Sondre Kristoffersen har hatt mange prøvelser i veien frem mot ferdigstillelse av «Jens Kristian». Sist i rekken er koronakrisen.Foto: Privat
Sondre Kristoffersen har hatt mange prøvelser i veien frem mot ferdigstillelse av «Jens Kristian». Sist i rekken er koronakrisen.Foto: Privat
Sondre Kristoffersen har hatt mange prøvelser i veien frem mot ferdigstillelse av «Jens Kristian». Sist i rekken er koronakrisen.Foto: Privat

Karantenetid for verftene, men Sondre har tro på å få ferdig «Jens Kristian»

Både skipsbyggere og kunder tar hver dag som den kommer, selv om koronatiltakene kutter kraftig i arbeidsstokken.

zoomReder Sondre Kristoffersen
Reder Sondre Kristoffersen

Til selverklært pessimist og pragmatiker å være, høres Sondre Kristoffersen nesten optimistisk ut.

Kristoffersen har vært ute en vinternatt før, han. Sist var det nybygget «Jens Kristian» som havnet midt i konkursen til det polske verftet Poltramp Yard. Etter en del rettslig trossetrekking ble skroget endelig slept hjem til Norge, og Stadyard kunne rundt juletider gi seg i kast med utrustingen av fiskebåten.

Skulle stått klart i mai

Da Stadyard startet arbeidet, regnet man med at fartøyet ville stå klart i mai. Det var før koronaviruset snudde opp-ned på hverdagen for de fleste.

Kristoffersen føler seg godt ivaretatt av verftet, selv om han akkurat nå er nektet å komme på besøk og kommuniserer via skjerm.

- Så lenge de er flinke til å unngå smitte ved verftet, så har de gjort det de kan, sier han på telefon til Tekfisk.

«Jens Kristian»

Kystfiskebåt til Alta Fiskeriselskap.

Lengde/bredde: 48 x 9,5 meter

RSW-tanker: 435 kubikk / kan frakte 30 tonn levende fisk

Redskap: snurpenot, snurrevad, trål.

Anvendelse: Fiskeri, lastebåt for føring av fisk

Fremdrift: Bestilt juli 2016 fra Poltramp Yard, Swinoujscie, fullføres ved Stadyard, Raudeberg.

Berømmer dagligvarebransjen

Rederen i Alta fiskeriselskap i Andøy er for tiden på fiske med «Nordsild», og ligger akkurat nå i Hammerfest. Dårlig vær og proviantering setter fisket på en liten pause.

- Vi går ikke på land lenger, all mat og proviantering blir levert oss, forteller han.

Bakom romsterer kokken på nett for å finne butikk. Rederen har akkurat gått ut i sosiale medier og etterlyst matbutikker som leverer til kai.

Han skryter av dagligvarebutikkene, både de mindre som alltid har ytt service til fiskebåtene, og de store kjedene som nå kommer etter. Mat må til, selv om kontakten med andre mennesker holdes på et minimum.

zoom«Jens Kristian» ved verftet i Polen. Nå ligger fartøyet til utrustning ved Stadyard sitt verft.
«Jens Kristian» ved verftet i Polen. Nå ligger fartøyet til utrustning ved Stadyard sitt verft.

25 av 70 ansatte karantenefast

På Stadyard er rundt 25 av 70 verftsansatte rammet. Produksjonsleder Trond Kongshaug forteller at de tar hver dag som den kommer. På verftsområdet har de to nybygg liggende, i tillegg til ombygginger. Også Kristoffersens «Jens Kristian» og sluttarbeidet på «Stormhav» er i gang. Kongshaug forteller at de prioriterer de viktigste oppdragene, og at enkelte oppgraderinger er blitt kansellert.

I Polen er «Meløyfjord» under bygging, uten at produksjonslederen vet hva som skjer videre.

- Det er klart at arbeidet vil bli rammet, og med de nye tiltakene får vi enda færre på jobb, forteller han.

zoomFra høyre Trond Kongshaug, driftsleder Stadyard i Måløy, sammen med blant annet Per Torskanger, prosjektleder ved Stadyard.
Fra høyre Trond Kongshaug, driftsleder Stadyard i Måløy, sammen med blant annet Per Torskanger, prosjektleder ved Stadyard.

Færre gjestearbeidere 

Gjestearbeidere er en viktig del av verftsindustrien, og mange er i karantene etter reise, eller er nektet innreise fra hjemstedet. Der er mye leveranser som lar vente på seg, spesielt fra utlandet.

- Det er leit for oss og for rederne, sier Kongshaug.

Kristoffersen er ikke bekymret for selve arbeidet på Stadyard, som han mener er bra håndtert. Han forteller at verftet har det meste av utstyr liggende, og at de har arbeid til over påske.

- Vi følger deres fremdriftsplan, men den delen av arbeidet som krever leveranser fra utlandet må nok rokeres.

Han er forberedt på full stopp både på verft og i mottak, men røper at han er forsiktig optimist.

Digitale møter

Byggemøtene holdes over Facetime, men han forteller at Alta fiskeriselskap har en dedikert mann som følger prosjektet lokalt ved verftet.

- Det er litt trist å sitte isolert her om bord, men ellers er det business as usual, sier rederen.

