Det er det halvt nedsenkbare tunglastfartøyet «BOKA Vanguard» som skal følge «Havfarmen» hjem til Hadsel. Der venter litt mer montering enn planlagt. Foto: Nordlaks
Det er det halvt nedsenkbare tunglastfartøyet «BOKA Vanguard» som skal følge «Havfarmen» hjem til Hadsel. Der venter litt mer montering enn planlagt. Foto: Nordlaks
Det er det halvt nedsenkbare tunglastfartøyet «BOKA Vanguard» som skal følge «Havfarmen» hjem til Hadsel. Der venter litt mer montering enn planlagt. Foto: Nordlaks

Verdens største transportoppdrag til havs er i gang - se video!

Havfarmen er på vei gjennom Indiahavet. I Norge venter en til to måneder med arbeid før oppdrettskjempen kan overleveres Nordlaks.

zoomThomas Myhre er salgs- og markedsansvarlig ved NSK Ship Design. 
Thomas Myhre er salgs- og markedsansvarlig ved NSK Ship Design. 

- Dette er den største konstruksjon som er transportert av et tungløftfartøy, noensinne, forteller Thomas Myhre.

Han er salgs- og markedsansvarlig ved NSK Ship Design, som har designet kjempen som nå har kurs mot Hadsel ut fra verftet i Øst-Kina.

En gigant

Havfarmen som, i mangel av andre ord må kunne sies å være gigantisk, er den første av to slike havfarmer. «Gigantisk» dekker både lengden på 385 meter, og prislappen pålydende minst én milliard kroner stykket.

Den første Havfarmen skal ligge i Hadsel i Vesterålen, der også Nordlaks’ hovedkvarter ligger. Den andre skal ligge utenfor Hamarøy.

- Dette er den hittil største milepælen i selskapet historie, sier Myhre.

Han forteller at selskapet føler seg privilegert over at NSK Ship Design har fått utvikle Havfarmen. 

Se New China TV sin video av «Havfarmen» som blir buksert ut fra verftet i Kina:

Flere prosjekter på gang

Salgssjef Myhre forteller at NSK Shipdesign har mange spennende prosjekter på gang som har lang horisont, og at de nå får en del henvendelser fra selskaper som ønsker å bruke tiden på utvikling av nye design.

- Krisetider gir også tid og rom for utviklingsprosjekter hvor vi blant annet ser mot fornying av kystfiskeflåten og nærskipsfarten, legger han til.

Verdens største tunglastfartøy

Det er tunglastfartøyet «BOKA Vanguard» som har transportoppdraget, og fartøyet er også verdens største i sitt slag. Fartøyet er halvt nedsenkbart, og eies av Dockwise B.V. «Dockwise Vanguard».

Myhre forteller at «BOKA Vanguard» har holdt jevn hastighet på 10-12 knop.

Salgsansvarlig har plottet transporten på AIS, og de ansatte på NSK Ship Design har nok mer enn ett øye på prestisjeprosjektet.

Se dronebilder av kjempeanlegget:

zoomKjartan Karlsen er administrerende direktør i NSK Ship Design. 
Kjartan Karlsen er administrerende direktør i NSK Ship Design. 

Det verste stykket forut

Administrerende direktør i NSK Ship Design, Kjartan Karlsen, forteller at giganten nå er fire døgn inn i Indiahavet. Indiahavet er kanskje også det verste havstykket med uvær, tror han.

- 15. juni, i mitt hode, sier han.

Karlsen snakker om ankomst for stortransporten, og regner litt frem og tilbake. Han kommer frem til at han kanskje er litt pessimistisk på utregningen.

Verft med mannskapsmangel

Karlsen er imponert over det kinesiske verftet. Verftet har vært plaget med mannskapsmangel, etter at landet gikk i korona-lockdown. Arbeiderne som reiste hjem til kinesisk nyttår, fikk ikke komme tilbake.

- At de landet prosjektet er ikke mindre enn imponerende, og langt over det jeg venter, sier Karlsen.

Daglig leder mener at der nok går med halvannen til to måneder på montering når Havfarmen har fortøyd på lokalitet.

zoomAnkomst medio juni er kanskje et pessimistisk anslag, tror administrerende direktør i NSK Ship Design, Kjartan Karlsen.
Ankomst medio juni er kanskje et pessimistisk anslag, tror administrerende direktør i NSK Ship Design, Kjartan Karlsen.

Videre montering i Norge

Koronareglene satte en effektiv stopper for reising, og nå blir dreietårn og landstrøm løst på norske breddegrader. 

- Det er en mengde systemer som skal startes opp, så det går en del tid før det kan overleveres kunde, sier Karlsen.

Prosjektleder i NSK Ship Design, Torgeir Torgersen, fortalte til Intrafish i mars at krengetestene ble gjennomført ved hjelp av Skype, og lokalt mannskap fra DNV-GL:

- Det har vært noen intense dager og netter for å få dette gjennomført, sa han da.

Hør Tekfisk sin podkast med designer Håkon Ådnanes:

Betinget optimist

Kjartan Karlsen er betinget optimist for bransjen. Korona har ennå ikke spent ben på designerne, og han føler at de selv har hatt riktige prosjekter når det først smalt.

- De som ikke får signert kontrakter nå, får nok ikke signert på mange måneder, mener han.

( VILKÅR )
 
Del saken