Ny bløggebåt til Thermo Service, bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted. «Hordafjell». 28,5 meter lang. 10,2 meter bred.Foto: Kari Nøstbakken/FMV
Ny bløggebåt til Thermo Service, bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted. «Hordafjell». 28,5 meter lang. 10,2 meter bred.Foto: Kari Nøstbakken/FMV
Ny bløggebåt til Thermo Service, bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted. «Hordafjell». 28,5 meter lang. 10,2 meter bred.Foto: Kari Nøstbakken/FMV

Med nye «Hordafjell» skal oppdretterne bløgge laksen på merdkanten

De første 50 tonnene ble hentet og utstyret testet i helga.

Nye «Hordafjell» ble overlevert fra Fitjar Mek. Verksted i forrige uke. Den skal blant annet bløgge laks for de to oppdrettsselskapene Blom Fiskeoppdrett og Kobbevik og Furuholmen Oppdrett. 

Det er deres felles datterselskap Thermo Service som eier båten. Selskapet har kjørt noen fisk gjennom maskinen før helgen for å teste utstyret. Søndag hentet de cirka 50 tonn laks for å gjøre den første, skikkelige testen av nybåten.

- Det funka veldig bra. Vi er godt fornøyde med testen. Litt justeringer er det hele veien, sier Sigve Drønen, operasjonssjef i Br. Birkeland Farming, som har den daglige driften av fartøyet. 

Se flere bilder nederst i saken. 

Tredobbel kapasitet

I februar i fjor fikk Thermo Service overlevert bløggebåten «Hordabas». Den 14,9 meter lange båten fungerer mer som en nødslaktebåt, der oppdretterne kan redde døende fisk, for eksempel under lusebehandling. Dette gjør at de kan «redde» fisken fra å bli malt opp. 

28,5 meter lange «Hordafjell» skal bløgge i båten ved merdkanten og frakte utblødd fisk til slakteriene i Vestland. Den har tre ganger så stor kapasitet som «Hordabas». 

- Ideelt kan «Hordafjell» gå med 150 kubikk fisk, for «Hordabas» snakker vi kanskje rundt 50 kubikk fisk, sier Drønen. 

Automatisert bløgging

«Hordafjell» er også mer automatisert enn «Hordabas», forteller Drønen.

Båten ligger ved merdkanten og pumper om bord fisken med egen pumpe til en sorteringskasse og videre inn i motstrømskar. Fisken svømmer selv inn i en av de tolv kanalene til selve bløggemaskinene, der den bedøves før den bløgges. 

- Så går den ned på et etterkontrollsbord, der det sjekkes at fisken faktisk er bløgga, sier Drønen. 

Deretter går fisken over i RSW-tanker der den kjøles ned til rett over null grader mens den fraktes inn til slakteriet. 

«Hordafjell»

Et prosjekt mellom Blom Fiskeoppdrett og Kobbevik og Furuholmen Oppdrett.

Båten eies av et felles datterselskap og rederi, Thermoservice, der partnerne har halvparten hver.

  • Byggeverksted: Fitjar Mekaniske Verksted
  • Rederi: Thermo Service
  • Design: HFMV P28-200
  • Navn: «Hordafjell»
  • Byggenummer: FMV 48
  • Hoveddimensjoner: 28,5 meter x 10,2 meter
  • Maskineri: Pon Power Cat C32 @ 746bkw
  • Gir og propellanlegg: Finnøy Gear & Propeller
  • Styremaskin: Scan-Steering
  • Sidepropeller: PMH Norway
  • Kraner: Bergen Hydraulic - Palfinger
  • Maling: Jotun
  • Fabrikk/fiskeanlegg: Baader, Stranda Prolog, Optimar, Redox, Frionordica, Hordafor, Cflow Fish handling.
  • Innreding: R&M Ship Interior
  • Elektro: Fitjar Mekaniske Verksted, Vassnes Solutions
  • Hovedtavle: Austevoll Elektro
  • Nav/com-pakke: Vico, Furuno, Olex, Simrad

- Riktig å bygge i Norge

Prislappen på båten vil trolig havne på i underkant av 120 millioner kroner. 

