Andreas Kongsvik i Naval Consult (t.v.), Svein Roger Bakken, Martin Bakken, Kjell-Roger Bakken og Erlend Hagen i Naval Consult fra da de viste frem nye «Arnøytind» under fjorårets Lofotfishing.Foto: Camilla Aadland
Andreas Kongsvik i Naval Consult (t.v.), Svein Roger Bakken, Martin Bakken, Kjell-Roger Bakken og Erlend Hagen i Naval Consult fra da de viste frem nye «Arnøytind» under fjorårets Lofotfishing.Foto: Camilla Aadland
Andreas Kongsvik i Naval Consult (t.v.), Svein Roger Bakken, Martin Bakken, Kjell-Roger Bakken og Erlend Hagen i Naval Consult fra da de viste frem nye «Arnøytind» under fjorårets Lofotfishing.Foto: Camilla Aadland

Byggingen av nye «Arnøytind» er satt på pause

- Det er jo synd både for verftene, konsulentene og for oss, sier reder Svein Roger Karlsen.

For litt over et år siden kunne rederiet Arnøytind på Skjervøy offentliggjøre planene om å bygge ny båt. Rett før koronapandemien stoppet Norge og store deler av verden, var Karlsen og kollegene i kontakt med to verft i Norge. 

- Vi var ganske nære å sluttføre designet og begynne på kontraktsforhandlinger før viruset kom, sier reder Svein Roger Karlsen i Arnøytind. 

Dødt prosjekt

Han forteller at de var begynt å forhandle om priser og løsninger. Men alt ble satt på vent med koronaens inntog.

- Prosjektet ligger dødt på grunn av valutasituasjonen og koronakrisen, forteller Karlsen. 

Han er lettet over at de ikke rakk å bestille ny båt før koronaviruset slo inn for fullt, og de store konsekvensene begynte å tegne seg. 

- Om vi hadde skrevet kontrakt og ikke sikret valutaen, hadde det vært katastrofe. 

Ser mot 2022

Han har følelsen at det er tørke på planlegging av nye båter for norske fiskere i øyeblikket, og synes det hele er leit.

- Det er jo synd både for verftene, konsulentene og for oss. Vi har jobbet med dette ganske lenge. Alle ønsker at dette skal normalisere seg, sier Karlsen. 

Hvis hjulene kommer i gang igjen i løpet av året håper han at båten kan være klar i 2022. 

Snurrevad og not

Under Lofotfishing i fjor skrev Tekfisk om nybygget samt tegninger av nye «Arnøytind». 

- Det er en lang prosess før vi vet hva den endelige kostnaden blir og hvem som skal bygge, sa Karlsen til Tekfisk den gangen

Nybåten blir en kystbåt på 50 ganger 12 meter og skal rigges for snurrevad og not. I 2019 sa rederiet også at de vurderte hybrid fremdrift. 

En del har skjedd med prosjektet på et år. De har blant annet godt bort fra trål og også frysing om bord. Men alle detaljer vil ikke Karlsen ut med ennå. 

- Det skal vi vente med til vi har bestilt for det kan jo endre seg. Det blir nok søkt om litt tilskudd på miljøvennlige løsninger, og vi har også tenkt på løsninger som ikke er prøvd tidligere, sier han. 

Fisker videre

Planen nå er rett og slett å vente og se og følge nøye med på situasjonen. Samtidig ferdigstilles designet hos Naval Consult. 

- Euroen var nede i 10 kroner, og så seiler den opp til 13 kroner. Du handler jo inn utstyr, elektronikk og motorer fra utlandet. Eurokursen er viktig uansett hvor du bygger hen, fastslår Karlsen.

I mellomtiden fisker de med gamle «Arnøytind» bygget i 1999.

- Den funker godt, er oppgradert og alt er i orden. Vi berges, men det er få i vår flåtegruppe som har hatt den samme båten i 20 år, sier han. 

( VILKÅR )
 
Del saken