SAMARBEID: De har samarbeidet nært under i innspurten på nye «Sundsbøen», skipper Finn Tore Frantzen (tv) og Selfa-sjef Erik Ianssen. Søndag kveld kunne endelig kursen settes nordover.Foto: Jon Eirik Olsen
SAMARBEID: De har samarbeidet nært under i innspurten på nye «Sundsbøen», skipper Finn Tore Frantzen (tv) og Selfa-sjef Erik Ianssen. Søndag kveld kunne endelig kursen settes nordover.Foto: Jon Eirik Olsen
SAMARBEID: De har samarbeidet nært under i innspurten på nye «Sundsbøen», skipper Finn Tore Frantzen (tv) og Selfa-sjef Erik Ianssen. Søndag kveld kunne endelig kursen settes nordover.Foto: Jon Eirik Olsen

Nye «Sundsbøen»: - Denne teknologien ville jeg prøve, selv om jeg ikke sparer et øre

Lavere drivstofforbruk og bedre arbeidsmiljø var to avgjørende faktorer da Båtsfjord-fisker Finn Tore Frantzen valgte å kjøpe Selfas hybridsjark nummer to.

- Når du reagerer på hvor høyrøstet måsen er blitt ute på feltet, da har det åpenbart skjedd ting om bord. På en sjark er du er vant til at konstant motordur overdøver med meste av andre lyder. Nå bytter jeg til batteridrift så snart fisket er i gang, og opplever en ny og stillere arbeidsdag på havet. Mindre stress blir det faktisk også, sier reder Frantzen fra sin nærmest heldigitale skipperplass om bord på nye «Sundsbøen».

Batteri og diesel

Den 10,99 meter store kystfiskebåten er på papiret Selfas andre batterisjark, og etterfølgeren etter helgrønne «Karoline» som kom i 2015. Både den gang og nå er hybriddrift med batteri og dieselmotor den riktige beskrivelsen, men med «Sundsbøen» vil Selfa-sjef Erik Ianssen presentere et nytt teknologi-skritt på veien mot en «grønnere» fiskeflåte. Og ikke minst: Han vil gjøre teknologien tilgjengelig for resten av flåten.

- Vi lager en «pakke» der en vanlig dieselmotor byttes ut med en kompakt hybridløsning som kan tilpasses både eksisterende båter og nybygg. Ren batteridrift for fiskeflåten er enda et stykke fram i tid, men i mellomtiden vil denne hybridløsningen både redusere miljøutslipp og bedre arbeidsmiljøet, sier Ianssen.

zoomTESTING: Ny teknologi krever mye prøving. Her er nybåten fotografert under en prøvetur på Tjeldsundet.
TESTING: Ny teknologi krever mye prøving. Her er nybåten fotografert under en prøvetur på Tjeldsundet.

Stor forskjell

En entusiastisk «Sundsbøen»-reder røper flere detaljer:

- Kjernen i det hele er en tradisjonell dieselmotor bygd sammen med en kombinert elektromotor og generator, pluss en oppladbar batteripakke. Jeg kan lade batteriene med landstrøm over natta eller fra hovedmotoren underveis. Nyutviklet datateknologi sørger for optimal styring av dette samspillet, og noen «rekkeviddeangst» blir det uansett ikke snakk om.

- Når jeg er framme på feltet går jeg over til batteridrift. Alt hydraulisk utstyr er batteridrevet og elektromotoren sørger for framdrift når det ikke er snakk om lange forflytninger. Forskjellen fra å ha en dieselmotor gående på tomgang hele tida må bare oppleves, beskriver Frantzen, og legger til at alle sentrale funksjoner om bord drives elektrisk.

Konseptet har enkelte likhetstrekk med det som er installert om bord i 21 meter lange «Angelsen Senior», der også elektrisk drift under selve fisket er lovprist av rederiet.

zoomNYTT: Her er hjertet i den nye teknologien. Erik Ianssen viser fram generatoren øverst, giret under og hovedmotoren til høyre. Alt i kledelig grønn farge. Til høyre bak Ianssen står den tilhørende batteri-enheten.
NYTT: Her er hjertet i den nye teknologien. Erik Ianssen viser fram generatoren øverst, giret under og hovedmotoren til høyre. Alt i kledelig grønn farge. Til høyre bak Ianssen står den tilhørende batteri-enheten.

