Fisker Jacob Edvard Heløy er godt fornøyd med garnbåten fra Skogsøy-verftet. Kameratene er fremdeles litt skeptisk til det umalte skroget ...Foto: Espen Sand
Fisker Jacob Edvard Heløy er godt fornøyd med garnbåten fra Skogsøy-verftet. Kameratene er fremdeles litt skeptisk til det umalte skroget ...Foto: Espen Sand
Fisker Jacob Edvard Heløy er godt fornøyd med garnbåten fra Skogsøy-verftet. Kameratene er fremdeles litt skeptisk til det umalte skroget ...Foto: Espen Sand

Kompisene tør ikke, men Jacob (21) har gjort som politiet og droppet maling av nybåten

- Flere skulle gjort som Jacob, mener Andre Rustad i Skogsøy-verftet. Ja, og som Oslo-politiet, da. Politibåten i Oslo er nemlig også slik Jacobs mamma anbefalte.

Jacob Edvard Heløy fra Nordkapp er en fornøyd kar. Nybåten hans, som har fått fem måneder på baken siden vi snakket med ham sist, fungerer ypperlig.

zoomJacob Edvard Heløy på dekk på egen båt, «Heløygutt V».
Jacob Edvard Heløy på dekk på egen båt, «Heløygutt V».

- Det er ikke mye som skiller båten fra andre fiskefartøy, mener han.

I midten oktober i fjor ble familierederiets tiende båt, «Heløygutt V» til en prislapp av 13 millioner kroner, levert fra GOT Skogsøy i Mandal. 

Lite som skiller ...

Bortsett fra formen, som er moderne stutt og nær firkantet i uttrykket, er det én ting som skiller seg ut, og får folk til å stoppe opp:

Båten er i umalt aluminium.

Lite vedlikehold

Andre Rustad er daglig leder i Skogsøy-verftet, og forteller at også politifolkene i Oslo er fornøyde med kutt i vedlikehold. Han har inspisert patruljebåten verftet ferdigstilte i 2014, og er sikker i sin sak:

- Den holder seg svært bra.

zoomAndre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt i Mandal.
Andre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt i Mandal.

Vedlikeholdsfri båt høres fristende ut, men politibåten er bare ett av to byggeoppdrag for verftet uten tradisjonell, malt overflate.

Rustad mener at flere bør tenke i de baner, og funderer litt på om det er utseendet som blir for radikalt. Til kundene pleier han å si at båten kan folieres for å dempe inntrykket. Politibåten måtte uansett dekkes med dekaler, for å se ut som en politibåt.

Mye maling

- Dæven, det er mange kvadratmeter som skal males, sier Heløy om tradisjonelt vedlikehold.

Moren er kjemiker, og det var hun som lanserte idéen om et mer miljøvennlig, arbeidsbesparende ytre. Heløys pappa er fisker, og på spørsmål om han hadde innsigelser på normbrudd i familieflåten, forteller Heløy at de nå skal blåse malingen av båten hans.

zoomEtter overtagelsen dro «Heløygutt V» på fiske på Kvænangen. Rederen er godt fornøyd med den erfaringen.
Etter overtagelsen dro «Heløygutt V» på fiske på Kvænangen. Rederen er godt fornøyd med den erfaringen.

- Den er uansett ikke malt innvendig, og vi vil slippe å male mer utvendig, sier han.

Han regner med å spare en ukes arbeid årlig. Vedlikeholdet gjøres ordentlig: 

- Det skal se fint ut, ikke stygt.

«Heløygutt V» er bunnsmurt, men over vannlinjen er det bare høytrykksspyleren som må frem. Platene blir litt mattere.

Godt fornøyd

Heløy er fornøyd med både båt og valg av verft, og forteller at det har vært få, om noen, barnesykdommer på Skogsøy 36-modellen. Skeptikere var det imidlertid nok av.

«Heløygutt V» er trolig Norges første ubehandlede fiskebåt. Nå føler han at folk er blitt vant til båten. Han har varmt anbefalt Skogsøy-verftet til kameratene, og nå står tre karer fra Finnmark på venteliste hos verftet.

- Blir det umalte skrog på kompisene dine?

- Nei, de skal male. De er fremdeles redd for å skille seg ut! mener den uredde rederen.

zoom«Heløygutt V» er en stilstudie i grå aluminium. Her et gløtt nedunder dekk.
«Heløygutt V» er en stilstudie i grå aluminium. Her et gløtt ned under dekk.

Korrosjon og oksidering

zoomRoy Johnsen, professor ved Institutt for maskinteknikk og produksjon, NTNU
Roy Johnsen, professor ved Institutt for maskinteknikk og produksjon, NTNU

I likhet med mange andre metaller korroderer også aluminium. Aluminium har et tynt oksidlag på overflaten. Dette sjiktet virker som en beskyttelse mot nedbryting.

