UNDER BYGGING: Skisse av nye «Nesejenta» til August Fjeldskår.Illustrasjon: Vestværftet
UNDER BYGGING: Skisse av nye «Nesejenta» til August Fjeldskår.Illustrasjon: Vestværftet
UNDER BYGGING: Skisse av nye «Nesejenta» til August Fjeldskår.Illustrasjon: Vestværftet

«Nesejenta» ligger fortsatt i Skagerak med kjølen opp

Den halvferdige fiskebåten ligger fortsatt og dupper opp ned i Skagerak. Ingen vil si hva som skjer med August Fjeldskår AS' nybygg.

Det var fredag morgen den halvferdige fiskebåten plutselig gikk rundt under slep cirka fem nautiske mil utenfor Hanstholm i Danmark. Båten var på vei til utrustning fra verft i Gdansk i Polen til Vestværftet i Hvide Sande i Danmark. Båten er 35 meter lang og ni meter bred og har en pris på 50 millioner kroner. Båten var planlagt ferdig 15 august i år.

- Ikke noe nytt

Fiskeribladet har snakket med en i ledelsen i Vestværftet i Hvide Sande. Vedkommende vil ikke ha navnet sitt i media.

- Det er ikke noe nytt med «Nesejenta». Båten er ikke på rett kjøl. Men jeg har ikke lyst å uttale meg. Dette er nå forsikringsselskapet If sitt ansvar og de arbeider med saken, sier vedkommende.

- Hva skjer videre nå?

- Jeg vet ikke, båten ligger med kjølen opp i Skagerak, sier han som ikke kan svare på noe om årsaken til havariet, hva skadeomfanget er på skrog og motorer og hvordan noe kan reddes.

Kan ikke bekrefte eller avkrefte

Fiskeribladet har forsøkt å få kommentarer fra reder Edvard August Fjeldskår, men han har ikke svart på henvendelser fra Fiskeribladet.

Henvendelser til If i Danmark førte raskt til at informasjonssjef Sigmund Clementz i If i Norge tok kontakt.

- Prosedyrene er slik at vi kan ikke uttale oss om konfidensielle kundeforhold, uten at vi får skriftlig fra forsikringstager om de løser oss fra det. Det må være saksgangen her. Men jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte om vi har forsikret dette slepet, sier Clementz.

Fiskeribladet vet ikke hvem som er forsikringstager, verftet, rederiet eller kanskje slepebåtselskapet.

- Veldig synd

Etter at fiskefartøyet gikk rundt fredag morgen cirka fem nautiske mil utenfor Hanstholm, ble det gjort forsøk på å få fartøyet på rett kjøl uten å lykkes med det. Skroget anses ikke å være en fare for skipsfarten.

For Fjeldskår-rederiet i Lindesnes er ulykken med skrogslepet like uforståelig.

- Veldig synd. Skroget hadde vært under slep i tre døgn og var nesten fremme da ulykken skjedde, sa reder Edvard August Fjeldskår i rederiet i helgen.

Det er det femte nybygget rederiet har bestilt fra det danske verftet. Båten skulle erstatte dagens «Nesejenta» som er inne i en salgsprosess.

Fare for forsinkelser

- Vi har interesserte kjøpere på den, men nå må vi finne ut hva som skjer med nybygget. Hvis skroget reddes og kan fullføres, er det fare for forsinkelser. Vi må få vite litt mer før vi kan ta avgjørelsen om hva vi skal gjøre videre, sa Fjeldskår.

Nye «Nesejenta» var ferdig malt og hadde fått både hovedmotor og hjelpemotorer plassert om bord.

- Tidsmessig var den halvferdig. Det er vanlig å beregne halv produksjonstid ved skrogverftet.

( VILKÅR )
 
Del saken