Bilde fra sjøsettingen av Nordlaks sin Havfarm 1 i Yantai i Kina. Foto: Nordlaks/Facebook
Bilde fra sjøsettingen av Nordlaks sin Havfarm 1 i Yantai i Kina. Foto: Nordlaks/Facebook
Bilde fra sjøsettingen av Nordlaks sin Havfarm 1 i Yantai i Kina. Foto: Nordlaks/Facebook

Gjennomførte krengetesten til Havfarmen ved  hjelp av Skype til Kina

Kreativitet og digitale løsninger har gjort at prosjektet stadig når nye milepæler.

Koronaviruset har skapt utfordringer for ferdigstillingen av Havfarmen

NSK Ship Design som står bak designet av oppdrettsinstallasjonen, skulle ha vært i Kina for å gjennomføre krengetester. Men ved hjelp av lokale krefter og Skype fikk de gjennomført beregningene sine fra kontoret hjemme i Harstad. 

- Det har vært noen intense dager og netter for å få dette gjennomført, sier prosjektleder Torgeir Torgersen i NSK Ship Design til IntraFish.

Måtte endre prosedyrer

For litt over to uker siden ble Havfarmen sjøsatt og satt ut av dokken i Yantai i Kina. Egentlig skulle selskapet ha vært til stede med fire mann på konstruksjonen og deltatt i testene sammen med verftet og myndighetene. Men reiserestriksjoner på grunn av koronaviruset satte en stopper for det.

- Vi så allerede i januar at det ble vanskelig å reise til verftet. Da begynte vi å legge en felles plan og en prosedyre for hvordan vi kunne få gjennomført testene. DNV-GL har hatt mannskap fra Kina til stede sammen med personer fra verftet. De gjennomførte testene i henhold til vår instruks, sier Torgersen.

zoomProsjektleder Torgeir Torgersen i NSK Ship Design ved verftet i Kina hvor Havfarmen bygges. Han er veldig fornøyd med å ha klart å gjennomføre stabilitetsberegninger av Havfarmen uten å ha vært fysisk til stede. 
Prosjektleder Torgeir Torgersen i NSK Ship Design ved verftet i Kina hvor Havfarmen bygges. Han er veldig fornøyd med å ha klart å gjennomføre stabilitetsberegninger av Havfarmen uten å ha vært fysisk til stede. 

Regnet på tallene fortløpende

I prøvene flyttet de ballastvann mellom to tanker om bord i båten for å finne ut hvor mye båten krenger med en gitt vekt. Da kan de finne tyngdepunktet til enheten.

- Vi fikk inn fortløpende informasjon og regnet på tallene samtidig som de flyttet på vekten fra side til side. Heldigvis stemte dette med de utregningene vi hadde gjort.

Torgersen forteller også at de har fått godkjent brukerhåndboken

- Denne brukerhåndboken er påkrevd for å få godkjent hele enheten. Har du ikke godkjent brukerhåndbok, får man ikke godkjent anlegget. Så dette er også en kjempeviktig milepæl for oss.

Kompleks konstruksjon

Det har vært en lang prosess for selskapet.

- Vi begynner å nærme oss nå. Det virket som en «fantasi» for snart fem år siden da de første diskusjonene ble tatt på kontoret vårt. Det har vært et langt løp med dyktige samarbeidspartnere internt, men også eksternt.

Enheten har 25 års levetid i vann, noe som gjør det til en kompleks utvikling.

- Hadde vi visst at den kunne tas på land om fem år, kunne vi gjort mye annerledes. Men den skal være i sjøen hele tiden. Det gjør det til et mye større og krevende prosjekt å utvikle, sier Torgersen. 

zoomBilder av sjøsettingen av Havfarmen.
Bilder av sjøsettingen av Havfarmen.

Godkjente tester

Klokken 13.24 fredag kom gode nyheter tikkende inn på telefonen til Torgersen.

- Vi fikk akkurat melding fra DNV-GL om at krengetestene er godkjente. Det er en stor milepæl for oss.

Prosjektleder for Havfarmen, Bjarne Johansen, er fornøyd med å ha kommet enda et steg videre i prosjektet.

- Vi visste at den kom seg ut av dokken og fløyt. Men det er betryggende å vite at beregningene som designerne har gjort er riktige. De har jobbet og stått på for å få gjennomført testene, sier Johansen. 

Planen er fortsatt at Havfarmen skal komme til Norge i løpet av sommeren 2020.

Les også disse IntraFish-sakene: 

( VILKÅR )
 
Del saken