Roy Johnsen er professor ved Institutt for maskinteknikk og produksjon ved NTNU, og ekspert på aluminium. Nærmere bestemt måten metallet oksiderer.

- Aluminium korroderer svært sakte i sjøvann og ferskvann, sier han til Tekfisk.

Både denne egenskapen, i tillegg til egenvekten, gjør han har et pågående prosjekt rettet mot oljeindustrien, for å øke bruken av aluminium under vann.

Små groper i metallet

Korrosjonen gir bitte små groper, som etter en tid slutter å vokse. Johnsen forteller at den gjennomsiktige oksidfilmen som dannes på overflaten gir en beskyttende hinne. Maling vil på sine side hindre den minimale korrosjonen, men vil altså ikke gjøre noen strukturell forskjell.

Den andre store fordelen med aluminium er at den er lett å resirkulere.

- Kun fem prosent av energien som brukes til å fremstille aluminium brukes på å resirkulere, sier professoren. Han understreker at resirkulering derfor er viktig.

Se video av båten før den ble tatt i bruk:

Vanlig om bord

- Det beskyttende oksidlaget holder frem til både du og jeg er pensjonister, ler Rustad.

Om slik patina på ytre skrog ennå er sjelden kost, så er ubehandlet aluminium vanlig på utstyr og lasterom om bord.

- Kanskje fremtiden bringer frem andre tanker hos kundene, håper han.

Sjøvannsbestandig legering

Rustad forteller at det er sjøvannsbestandig aluminiumlegering av typen 5083 som brukes.

- 6060 og 6062-kvaliteten er hardere, og brukes i profiler, sier han.

Han forteller at det finnes enda hardere kvaliteter, men at de er vanskelige å jobbe med.

5083 er den legeringskvaliteten både Sjøfartsdirektoratet og DNV har i sine krav.

zoomMotorrommet viser en Scania hovedmotor på 400 hk. Gir er fra Nogva, og fartøyet har to hjelpemotorer.
Motorrommet viser en Scania hovedmotor på 400 hk. Gir er fra Nogva, og fartøyet har to hjelpemotorer.

Aluminium i brann

Der har vært skepsis til aluminiumets strukturelle egenskaper i forbindelse med brann. Professor Johnsen ser ikke spesielle utfordringer i en båt.

- Skroget får naturlig kjøling fra vannet, sier han, og legger til at det er i tørre miljø aluminium har vært et problem i brann, på grunn av svekkelse i styrke.

Et større problem er at elektrisk overledning kan gi gjennomtæring. Johnsen mener at selv om det er et problem med aluminium, er det likevel marginalt.

- Alle skip skal uansett ha sikker jording, påpeker han.

Heløygutt V

Lengde: 10,98 meter

Bredde: 5,4 meter

Dybde: Stikker rundt tre meter under vannflaten.

Motor: Scania 400 hk Nogva gir og to hjelpemotorer.

- Fantastisk i sjøen

Etter overtagelsen dro Heløy på fiske i Kvænangen, er ferdig og fornøyd med torsken, og fisker nå skrei på en av pappas båter. Det er en Selfa kystsjark som heter «Heløygutt X».

«Heløygutt V» har romertall fem i navnet, men er altså båt nummer ti i familien: siden kontrakten ble skrevet for tre år siden, har familien kjøpt inn flere farkoster. 

 - Den har vært fantastisk i sjøen, sier reder Jacob Edvard Heløy.

Han mener at den nesten firkantede farkosten på 10,98 meter laster mer effektiv enn en del av 50-fotingene som kom på 2000-tallet.

- Den ligger som et fjell i sjøen, forteller han.

Riktig koppholder i eik sliter han litt med å få fatt på, men klager ikke. 

- Båten er stabil, og kaffekoppen fra Fiskeribladet står godt, flirer han.

Det er nesten verre når det er stille, mener Heløy.

zoomAlle fasiliteter om bord, selv om rederen savner koppholder. Det er imidlertid ikke et stort problem. Båten er stødig som et fjell, får vi vite. 
Alle fasiliteter om bord, selv om rederen savner koppholder. Det er imidlertid ikke et stort problem. Båten er stødig som et fjell, får vi vite. 
zoomToalett og bad
Toalett og bad
zoom- Et så stort kjøleskap har jeg ikke hjemme, sa Jacob Edvard Heløy da han inspiserte den i oktober. 
- Et så stort kjøleskap har jeg ikke hjemme, sa Jacob Edvard Heløy da han inspiserte den i oktober. 
zoomGod sengeplass om bord.
God sengeplass om bord.
( VILKÅR )
 
Del saken