Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere velprøvde løsninger fra Vard. Foto: VARD
Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere velprøvde løsninger fra Vard. Foto: VARD
Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere velprøvde løsninger fra Vard. Foto: VARD

Vard har landet kontrakt med Framherji-datter til en halv milliard

Det er konsernet sitt nye 8 03-trålerdesign som blir å finne på Færøyene i 2022.

Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av flere velprøvde løsninger fra Vard, og selskapet sier i en pressemelding at det er «designet for å imøtekomme høye krav til fiskehelse, effektivitet og miljøvennlig drift».

Andre kvartal i 2022

Total lengde blir 81 meter, med en bredde på 16,7 meter. Det vil være innredet for et mannskap på 25, i hver sin lugar. Det er Vard sin designavdeling Vard Design i Ålesund som har tegnet det hele. Planen er overtagelse fra Vard Brattvaag-verftet i andre kvartal i 2022.

Fartøyet har vært gjenstand for et tett samarbeid mellom Framherji og Vard, med øye for bruk av grønn teknologi om bord.

zoomSkipet skal ferdigstilles i løpet av andre kvartal i 2022.
Skipet skal ferdigstilles i løpet av andre kvartal i 2022.

Hybride løsninger

Lastekapasitet for frossenfisk er 2000 kubikkmeter, fordelt på to dekk. Drivstoffkapasiteten vil være 950 kubikkmeter.

Fremdriftssystemet er både diesel-mekanisk og diesel-elektrisk. Vard Electro sitt SeaQ Energy Storage System og SeaQ Power Management System skal styre energiforbruket.

På broen regjerer Vard sin SeaQ Bridge-løsning, som gir eget oppsett for hver bruker.

På Færøyene er det P/F Akraberg, et datterselskap av Framherji, som er mottaker av hekktråleren.

Fakta VARD 8 03

Design: Vard Design

Type: VARD 8 03

Verft: Vard Brattvaag

Verft, skrog: Vard Braila, Romania

Rederi: P/F Akraberg/Samherji, Færøyene

Fremdrift: Diesel-elektrisk og diesel-mekanisk

Energilagring: SeaQ Energy Storage System

Energistyring: SeaQ Power Management System

Lengde: 81 meter

Bredde: 16,7 meter

Lugarer: 25

Drivstoff: 950 m3

Kapasitet frossen fisk: 2.000 m3

Ensilasje: 550 m3

Kvantesprang for industrien

Det er ikke det første fiskefartøyet som lages for Færøyene, og Vard trekker frem tidligere leveranser som kvantesprang for den lokale fiskeindustrien.

Erik Haakonsholm, daglig leder for Offshore and Specialized vessels i VARD, er stolt over hva norske verft og fiskere har levert til øygruppen, og håper dette markerer starten på en ny epoke.

- Den nye kontrakten er et lyspunkt for VARD, våre ansatte og leverandører, og viser at det er mulig å se fremover til tross for utfordrende tider, sier han i pressemeldingen.

zoomDet hybride 8 03-designet er en videreutvikling av 8 02-designet. Her er 8 02 «Kongsfjord» til Havfisk på testtur ved Ålesund.
Det hybride 8 03-designet er en videreutvikling av 8 02-designet. Her er 8 02 «Kongsfjord» til Havfisk på testtur ved Ålesund.

Sterke bånd mellom landene

Framherjis administrerende direktør Annfinnur Olsen ser frem til samarbeidet, og uttaler i pressemeldingen at de har hatt glede av å integrere egne idéer og krav i designet.

- Gjennom generasjoner har det vært sterke bånd mellom Færøyene og Norge, og vi er begeistret over å få være en del av den historien fremover, sier han.

Grønt skifte

Det grønne skiftet viser seg ikke bare i det hybride fremdriftssystemet, men også i elektriske SeaQ Micro Grid-drevne vinsjer. Vinsjene kan også bidra til å lagre regenerert energi i SeaQ Energy Storage System.

Selve skroget blir bygget ved Vard Braila i Romania.

Videreutviklet design

Mange norske fiskeredere kjenner til VARD 8 02-designet, og 8 03 er en videreutvikling av dette.

Om bord blir det lagt til rette for full produksjon, foredling, pakking og frysing.

Fartøyet er også utstyrt for levendelagring, og med Vard sitt eget system for fangsthåndtering.

Ensilasjetanker på totalt 550 kubikkmeter om bord skal sikre full utnyttelse av all biomasse, slik at alt blir levert på land.

( VILKÅR )
 
Del saken