Direktør og skipsingeniør Kent Damgaard ved Karstensens Skibsværft forteller at produksjonen stort sett går som normalt ved det danske verftet. Foto: Nils Torsvik
Direktør og skipsingeniør Kent Damgaard ved Karstensens Skibsværft forteller at produksjonen stort sett går som normalt ved det danske verftet. Foto: Nils Torsvik
Direktør og skipsingeniør Kent Damgaard ved Karstensens Skibsværft forteller at produksjonen stort sett går som normalt ved det danske verftet. Foto: Nils Torsvik

Ennå er norske leverandører et større problem enn korona for danske verft

Verftsbransjen er ikke så utsatt i Danmark som i Norge, mener Kent Damgaard. Men han tror problemene vil komme også der.

Samtidig som norske verft føler koronaviruset på kroppen, er stemningen avventende ved Karstensens skipsverft i Skagen.

- Så langt er vi ikke hardt rammet, forteller direktør og skipsingeniør Ken Damgaard til Tekfisk.

Men koronaskyggen henger også over danskene, og ved verftet er en rekke norske nybygg under arbeid. Både «Havvon», «Havfjord» og kombibåten «Monsun» bygges her.

zoomDanske Karstensens Skibsværft er ennå ikke rammet av korona og karantene. 
Danske Karstensens Skibsværft er ennå ikke rammet av korona og karantene. 

Stengte grenser

Danske myndigheter har satt i gang harde tiltak, og stengt landegrensene for annet enn «anerkjennelsesverdige formål».

Arbeid i landet er et slikt formål.

Danmark opplever i skrivende stund en kraftig økning i koronasmittede, og var tidligere ute enn Norge med å stenge ned skoler og sosiale arenaer. Normaldrift på sykehus blir nå også rammet.

Inntil videre er der ingen restriksjoner på landing av fisk, selv om hvitfiskprisene har falt «betydelig», som Damgaard sier det.

Nesten alle på jobb

Direktøren ved Karstensens skipsværft forklarer hvordan de fremdeles har en nesten fulltallig arbeidsstokk.

Mens norske verft har mange fremmedarbeidere, har dansk skipsindustri flest danske ansatte. Reglene for reise og karantene rammer i første omgang tilreisende arbeidere, og bedriften har nå satt bom stopp for mer utenlandsk arbeidskraft.

- Ved Karstensens skipsværft er rundt 80 prosent danske industriarbeidere, forteller Damgaard. 

Ved verftet er strenge hygienetiltak iverksatt. Triple adskilte skift, porsjonsanrettet mat fremfor lunsjbuffet, samt adgangskontroller skal hindre smitte mellom arbeidslagene.

Hør også Tekfisk sin podkast med blant annet Kent Damgaard om grønnere fartøy:

Endring kommer nok

Når det er sagt, føler Damgaard at også verftsbransjen er sårbar. Et hjemmekontor løser få problem.

- Det går noenlunde normalt her i Danmark, men situasjonen peker absolutt ikke i positiv retning, mener han.

De fleste ansatte på verftene er «hands on», som det heter. Damgaard lister opp en rekke hjemmevennlige yrkesgrupper som kanskje ikke er de som direkte holder hjulene i gang. Aviser er en av de.

- Administrasjonen vår er vel bare på rundt 10 prosent av de ansatte, sier han.

zoomCarl Erik Kristensen er administrerende direktør ved Hvide Sande, og forteller at de ansatte er fleksible for å få ting til å gå rundt. 
Carl Erik Kristensen er administrerende direktør ved Hvide Sande, og forteller at de ansatte er fleksible for å få ting til å gå rundt. 

Produksjon nesten som normalt ved Hvide Sande Shipyard

Ved Hvide Sande Shipyard arbeides det med bygging av den norske fôrbåten «Theis», for Korshavn havbruk og Hellesund fiskeoppdrett.

Administrerende direktør i Hvide Sande, Carl Erik Kristensen, sier til Tekfisk at produksjonen ennå går som normalt. Skroget er bygget i Øst-Europa, og er akkurat kommet til verftet et par uker før tiden.

- Vi er ikke direkte rammet, men vi følger de tiltakene vi blir pålagt, sier han.

Verftet holder driften oppe, og Kristensen forteller at de ansatte er svært fleksible.

- De som må være hjemme har mulighet til det, og resten av arbeidsstokken er innstilt på å jobbe ekstra.

zoomProduksjonen ved den danske verftet Hvide Sande går ennå som normalt. 
Produksjonen ved den danske verftet Hvide Sande går ennå som normalt. 

Ingen bekymringer

Karl Olaf Jørgensen er daglig leder i Hellesund fiskeoppdrett i Korshavn. Han er optimist, og har ikke bekymringer om Hvide Sande og byggingen av «Theis».

- Tegningene er gode, skroget er på plass, og så lenge de har folk på jobb så bør dette gå bra, sier han til Tekfisk.

