TEST: Tråleren "Senja" på innaskjærs testtur gjennom Tjeldsundet i forrige uke.Foto: Frode Adolfsen
TEST: Tråleren "Senja" på innaskjærs testtur gjennom Tjeldsundet i forrige uke.Foto: Frode Adolfsen
TEST: Tråleren "Senja" på innaskjærs testtur gjennom Tjeldsundet i forrige uke.Foto: Frode Adolfsen

Nye «Senja» gyver løs på hysefisket med hybrid fremdriftssystem om bord

Litt innkjøringsproblemer med fiskefabrikken har det vært, men nå håper rederiet at barnesykdommene er løst.

Når Tekfisk ringer daglig leder Kenneth Holmøy i Nergård Havfiske sitter han og studerer tegningene på det neste nybygget. Rederiet var nemlig i gang med neste båt allerede før nye 80 meter lange tråleren «Senja» var levert fra Vard. 

 Men Holmøy legger tegningene fra seg for å fortelle om det nyeste tilskuddet i flåten deres. 

Innkjøring og justeringer

Båten ble overlevert fra verftet i Ålesund 27. februar. Da sto det fremdeles igjen noe småtteri, men 18. mars ble båten satt i fiske for første gang. Det skjedde utenfor Mørekysten. 

- Hvordan fungerer båten? 

- Veldig bra, svarer Holmøy og etter en liten pause fortsetter han: 

- Det er jo alltid slik med nybygg at det er innkjøring av fabrikk og justeringer som må gjøres. Turen vi har vært på nå frem til mannskapsskiftet 2. april har vært en innkjøringstur. 

zoomNye «Senja» har blant annet et forbrenningsanlegg på søppel og gjenbruker varmen. Det sparer energi.
Nye «Senja» har blant annet et forbrenningsanlegg på søppel og gjenbruker varmen. Det sparer energi.

Systemer snakker i utakt

«Senja» er utstyrt med fiskefabrikk fra Marel, som også innebærer systemer fra møreselskapene Holmek og Volf. 

- Blant annet har ikke alle bånd vært helt synkroniserte, så det har vært litt lekkasje av fisk fra noen bånd, sier Holmøy. 

Det har også vært noen problemer med at systemene ikke snakker sammen. Det er mye styring og automatikk om bord. Men dette er snakk om små justeringssaker. 

- Vi håper det meste er løst, sier Holmøy. 

Levende mellomlagring

Båten har også mulighet for å holde fisken levende i inntaksbingen dersom fangsten er stor, og det blir «kø» til produksjonen. Holmøy viser videre til teknisk inspektør Oddbjørn Berntsen for mer inngående teknisk informasjon. 

Levendelagring er ennå ikke prøvd ut, opplyser Berntsen.

- Vi hadde et hal som var såpass stort, at vi trodde vi måtte ta det i bruk, men det gikk så fort i produksjonen at vi slapp, sier han. 

Kapasiteten er nemlig økt kraftig med nybåten. Den har gått fra maks 50 tonn i døgnet til at de nå regner med 80, kanskje opp mot 90 tonn i døgnet. 

zoomSkjermer som overvåker tråldekk og vinsjer.
Skjermer som overvåker tråldekk og vinsjer.

Hybrid båt

Berntsen forteller at akkurat bortsett fra matproduksjonen fungerer båten perfekt.

- Motordriften har fungert optimalt, fryseriet, fremdriftsanlegg, vinsjer, alt, sier han. 

Båten er utstyrt med en batteripakke. 

- Vi kan gå på ren diesel eller dieselelektrisk. Og har vi peak shaving på 250 kilowatt, sier Berntsen. 

Peak shaving vil si at batteriene tar over det siste når det er toppbelastning på motorene. 

Hvordan systemet fungerer har de ikke fått testet ut helt ennå. 

- Nå er vi på en driftsform der vi ikke må belaste batteriene med mindre det er ekstremvær. Motoren er så stor, så den klarer å håndtere det helt alene uten at det kommer på så høy belastning, sier Berntsen. 

Når de setter i gang med rekefisket til sommeren, vil de i større grad ta i bruk batteriene. 

zoom«Senja» ble satt i fiske 18. mars. her er et glimt av tråldekket på tur sørover gjennom Tjeldsundet denne uka.
«Senja» ble satt i fiske 18. mars. her er et glimt av tråldekket på tur sørover gjennom Tjeldsundet denne uka.

Utblødning og kjøling

De ser allerede at fisken har bedre kvalitet enn de har opplevd tidligere. Berntsen gir æren til en blødeskrue fra Stranda prolog. 

- Den er helt fantastisk etter hva jeg kan se. Jeg skar noen fileter nå når de kom inn sist. Utblødningen er helt fantastisk, sier han. 

God kjøling er også viktig. 

- Når fisken er i gradertanken holder den cirka 1 grad. Det korter ned frysetiden, og vi får bedre kvalitet, sier Kenneth Holmøy. 

Dåp til høsten forhåpentlig

Egentlig skulle dåpen vært 9. mai. Rederiet hadde tenkt til å slå på stortromma i og med at det er 20 år siden forrige nybygg. Koronapandemien satte en effektiv stopper for det. 

- Det er utsatt på ubestemt tid. Men vi håper å få til en dåp i løpet av høsten, sier Holmøy. 

I mellomtiden konsentrerer de seg om fisket. «Senja» fisker nå ved Tromsøflaket og Fugløybanken. Målet er å få opp mest mulig hyse. Foreløpig har de tatt 25 tonn av en kvote på 940 tonn sløyd. Deretter vurderer de å kaste seg over rekefisket.

zoomI sensorbua er det sensorer som overvåker trålene.
I sensorbua er det sensorer som overvåker trålene.
zoomSlik ser det ut på lugaren til skipperen. 
Slik ser det ut på lugaren til skipperen. 
zoomFin utsikt fra kontoret. 
Fin utsikt fra kontoret. 
zoomDagrom/spisemesse.
Dagrom/spisemesse.
zoomTrimrommet.
Trimrommet.
zoomFra «kaffebaren»/dagmessa.
Fra «kaffebaren»/dagmessa.
( VILKÅR )
 
Del saken