» 5,2 meter om ikke NSK hadde kommet med innspill om enda mer spart forbruk ved å gi mer oppdrift. Følgelig bygger «Signe» røslige 5,6 meter i bredde.

- Båten kommer mer opp av havet, og er stødigere med mindre ballast å trekke på, forteller Sjøvoll ved Grovfjord båtbygg.

Aqua Sjark - BNR 52

Loa: 11.00m

Bredde: 5.60m

Dybde i riss: 2.8m

Kapasiteter:

Lasterom: 28m3

Brennolje: 6m3

Hovedmotor: 300hk

Utstyr:

Hovedmotor: Nogva - Scania DI09 70M 300hk

Strømaggregat: Nogva Nanni marine aggregate type QLS32T (23,4kW)

Propellanlegg: Nogva vridbart anlegg type N4-215 (4-bladet)

Løfteutstyr: TMP 900K

Sidepropeller: 2x Sleipner SH500 akter og baug

Oppvarming: Defroster Eberspacher 24v 10kW

Mellomløsninger

Designet på sjarken har, i tillegg til nedskalering, også krevd endringer på rorhus og dekksutstyr. Nøkkelen har vært å finne mellomting som fungerer for alle parter, sier designer Andreassen.

NSK Ship Design har mange ansatte med ulike spesialfelt. Designeren nevner stabilitet, struktur og dekksutstyr som områder der flinke folk har fått utfolde seg i prosessen. Han tror også at der er en fremtid for denne typen kombinasjonsfartøy.

- På denne måten kan rederne utnytte opplagstiden, sier han.

zoomLasteromsluken er malt innvendig for lettere renhold, og i konteinerne er det lagt inn rør som skal brukes til ekstra skylling av fangsten.
Lasteromsluken er malt innvendig for lettere renhold, og i konteinerne er det lagt inn rør som skal brukes til ekstra skylling av fangsten.

Gjenfangstfiske

Joakim Martinsen trekker frem at sjarken lett skal håndtere rollen som tradisjonell sjark for garnfiske etter torsk og blåkveite, i tillegg til røkter- og servicebåt med spesialrigg for å kunne drive gjenfangstfiske etter rømt oppdrettsfisk. 

- Det at sjarken er såpass bred gjør at den har god stabilitet, og er egnet for arbeid ved merd, sier han.

Verftet har nylig foretatt problemfrie krengeprøver.

Forsinkelser

En brann i en verkstedshall ved Grovfjord båtbyggeri skapte før jul forsinkelser for «Signe». Forsinkelsene får trolig også konsekvenser for skroget på 12,9 meter som er på vei rundt sørlandskysten akkurat nå, og ankommer Grovfjord medio mai.

- Både det og Aquasjarken er bygget ved et verft i Riga, forteller Sjøvoll.

Kapasitetsproblemer ved hovedverftet i Finland gjorde at arbeidet ble gjort i Latvia. Sjøvoll understreker at verftet leverer aluminiumsarbeid av høy kvalitet.

zoomKrengetesten er gjennomført, og da Tekfisk snakket med Åkenes kystfiske gjensto kalibrering av styring og hydraulikk. 
Krengetesten er gjennomført, og da Tekfisk snakket med Åkenes kystfiske gjensto kalibrering av styring og hydraulikk. 

Ikke problemer med ulike krav

Joakim Martinsen forteller at de ikke har opplevd store problemer i skjæringen mellom krav til fiskebåt og krav til lasteskip.

- Vi la ned mye arbeid tidlig i prosjektet for å avdekke regelverk og funksjonskrav for begge driftsformer, sier han.

Det stilles ulike krav til både sikkerhetsutrustning og innredning for fiskeri- og oppdrettsfartøy. Blant annet gir skroget rom for tre lugarer, mens kravene til lasteskip gjør at fartøyet er utstyrt med to.

- I det store å det hele er det funksjonskravene mellom fiskeri og oppdrett det har vært jobbet mest med å optimalisere, forklarer Martinsen. 

zoomI motorrommet har en 300 hk hovedmotor den mest sentrale plassen, sammen med et rikholdig utvalg av mekanikk, hydraulikk og elektronikk.
I motorrommet har en 300 hk hovedmotor den mest sentrale plassen, sammen med et rikholdig utvalg av mekanikk, hydraulikk og elektronikk.

Bløggevann og et øye for skruer

Fartøyet kan gå med levendefisk, og kan også lett bygges om til bløggebåt. Det romslige skroget har to brønner på til sammen 27 kubikkmeter. I utgangspunktet er de tilpasset frakt av rensefisk for havbruksnæringen. 

Selskapet vurderer om det er mulig å få til en enkel bløggelinje for laks om bord. De har derfor gjort tilpasninger med tanke på en slik løsning, blant annet et pumpesystem for utpumping av bløggevann ved kai.

zoomOver alt om bord er renhold prioritert. Her et glimt fra maskinrommet der en vask er sentralt plassert.
Over alt om bord er renhold prioritert. Her et glimt fra maskinrommet der en vask er sentralt plassert.

God dialog

Om bord har designer og verft gjort sitt for at skruer og feste for utstyr til oppdrett ikke skal henge seg fast i garn for fiskeri. Oppgang og luke på styrbord side vil være demontert og stengt når fartøyet ikke er på jobb for havbruk.

Sjøvoll ved Grovfjord båtbyggeri opplever at alle parter er godt fornøyde. I prosessen har tett dialog, gjensidige besøk og Skype blitt tatt i bruk. Det at rederne har favorisert lokale bedrifter har i også gjort gjennomføringen lettere, mener han.

- Det har vært en prosess med mange kompromisser, der både fisker og oppdretter har fått spille inn sine ønsker, sier han.

zoomKombinasjonsbruk krever kombinasjonsregler, og to redningsflåter måtte til. Én på styrhustaket og én like bak styrehuset.
Kombinasjonsbruk krever kombinasjonsregler, og to redningsflåter måtte til. Én på styrhustaket og én like bak styrehuset.
zoomBysse, messe - og styrhus, alt i ett. 
Bysse, messe - og styrhus, alt i ett. 
zoomAquasjarken «Signe» fremfor Grovfjord båtbyggeri sin hall. 
Aquasjarken «Signe» fremfor Grovfjord båtbyggeri sin hall. 
( VILKÅR )
 
Del saken