Helt som før er det kanskje ikke. Mannskapet på fem har allerede vært et par uker utpå, og er innforstått med å jobbe to uker lenger uten kontakt med andre. På den andre siden av påsken står et nytt skift, for lengst klare til å ta over. 

- Vi må alle sammen bidra, mener Kristoffersen: Det er ikke et «hvis», men et «når» man blir smittet.

Han er bekymret for hvor lenge viruset skal få herje, hvis folk ikke følger helsemyndighetenes råd.

zoomMarkus Hansen ved Grovfjord mekaniske verksted melder at rundt halvparten av de ansatte er i drift.
Markus Hansen ved Grovfjord mekaniske verksted melder at rundt halvparten av de ansatte er i drift.

Grovfjord mekaniske verksted

Tekfisk har snakket med flere verft om hvordan korononaepidemien griper inn i deres hverdag.

Ved serviceavdelingen på Grovfjord mekaniske verksted finner vi daglig leder Markus Hansen. Han forteller at de er rammet av karantenereglene.

- Vi har mye arbeidskraft som reiser frem og tilbake, og har rundt halvparten i drift akkurat nå, sier han, før han fortsetter:

- Men i neste uke er vi fullt operative!

Da er karantenetiden over for de fleste arbeiderne. Så langt.

- Det er vanskelig å spå, og vanskelig å se hvordan det slår ut, mener Hansen.

Så lenge de har arbeidere på plass, ?har ikke verftet de store utfordringene?. Det er underleverandørene det står på, mener Hansen. Egne oppdrag går som før. Et prosjekt for et utenlandsk verft kan imidlertid møte utfordringer. Grovfjord har nemlig oppbemannet for å bli ferdige.

Hansen sier at de møter forståelse for fremtidige forsinkelser: alle er i samme båt. Regjeringens økonomiske grep med blant annet garantier for likviditetslån får lovord. Samtidig trekker han frem hotell- og restaurantnæringen som en bransje med større problemer.

- Ingen tvil om at dette er en spennende tid, sier Hansen lakonisk.

zoomHalvard Aas i Aas Mek Verksted har, i likhet med resten av bransjen, innført tøffe restriksjoner. 
Halvard Aas i Aas Mek Verksted har, i likhet med resten av bransjen, innført tøffe restriksjoner. 

Tøffe restriksjoner hos Aas mekaniske verksted

Hos Aas mekaniske verksted holder de også hjulene i gang, samtidig som de også tar gjør det de kan for å sikre driften som de holder på 70-80 prosent.

- Vi har tøffe restriksjoner, ingen besøk, ingen reisevirksomhet, forteller administrerende direktør Halvard Aas til Tekfisk.

Med en god slump av arbeidsstokken i karantene, og mange i retur til Polen, er det viktig å holde aktiviteten oppe. Verftet har flere nybygg på gang til oppdrettsflåten, og tre bygg under utrustning.

Ikke tøffe oss

Kristoffersen mener at folk i nord ikke har skjønt alvoret, og at mange venter på at koronaviruset skal ramme dem før de gjør noe.

- Det er bedre at vi tar samfunnsansvar og holder liv i bedriftene, i stedet for å tøffe oss med at det ikke rammer oss. Folk må ikke slurve! understreker reder Kristoffersen.

På landsiden har Råfisklaget fjernet skjemakravet, og innrapportering kan gjøres via SMS. Det passer det isolerte mannskapet på «Nordsild» godt.

- Det er skumle tider for alle mann, og selv mottakene som har strenge rutiner fra før skjerper inn, sier rederen.

- Per nu er vi i den heldige gruppen som får fiske, sier han.

Har gjort flere tiltak

Med et fartøy under utrusting, og med uviss fremtid både for mottak og transport, har han og mannskapet tatt affære. «Nordsild» var nylig på hysefiske i Vesterålen, og landet samtidig en del av torskekvoten.

- Vi fisker litt frempå for å ha god likviditet i en uviss fremtid, forteller Kristoffersen.

Mannskapet er bekymret for forskudd, men Kristoffersen mener der er flere lyspunkter. Et av disse er regjeringens økonomiske grep. Spesielt trekker han frem at deler av pakken er myntet på den vanlige mann i gaten, selv om de mange kanskje tåler en måned uten lønn.

- Det er billigere for verdens rikeste land å ta regningen nå, enn å vente på arbeidsløshet og sosiale kostnader, sier han og legger til at det nok måtte et virus til for å få enighet i regjeringen.

zoomSondre Kristoffersen berømmer også de som sitter hjemme. 
Sondre Kristoffersen berømmer også de som sitter hjemme. 

Hjemmekontor og isolasjon

Hjemme sitter Sondre Kristoffersens kone i hjemmekontor, sammen med ungeflokken i barneskolealder. Hun er lærer. Kristoffersen mener det fortjener heder - «herfra til månen» - å holde hjulene i gang for de der hjemme.

- Det er nok en viss psykisk belastning i å være rundt hverandre uten pause, mener rederen som nå tar to uker ekstra på havet.

Har du tips til en sak du mener vi bør skrive? Kontakt oss på tekfisk@fiskeribladet.no

( VILKÅR )
 
Del saken