Nye "Nesejenta"Foto: Verftet
Nye "Nesejenta"Foto: Verftet
Nye "Nesejenta"Foto: Verftet

Nye «Nesejenta» tippet rundt ved Hanstholm

Den halvferdige båten var på slep fra Gdansk til Hvide Sande og gikk rundt under fine værforhold.

«Nesejenta» bygges for rederiet August Fjeldskår AS på Lindesnes og skulle etter planen utrustes fra 1. april ved Vestværftet i Hvide Sande i Danmark.

Båten er 35x9 meter og har en prislapp på 50 millioner kroner med planlagt ferdigstilling 15 august i år.

Kjølen i været fortsatt

Båten ble liggende og flyte med kjølen i været etter ulykken fredag morgen og slik var også situasjonen for båten på slep i kveld.

-Vi aner ikke hva som er årsaken til at båten gikk rundt. Den flyter høyt i sjøen med kjølen opp. Det var rimelig bra vær da ulykken skjedde, sier Ove Kristensen ved Vestværftet i Hvide Sande.

Kristensen sier at det var et dansk slepeselskap som hadde ansvaret for slepet mellom det polske skrogverftet og det danske verftet for utrustning.

-Det som har skjedd er naturligvis trist for alle parter. Det er forsikringsselskapet som er i styringen med å berge båten, sier Kristensen.

Vi aner ikke hva som er årsaken til at båten gikk rundt. Den flyter høyt i vannet med kjølen opp. Det var rimelig bra vær da ulykken skjedde,

Ove Kristensen, Vestværftet, Hvide Sande.

Mislykkede snuforsøk

Den danske nettavisen Nordjyske skriver at fiskefartøyet gikk rundt fredag morgen cirka fem sjømil utenfor Hanstholm. Det har ikke vært noen redningsaksjon i forbindelse med hendelsen og det er utelukkende gjort materielle skader.

Redningsstasjonen på Hanstholm ble kontaktet, men vil i disse korona-tider bare rykke ut i nødssituasjoner og lot være å reagere på denne slepeulykken.

Det ble fredag gjort forsøk på å få fartøyet på rett kjøl uten at man lyktes med det. Skroget anses ikke å være en fare for skipsfarten.

Vestværftet i Hvide Sande har mange oppdrag med bygging av store og mellomstore norske kystfiskebåter. «Tenor» til Tempofisk i Søgne ble levert i november og var en båt på samme størrelse.

Femte nybygg fra Fjeldskår

For Fjeldskår-rederiet på Lindesnes er ulykken med skrogslepet like uforståelig.

-Veldig synd. Skroget hadde vært under slep i tre døgn og var nesten fremme da ulykken skjedde, sier reder Edvard August Fjeldskår i rederiet.

Det er det femte nybygget rederiet har bestilt fra det danske verftet. Båten skulle erstatte dagens «Nesejenta» som er inne i en salgsprosess.

-Vi har interesserte kjøpere på den, men nå må vi finne ut hva som skjer med nybygget. Hvis skroget reddes og kan fullføres, er det fare for forsinkelser. Vi må få vite litt mer før vi kan ta avgjørelsen om hva vi skal gjøre videre, sier Fjeldskår.

Nye «Nesejenta» var ferdig malt og hadde fått både hovedmotor og hjelpemotorer plassert om bord.

-Tidsmessig var den halvferdig. Det er vanlig å beregne halv produksjonstid ved skrogverftet og halv ved verftet som utruster, sier Fjeldskår.

( VILKÅR )
 
Del saken