Teknisk sjef Audun Yrke (t.v) og produktutvikler Erlend Vasteveit foran fergen før den ble sjøsatt med nye vinger. Foto: Wavefoil
Teknisk sjef Audun Yrke (t.v) og produktutvikler Erlend Vasteveit foran fergen før den ble sjøsatt med nye vinger. Foto: Wavefoil
Teknisk sjef Audun Yrke (t.v) og produktutvikler Erlend Vasteveit foran fergen før den ble sjøsatt med nye vinger. Foto: Wavefoil

Vinger på båten ga 9 prosent mindre drivstoffbruk

Etter seks måneder med testing på Færøyene, er Wavefoil fornøyde med vingene sine.

I september ble to vinger installert på den færøyske fergen «Teistin». De ansatte i gründerbedriften Wavefoil var på plass da installasjonen var ferdig og kjørte inn systemet. Etter at de dro hjem, har mannskapet på fergen greid seg på egen hånd. 

- Det har fungert over all forventning, sier daglig leder Eirik Bøckmann til Tekfisk. 

Etter de første seks månedene har Wavefoil beregnet at drivstoffbruken er gått ned med 9 prosent etter at vingene, eller foiler som Bøckmann kaller det, ble satt på. 

Foilene demper stampebevegelsene og gir ekstra fremdrift i bølger. Et skip som beveger seg i bølger får en tilleggsmotstand, og denne reduseres ved å dempe stampebevegelsen. I tillegg utnytter foilene bølgeenergi til å skape fremdrift.

Inntrekkbare vinger

Vingene må trekkes inn i stille vann, ellers går vinningen opp i spinningen. Det har Wavefoil løst med en metode for å trekke vingene inn og ut fra skroget. 

Den er det teknisk sjef Audun Yrke som står bak. Foilene står vertikalt inne i skroget fremme i baugen. Ved hjelp av en elektrisk eller hydraulisk motor kommer de ut av et foilformet hull i en kontinuerlig roterende og vertikal bevegelse. 

- I tillegg kan du ha en endeplate på foiltippen som tetter hullet, slik at skroget er helt glatt når de er trukket inn, sier Bøckmann. 

zoomWavefoil har utviklet vinger for båt som øker komforten og demper drivstoffbruken i bølger og vær. Her ved den færøyske fergen «Teistin» som var først ute med test.
Wavefoil har utviklet vinger for båt som øker komforten og demper drivstoffbruken i bølger og vær. Her ved den færøyske fergen «Teistin» som var først ute med test.

Brukes mye

Rapporten fra Færøyene er at vingene blir brukt så å si hele tiden. De blir trukket inn ved ekstremvær, og noen av mannskapet foretrekker å ta dem inn når fergen er innom en havn et par ganger i uka. Mens stille vann sjelden forekommer på Færøyene.

- De merker at båten beveger seg mindre i bølger. Ikke bare i motsjø, men også i sidesjø, sier Bøckmann.

Teknologien deres reduserer ikke bare drivstoffbruket, men skal også gi bedre komfort og mindre sjøsyke.

Utvikles videre

På «Teistin» tar denne operasjonen rundt tre minutter, men de fire ansatte i Wavefoil jobber med en løsning for å få det til å gå fortere. 

Utviklingsarbeidet fortsetter også på andre områder. 

- Det er en kontinuerlig prosess for å få ned prisene, sier Bøckmann. 

Her kan du hør når Bøckmann deltok på Tekfisk Direkte under fjorårets Lofotfishing: 

5-15 prosent

Måten de har kommet frem til at fergen har hatt en reduksjon på 9 prosent i drivstoff er å sammenligne med de fire og et halvt årene før vingene kom på plass. Dagene med unormalt lavt forbruk er filtrert vekk, siden det da kan være snakk om at avganger er kansellert eller lignende. 

- Nå har det gått seks måneder. Vi skulle gjerne hatt mange år, men vi hadde lyst til å gå ut med noen tall. Vi gir en ny lyd etter ytterligere seks måneder, sier Bøckmann med en latter. 

De markedsfører seg generelt med en ventet reduksjon fra 5 til 15 prosent. 

- Det er forskjell fra fartøy til fartøy. 15 er en ekstremt gunstig case, men det er mulig det også. 

To salg

Prosjektet på Færøyene var utviklet med støtte fra Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Nå har gründerselskapet hatt sine to første kommersielle salg. Det dreier seg om to katamaraner under bygging der begge leveres av Maritime Partner. Den ene er en hvalsafaribåt til Svalbard, den andre en ambulansebåt som skal gå i Øksfjord i Finnmark. 

Noen fiskebåtredere eller oppdrettere har ennå ikke kastet seg på. 

- På Lofotfishing i fjor merket vi stor interesse, men akkurat nå er vi jo stuck på hjemmekontor, sier Bøckmann. 

Koronapandemien har satt en stopper for kundemøter.

- Vi mailer og ringer og kontakter kjente og ukjente. Vi henvender oss mye til skipsdesignere og hører om aktuelle prosjekter vi kan bli tegnet inn på. Så gjør vi simuleringer og spiller ballen tilbake, sier Bøckmann. 

zoomDaglig leder Eirik Bøckmann (t.v.), produktutvikler Erlend Vasteveit og teknisk sjef Audun Yrke. 
Daglig leder Eirik Bøckmann (t.v.), produktutvikler Erlend Vasteveit og teknisk sjef Audun Yrke. 

Ukjent pris

Noen pris på hva det koster å få installert wavefoiler på båten, vil ikke Bøckmann ut med. 

- Men jeg tror at i mange tilfeller vil det være tilbakebetalt i løpet av en fem års periode. Spesielt med enovastøtte, sier han. 

Baugfoilkonsepter har vært studert helt siden 1800-tallet, ifølge Wavefoil. Bøckmann har forsket på dette ved NTNU. Allerede i 2015 ble det gjort tester i bølgetank der.

( VILKÅR )
 
Del saken