Wärtsila skal bygge sitt andre fartøy for kinesiske hanghai Chonghe Marine Industry. Det blir verdens største krillfartøy. Foto: Wärtsilä
Wärtsila skal bygge sitt andre fartøy for kinesiske hanghai Chonghe Marine Industry. Det blir verdens største krillfartøy. Foto: Wärtsilä
Wärtsila skal bygge sitt andre fartøy for kinesiske hanghai Chonghe Marine Industry. Det blir verdens største krillfartøy. Foto: Wärtsilä

Wärtsilä skal designe verdens største krilltråler

Det er kinesiske Shanghai Chonghe Marine Industry som har bestilt designet på det 140 meter lange fartøyet. Fisket er tenkt å foregå i Antarktis, og det blir konstruert for lange perioder til sjøs.

Selve designet vil være fullført i annet kvartal i år, og ferdig fartøy er tenkt levert i 2023.

I en pressemelding forteller selskapet at båten vil få «det nyeste innen fiskeutstyr», og ha prosesseringsmuligheter for å kunne levere høy kvalitet om bord.

Effektivt fiske

Mye av bærekraftstanken går på fartøyets effektivitet. Wärtsilä fremhever i pressemeldingen at de antarktiske farvannene er spesielt sårbare. Et større og mer effektivt fartøy vil raskere nå kvoten, og følgelig redusere utslippsnivået ved kutt i driftstid.

Bare 115 meter

Dette er ikke det første krillfartøyet Wärtsilä designer for det kinesiske selskapet. På «Shen Lan» har Wärtsilä levert både design og motorer. «Shen Lan», som er under bygging og nærmer seg ferdig, blir noe mindre med 115 meters lengde.

Godt samarbeid

Wärtsilä understreker i pressemeldingen viktigheten av å lytte til kunden.

- Vi har sammen utviklet rammene for dette nye fartøyet, som vil være ti meter lengre enn noen annen krilltråler som er i drift i dag, sier Tomaz Nabergoj, direktør for skipsdesign i Wärtsilä Marine.

Wärtsilä et naturlig valg

Laurent Wang, administrerende direktør i Shanghai Chonghe Marine Industry, forteller at Wärtsilä var et naturlig valg for dem. Han skryter av samarbeidet rundt «Shen Lan», og at selskapet har vist seg kapabel og til å stole på.

( VILKÅR )
 
Del saken