Gevinst, uansett

- Miljøeffekten sett fra mitt ståsted er først og fremst at jeg vil bruke hovedmotoren vesentlig mindre. Det betyr redusert drivstofforbruk, færre driftstimer på telleren og mindre utgifter til kostbar service og vedlikehold. For min egen del er det nevnte arbeidsmiljøet viktig. Det er neppe direkte målbart i kroner og øre, men jeg ser en gevinst i at man blir mindre sliten etter en lang dag på havet og kan ha mer overskudd i andre sammenhenger.

- En båt med denne nye teknologien blir dyrere å bygge, slik også «Karoline» var. Men tilskuddsordninger og nært samarbeid med byggeverftet har bidratt positivt til økonomien i prosjektet. Men selv om jeg ikke sparer penger på nye «Sundsbøen», så var jeg aldri i tvil om at dette var noe jeg ønsket å være med på. Det har tatt litt ekstra tid å få testet alle sider ved denne nye teknologien. Det har jeg forståelse for. Men nå ser jeg fram til å starte på årets torskekvoter og få brukt nybåten i praktisk fiske utenfor Båtsfjord, sier Frantzen.

zoomKVALITET: - Kvalitet er det viktigste stikkordet når vi er ute på feltet, og her er et sentralt bidrag, sier reder Frantzen, og peker på den hydraulisk drevne bløgge- og skylletanken på dekk.
KVALITET: - Kvalitet er det viktigste stikkordet når vi er ute på feltet, og her er et sentralt bidrag, sier reder Frantzen, og peker på den hydraulisk drevne bløgge- og skylletanken på dekk.

Ansikt på fisken ...

Line blir det viktigste redskapet for «Sundsbøen», og rederen snakker med innlevelse om både redskapet og om muligheten for å levere fersk fisk av aller ypperste kvalitet. En viktig faktor her er Lerøy Seafood-samarbeidet Arctic Supreme, der fiskerne som er med tar ekstra ansvar for det produktet de lander.

- Vi setter ansiktet vårt på den fisken som sendes ut til kundene, og kan ikke tillate oss noe slingringsmonn på kvalitet. Da får vi høre det, fastslår Frantzen.

Men også garn

Torsk og hyse er de viktigste fiskeslagene for lineflåten i Finnmark, men i erkjennelse av at det kan trenges flere bidrag til økonomien med ny kostbar båt, har rederiet også gjort klart for garnfiske om bord på nybåten. Hovedsakelig etter sei, også der med kvalitet i høysetet. I tillegg skal «Sundsbøen» etter planen på blåkveitefiske når tida er inne for det.

zoomTRIVSEL: Innredningen bidrar til trivselen om bord, og bysseavdelingen på dekksplan er et bidrag i så måte.
TRIVSEL: Innredningen bidrar til trivselen om bord, og bysseavdelingen på dekksplan er et bidrag i så måte.

Samfiske-usikkerhet

Men om alt virker svært gjennomtenkt og planlagt i Frantzens nybåtprosjekt, så finnes det et usikkerhetsmoment som åpenbart plager rederen. Samfiske.

- Jeg har som svært mange av mine kolleger basert anskaffelse av ny båt på den samfiskeordningen vi har hatt. Det har banker og finansieringsinstitusjoner vært med på. Etter at kontrakten var skrevet under kom beskjeden fra politikerne om at samfiskeordningen skal bort, uten at noen klar erstatning er presentert. Jeg lurer på om de er klar over hvilken usikkerhet de har skapt, og hva de risikerer?

- Jeg håper i det lengste de ikke mener at flåten under 11 meter skal drives på ren nostalgi? Det har vært en bra fornyelse også i den minste flåten de siste årene, og det er kommet mange gode og trygge båter. Men stort sett alle er basert på samfiske. Beskjeden til politikerne som skal behandle kvotemeldingen er dermed klokkeklar hvis de ikke vil ødelegge sjarkflåten: Skal vi kunne utvikle oss trenger vi et grunnlag i minst to kvoter, understreker Frantzen, og mener den praktiske løsningen av denne utfordringen ikke må bli avgjørende.

zoomEGET «VINDU»: - Jeg ville ikke bruke opp nyttig utsikt gjennom vinduet til dataskjermen. Derfor har skjermen fått et eget «vindu» over styrehusdøra, foreller Frantzen, som også har bidratt med andre innspill til utforming og plassering av utstyr om bord.
EGET «VINDU»: - Jeg ville ikke bruke opp nyttig utsikt gjennom vinduet til dataskjermen. Derfor har skjermen fått et eget «vindu» over styrehusdøra, foreller Frantzen, som også har bidratt med andre innspill til utforming og plassering av utstyr om bord.