Fôrbåten, som er oppkalt etter havbrukspionéren Theis Jakobsen, skal stå ferdig til høsten.

Alt av utstyr er på plass ved verftet, og Jørgensen er avslappet både med tank på nybygget og med egen arbeidshverdag.

- Vi er ennå uberørt, og er ikke veldig eksponert med én til to mann i en fôrbåt ute på fjorden, sier han.

zoomSkroget til Korshavn Havbruk AS og Hellesund Fiskeoppdrett AS sin «Theis» er for tiden under utrustning ved Hvide Sande, der hun er byggnummer 143. Her blir hun sjøsatt ved verftet i Finomar i Polen, før slep til Danmark. 
Skroget til Korshavn Havbruk AS og Hellesund Fiskeoppdrett AS sin «Theis» er for tiden under utrustning ved Hvide Sande, der hun er byggnummer 143. Her blir hun sjøsatt ved verftet i Finomar i Polen, før slep til Danmark. 

Mange stiller opp ved Hvide Sande

De fleste verftsarbeiderne ved Hvide Sande er danske, men de har også fremmedarbeidere. Kristensen forteller at enkelte har vært ved arbeidsplassen i ti år. Mange stiller opp og tar lenger skift for å få arbeidet til å gå rundt.

- Det er høysesong, nå. Mange bygg skal være ferdig til våren, sier han.

Danske grenser er stengt, men de som har arbeid slipper fremdeles inn.

- I dag ble fire nye arbeidere meldt inn over grensen, sier han.

Grensepasseringen tar tid, men der er ikke problemer med papirer eller tillatelser.

Hjemmekontor for administrasjonen

Alle som har mulighet til å jobbe hjemmefra har hjemmekontor, og Kristensen forteller at 75 prosent av administrasjon og kontoransatte ved verftet holder seg borte fra arbeidsplassen.

En god del av de ansatte tar nå ut ferie, og han forteller at der er litt sommerferiestemning over det hele. Ved verftet er arbeidstid, pauser og spisetider forskjøvet. Alle kontaktpunkter blir hyppig desinfisert.

- Alle møter er kansellert, og kommunikasjon går over sosiale medier. Vi blir veldig asosiale, synes han.

Karstensen i Polen

I 2018 utvidet Karstensens værft med et datterverft i Polen, Karstensen Shipyard Poland.

Dette verftet skal bygge skrog for moderverftet i Danmark. Karstensen har overtatt produksjonsfasilitetene til Vistal Offshore i Gdynia.

- Så langt går det bra også der, forteller Damgaard.

Verftet i Polen er også lokalt bemannet, og har samme hygienetiltak som i Danmark.

zoomTransportindustrien leverer som før i Danmark.
Transportindustrien leverer som før i Danmark.

Norske leverandører stopper opp

Transportindustrien i Danmark er så langt i drift, og Damgaard forteller at verftene ikke mangler utstyr.

- Det eneste er norske leverandører med redusert produksjon. Der møter vi problemer, sier han.

Også den del av Karstensens skipsverft som driver med reparasjoner kan komme til å merke nedgangstidene. Damgaard mener at de likevel er heldige.

- Vi kan fremdeles flytte på folk mellom verftsområdene. Og nybygg er det plenty av, fastholder han.

Han medgir at det ganske sikkert blir et problem lenger frem, hvis epidemien varer lenge.

Øst-Europa kan bli et problem

Hvide Sande har flere skrog under bygging i Øst-Europa, og får meldinger om at de forbereder seg på forsinkelser.

- Vi har god dialog med rederiene, og håper på det beste, sier Kristensen.

Varetransport går som normalt, selv om også Hvide Sande merker at norske leverandører med ansatte i karantene sakker akterut.

- Kronekursen er god, så vi handler en del fra Norge, forteller Kristensen.

Han mener at det er viktig at alle nå står sammen i krisen, og han synes at den danske regjering handler fornuftig og til rett tid, om enn i ellevte time. 

Han roser den tydelige kommunikasjonen og tiltakspakkene.

- Pandemien vil helt klart få enorme konsekvenser for deler av dansk industri, tror han.

Tiltak for myndighetene

I Danmark kan en bedrift sende arbeidstageren hjem uten lønn, men Damgaard ved Karstensens skipsværft forteller at danske styresmakter har laget en god hjelpepakke som skal bistå både bedrift og arbeidstager.

- Den er bygget etter dansk modell, sier han.

Deprimerende lesning

Damgaard forteller at danske aviser er like fulle av koronanyheter som norske medier.

- Vi er glade for å komme på jobb, og slippe å sitte hjemme og lese om virus, sier han.

- Det er bare deprimerende.

Har du tips til en sak du mener vi bør skrive? Kontakt oss på tekfisk@fiskeribladet.no

( VILKÅR )
 
Del saken