LOFOTFISKE: Den nye NB799 «Leiholm» er på vei med fraktebåt til Svolvær.Foto: Strusshamn Båt and Servicesenter
LOFOTFISKE: Den nye NB799 «Leiholm» er på vei med fraktebåt til Svolvær.Foto: Strusshamn Båt and Servicesenter
LOFOTFISKE: Den nye NB799 «Leiholm» er på vei med fraktebåt til Svolvær.Foto: Strusshamn Båt and Servicesenter

Første sjark registrert i skibygden Voss

Nå skal sjarken, som gjør 25-26 knop rett på sitt første lofotfiske.

- VL20VS er registreringsmerket. VL står for det nye fylket Vestland og VS er Voss kommune, ler fisker Rune Tøkje (36) fra Lepsøy.

Han har jobbet rundt 20 år som fisker.

Papirarbeidet på Voss

- Men hvorfor Voss?

- Det er sikkert første sjarken som er registrert på Voss. Den andre eieren er fra Voss, så han kan ta seg av alt papirarbeidet. Hjemmehavn blir på Lepsøy, sier Tøkje som gleder seg til lofotfisket med nye båt. 

zoomNY BÅT: God plass på dekk på «Leiholm».
NY BÅT: God plass på dekk på «Leiholm».

Leiholmen Fisk AS er rederiet og eies med 51 prosent av Tøkje og 49 prosent av Sigmund Bjørke fra Voss.

Jobber på «Staaløy»

Tøkje jobber vanligvis på kystnotbåten «Staaløy», men må som mange på ringnotbåter og kystnotbåter ha noe å gjøre på fritiden. Da blir det gjerne en sjark på si.

- Det er fælt å si det, men vi har så mye fri, sier Tøkje.

- Og godt betalt er det også?

- Vi har til salt i grøten ja.

NB799

  • NB 799F (Fjordfiske) NB 799 kan leveres til proffmarkedet for fjordfiske og kystfiske med modifikasjoner). NB 799 er konstruert og bygget i henhold til Nordisk Båtstandard 1990 og i samsvar med Sjøfartsdirektoratets krav. 
  • Lengde maks: 799 cm
  • Bredde maks: 330 cm
  • Dybde i riss: cirka 165 cm
  • Maks dypgang: cirka 110 cm
  • Lettskipsvekt: cirka 4700 - 5200 kilo

«Leiholm» er 7,99 meter lang og 3,3 meter bred og er rigget for garn og teiner. Båten har en Iveco-motor på 370 hestekrefter. Ifølge Harry Heggholm i Strusshamn Båt & Servicesenter har de med tom båt kjørt den i 25-26 knop.

Satt garn en gang

- Er du fornøyd med båten?

- Jeg har ikke fått prøvd den så mye. Det har gått litt tid til rigging og litt oppstartsproblemer med maskinen. Men den virker veldig bra, sier Tøkje.

Han har testet båten ved å sette gran en gang for så å trekke de med det samme. Nå er båten på vei til Svolvær på en fraktebåt.

- Når er du i gang med lofotfisket?

- Jeg håper å reise opp på søndag, hvis flyene fortsatt går og flyplassene er åpne. Så er det været da, de minste har hatt det tøft der oppe. Dette er jo en godværsbåt og ikke havgående, sier Tøkje.

zoomI BÅTEN: Harry Heggholmen om bord i NB799
I BÅTEN: Harry Heggholmen om bord i NB799

Bygger på tredje båten

2,3 millioner kroner pluss merverdiavgift må Leiholmen AS ut med, for den andre sjarken av sitt slag bygget ved Strusshamn Båt & Servicesenter på Askøy rett utenfor Bergen.

I cirka tre år har det nye båtbyggeriet Strusshamn Båt & Servicesenter vært i drift. De bygger nå på sin tredje fiskebåt etter modell fra arkivet til NB Marine på Herdla. Selskapet la inn årene i 2012/2013. Strusshamn Båt & Servicesenter overtok tegninger fra NB og startet opp i den gamle båtprodusenten Viksunds lokaler. Viksund gikk over ende i 2016. 

- Nå har vi levert to sjarker og holder på å bygge en tredje. Den skal til Karmøy, sier Harry Heggholm i Strusshamn Båt & Servicesenter.

( VILKÅR )
 
Del saken