PÅ PLASS: «Skotningen» ved kai i Stamsund. Med base her håper rederiet å fiske mest mulig av årets torskekvote.Foto: Frode Adolfsen
PÅ PLASS: «Skotningen» ved kai i Stamsund. Med base her håper rederiet å fiske mest mulig av årets torskekvote.Foto: Frode Adolfsen
PÅ PLASS: «Skotningen» ved kai i Stamsund. Med base her håper rederiet å fiske mest mulig av årets torskekvote.Foto: Frode Adolfsen

Ny sjark fra Tyrkia til halvparten av norsk pris

Med årets første sjøvær unnagjort i Lofoten mener skipper og reder Svein Edvardsen at hans helt nye «Skotningen» er blitt en god, og rimelig, kystfiskebåt.

- Første landing hos Jangaard her i Stamsund ble på 1400 kilo. Ikke all verden, men vi hadde lite bruk i havet for å teste at alt om bord fungerte. Med det utgangspunktet kan jeg si meg godt fornøyd. Nå håper jeg bare at det går greit å få tatt kvota selv om sesongstarten ble litt senere enn planlagt, sier Bømlo-reder Edvardsen om bord på 10,95 meter lange «Skotningen».

Båten er bygget på Akdeniz-skipsverftet, der de har bygget flere fiskefartøyer til norske redere. Edvardsen mener utformingen av båten er tydelig norskinspirert, og han har selv sørget for at sentralt utstyr om bord er av norsk eller annen velkjent opprinnelse.

Sju millioner

- Undersøkelser på forhånd gjorde det interessant å prøve tilbudet fra Tyrkia. Resultatet er blitt bra, og ikke minst: Jeg har fått en ferdig utrustet garnsjark for i underkant av sju millioner kroner. Det vil jeg anta er omtrent halvparten av det jeg har måttet betale for en tilsvarende båt her hjemme, sier Edvardsen.

Han skynder seg imidlertid å legge til at fallet i kronekursen i det siste nok har gjort det vesentlig dyrere å kjøre et lignende prosjekt i dag. Et annet åpenbart usikkerhetsmoment er hvordan landene kommer ut av korona-krisen.

Anbefalt

- Jeg fikk verftet anbefalt av en kjenning, og har hatt en kontaktperson i Tromsø gjennom hele prosessen. Det har fungert fint, og verftet har også gjort jobben etter mine ønsker og etter den timeplanen som var avtalt. Når vi likevel er blitt forsinket i sesongstarten, så skyldes det transportproblemer. Båten ble sendt med fraktebåt til Norge, og på det tidspunktet begynte ting å bli vanskelig, forteller «Skotningen»-rederen.

Etter et par ukers klargjøring av båten hjemme, ble så kursen satt fra Bømlo mot Stamsund.

Om så til høsten

- Jeg har vært i Lofoten tidligere, både i Henningsvær og i Moskenes. Men det er første gang i Stamsund. Det virker som et bra utgangspunkt for å prøve å fiske den fartøykvoten vi har, men vi har tidligere også vært i Finnmark og drar gjerne dit hvis det blir nødvendig. Blir det enda større korona-utfordringer får det kanskje bli Kvænangen til høsten, forteller Edvardsen, som ikke har fått tid til å tenke så mye lenger enn den forestående vintersesongen. 

Planen er imidlertid å få med breiflabbfiske og makrelldorging i driftsgrunnlaget før året er omme.

Reker på sikt

- Men på litt sikt er tanken å ta opp igjen reketrålfiske. Nye «Skotningen» har fått en hovedmotor på 400 hestekrefter med tanke på det. Med et skrog bygget i stål tåler også hekken godt litt ekstra juling under slikt fiske. Men for tida er bestandsgrunnlaget for dårlig i vårt område, og man må nok vente litt før reketrålfisket blir en regningssvarende aktivitet, sier Bømlo-rederen, og legger til at prisen for en ferdig utrustet reketråler nok vil bli en del høyere enn de nevnte knappe sju millionene.

zoomPROBLEMER: «Nordstrand» fra Hammerfest er bygget ved samme verft i Tyrkia, og overlevert høsten 2018. Det gikk ikke helt problemfritt, som vi tidligere har skrevet om i Fiskeribladet.
PROBLEMER: «Nordstrand» fra Hammerfest er bygget ved samme verft i Tyrkia, og overlevert høsten 2018. Det gikk ikke helt problemfritt, som vi tidligere har skrevet om i Fiskeribladet.

Varmt nok

Bømlo-flåtens nyeste tilvekst drives greit av to personer som har hver sin lugar, og skulle behovet melde seg er det en køyplass ekstra til disposisjon. Alt nødvendig utstyr til fangst- og redskapsbehandling er som nevnt av velkjente merker, og det samme gjelder teknologi for fiskeleting og navigasjon.

En del tidligere båtprosjekter fra andre verdensdeler har slitt med dårlig isolasjon på kalde vinterdager. Det skal ikke gjelde «Skotningen», melder Edvardsen, og forteller om tyrkere som er vel vant med isolasjon. Men da heller mot varme enn mot kulde. Med utskifting av air conditioning-utstyr mot varmeapparater var det problemet løst, litt forenklet framstilt.

Ingen fartsmaskin

 Det 10,95 ganger 5,5 meter store skroget er ingen fartsmaskin, på tross av den kraftige hovedmotoren. Presset til det ytterste kan det ifølge rederen hentes ut litt under ni kostbare knop, mens daglig forflytning vil foregå i seks-sju knop.

- Litt smårusk har det vært, som med alle andre nybåtprosjekter. Men ikke noe som ødelegger helhetsinntrykket. Samtaler med verftet har det også blitt i ettertid, og det har fungert greit. I hvert fall inntil koronarestriksjoner førte til at de ansatte også der måtte sitte på hjemmekontor, forteller Edvardsen, som ikke har satset på samfiske, men har gammelbåten «Bølgen» liggende hjemme inntil videre. 

Ikke minst i påvente av hva behandlingen av kvotemeldingen vil bringe.

( VILKÅR )
 
Del saken