På hjemovertur

Enn så lenge gjelder imidlertid samfiskeordningen, og «Sundsbøen» kan dette året drifte som rederen har planlagt så snart han ankommer hjemmehavna i Båtsfjord. Flaggsmykket og klar for nordovertur har båten vært lenge. Søndag kveld startet turen hjemover fra byggeverftet etter at alle papirer og formaliteter endelig var på plass. Så blir det en stopp eller to på veien for å vise fram den nye teknologien.

«Sundsbøen» er bygget ved Selfa Arctics anlegg på Rødskjær i Tjeldsundet og basert på produsentens Max 1099-skrog med en bredde på 4,3 meter.

Den ordinære hovedmotoren er på 285 hestekrefter og gir båten en marsjfart under fiske på åtte-ni knop. Den elektriske motoren, som også lager ladestrøm til batteripakken, er på 36 kW og kan ved behov sørge for framdrift i seks knops fart i inntil en og en halv time.

Båten har et lasterom på 20 kubikkmeter og arbeidsdekk på 24 kvadratmeter. Akkurat nå er garnhaleren montert, noe rederen er usikker på om ha føler seg helt vel med, men han lover at lineutstyr skal på plass rimelig raskt etter ankomst Båtsfjord. Frantzen er imidlertid udiskutabelt fornøyd med det hydrauliske sløye- og skyllekaret, der konstruksjonen - produsert hjemme i Båtsfjord - bidrar til å sikre varsom behandling av råstoffet.

zoomHISTORISK: Første stopp for nye «Sundsbøen» var Tromsø, der Selfas hybridsjark nummer en, «Karoline», og reder Bent Gabrielsen ventet for et elektrisk-historisk sjarkmøte på havna.
HISTORISK: Første stopp for nye «Sundsbøen» var Tromsø, der Selfas hybridsjark nummer en, «Karoline», og reder Bent Gabrielsen ventet for et elektrisk-historisk sjarkmøte på havna.

Nye prosjekter

Hos Selfa Arctic på Rødskjær er nye båtprosjekter for lengst i gang. Først skal en speedsjark leveres til Trøndelag i løpet av våren, deretter står to nye hybridbåter på programmet.

I tillegg går et søsterselskap av Selfa i gang med å produsere de omtalte framdriftspakkene i selskapets lokaler i Trondheim.

 - Norge har forpliktet seg til klare utslippsmål der også flåten må bidra. Denne teknologien vil være et skritt i riktig retning, og vi vil tilby enheter av denne typen til både nybygg og eksisterende båter, enten det er fiskefartøyer, oppdrettsbåter eller andre farkoster. Utgangspunktet er behov for en dieselmotor på inntil 1.700 hestekrefter og en generator på inntil 300 kW, forteller Ianssen, som for øyeblikket har fått plass som mannskap om bord hos Finn Tore Frantzen på turen nordover.

zoomFEIL FYLKE: Dette var fiskeriregistreringen Finn Tore Frantzen ønsket seg, og også det registreringsnummeret han har på bilen hjemme. Fylkessammenslåingen som ødela denne planen har han svært lite til overs for.
FEIL FYLKE: Dette var fiskeriregistreringen Finn Tore Frantzen ønsket seg, og også det registreringsnummeret han har på bilen hjemme. Fylkessammenslåingen som ødela denne planen har han svært lite til overs for.
zoomPÅ HEKKEN: Sidepropell er plassert på denne måten helt akterut.
PÅ HEKKEN: Sidepropell er plassert på denne måten helt akterut.
zoomI RO: Herfra skal skipperen styre det hele når bruket drages - uten det vanlige bråket fra en dieselmotor i bakgrunnen.
I RO: Herfra skal skipperen styre det hele når bruket drages - uten det vanlige bråket fra en dieselmotor i bakgrunnen.
zoomPLASS: I styrehuset er det messeavdeling med god plass og god utsikt.
PLASS: I styrehuset er det messeavdeling med god plass og god utsikt.
zoomPÅ DATA: Avansert datateknologi er en del av den nye hybridpakken, og det ble en del flaggprydede prøveturer i nærområdet rundt Rødskjær før alle involverte sa seg fornøyd.
PÅ DATA: Avansert datateknologi er en del av den nye hybridpakken, og det ble en del flaggprydede prøveturer i nærområdet rundt Rødskjær før alle involverte sa seg fornøyd.
zoomUTSTYR: På arbeidsdekket har «Sundsbøen»-fiskerne solide hjelpemidler, mye til og med fjernstyrt, ifølge rederiet.
UTSTYR: På arbeidsdekket har «Sundsbøen»-fiskerne solide hjelpemidler, mye til og med fjernstyrt, ifølge rederiet.
( VILKÅR )
 
Del saken