- Det er ingen billig investering, men vi ser langsiktig på det. Den vil kunne gå med fisk for oppdretterne i lang tid. 

Båten er bygget komplett i Norge. Det tror Drønen var riktig. 

- Det er et konsept som er relativt nytt. I Tyrkia og Kina er de kanskje gode på kopier, men for å bygge en kopi må man ha malen, sier han, og leger til at den bestekvaliteten er fra norske verft. 

Skipsdesignerne Napier, som har hatt bløggebåter i flere år, har vært med i prosjektet som rådgivere. 

Skal leies ut

Båten skal hovedsakelig gå i Hordaland til anleggene til oppdretterne. Den vil også leies ut til andre oppdrettsselskaper når det er ledig kapasitet. De har ikke inngått noen avtaler ennå.

- Vi vil vite at båten virker før vi setter i gang med det, og så har vi en del behov selv, sier Drønen.

Tid til å lære

Mandag losset «Hordafjell» de 50 tonnene med laks på Sotra Fiskeindustri. 

- Denne uka vil vi prøve med ulike kvantum, og kanskje prøve med ørret. Så blir det kanskje en dag eller to på Fitjar for å gjøre noen små justeringer, sier Drønen. 

Så vil de øke kvantum sakte, men sikkert. 

- Det er viktig at mannskapet får tid til å lære. Det er nytt for alle, dette, så vi har ingen fasit på hvordan vi skal gjøre det ennå. 

De må gjøre noen justeringer på fabrikken, og har oppdaget ting som er montert feil. 

- Men det er stort sett bare småting og sånn som vi forventer, sier Drønen. 

Berger fisken

De har høstet erfaringer med «Hordabas» det siste året. 

- Men dette er litt annerledes, for det er mer utstyr på denne båten, sier Drønen. 

Han har ikke eksakte tall, men forteller at det er betydelige mengder fisk som er kjørt inn med «Hordabas». 

- Vi har lært mye av den. Vi vil kanskje gjøre noen endringer på den, men den har fungert over all forventning. 

zoomFisken svømmer selv inn i bløggemaskinene, der den bedøves før den bløgges.
Fisken svømmer selv inn i bløggemaskinene, der den bedøves før den bløgges.

Vannet renses på land

«Hordafjell» er en prosessbåt, og som andre oppdrettere, er Thermo Service overbevist om at dette er fremtiden.

Det har pågått en diskusjon i oppdrettsnæringa om hvorvidt en skal ha åpne ventemerder utenfor slakteriene eller ikke. Selv om det foreløpig ikke er aktuelt med noe forbud, er det noe Drønen og kollegene planlegger for at kan komme.

- Dette er en annen måte å behandle og levere fisken før slakting på lakseslakteriene. 

Han understreker at dette er et lukket system, der alt vannet fra prosessen samles om bord og går til rensing på land.

- Ingenting går på sjøen. Det er for å unngå smittespredning, sier Drønen. 

Kan bli flere båter

Br. Birkeland skal drifte båten.

- Oppdrettsbiten kan jo oppdretterne selv, og akkurat båtdrift har vi erfaring med. Så det handler om å dele gode erfaringer og kunnskap med hverandre for å oppnå best mulig resultat, sier Drønen.

«Hordafjell» har gitt tolv nye arbeidsplasser. På «Hordabas» er det åtte ansatte. Rederiselskapet Thermo Service har dermed gått fra 0 til 20 ansatte på et år. 

- Har dere planer om flere båter?

- Ja, kanskje, men vi må ser hvordan konseptet fungerer. Vi må også kartlegge behovet.

zoom
zoomPon Power Cat C32 @ 746bkw. 
Pon Power Cat C32 @ 746bkw. 
zoom
zoom
zoomBergen Hydraulic - Palfinger.
Bergen Hydraulic - Palfinger.
zoom
zoom
zoom
( VILKÅR )
 
Del saken