Båten skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia og leveres i midten av 2022.Illustrasjon: Skipsteknisk
Båten skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia og leveres i midten av 2022.Illustrasjon: Skipsteknisk
Båten skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia og leveres i midten av 2022.Illustrasjon: Skipsteknisk

Denne nye russiske frysetråleren får norsk design

Skipsteknisk har designet et 108 meter lang fiskebåt for det russiske rederiet Okeanrybflot.

Båten skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Okeanrybflot er et av de ledende fiskeriselskapene i Russland, ifølge en pressemelding fra Skipsteknisk. 

Den 108 meter lange frysetråleren får designet ST-191L, og er søsterskipet til en annen båt som skal leveres i juni år. Planlagt levering for denne båten er i midten av 2022. 

ST-191L-designen er en fabrikktråler på 108 x 20 meter med plass til 150 personer om bord. Fartøyet, som skal isforsterkes, får to hovedmotorer på 4060 kilowatt hver. Det er også tilrettelagt for to hjelpemotorer på 1900 kilowatt hver. 

Båten skal tråle etter alaska pollock i Okhotskhavet vest i Øst-Sibir. Rederiet skal også fiske sild, makrell og pollock i Stillehavet. Den rigges for pelagisk og semi-pelagisk tråling. 

Fabrikken om bord kan produsere fileter og hodekappet og sløyd fisk av pollocken. I tillegg installeres det pelagiske linjer, der sild og makrell blir filetert eller rundfryst. 

Den nye båten kan fryse opptil 450 tonn fisk per dag ved hjelp av platefrysere og en frysetunnel. Den kan laste 4700 kubikkmeter frosne produkter. Restråstoff og bifangst skal bli til fiskemel og -olje. 

Lossing av produktene skal gjøres på sjøen. Det blir også lagt opp til drivstoffylling på havet. 

( VILKÅR )
 
Del saken