Trosterud mekaniske verksted har tatt patent på en prosess som pakker fisken i luftig CO2-snø. Foto: Trosterud mek. verk
Trosterud mekaniske verksted har tatt patent på en prosess som pakker fisken i luftig CO2-snø. Foto: Trosterud mek. verk
Trosterud mekaniske verksted har tatt patent på en prosess som pakker fisken i luftig CO2-snø. Foto: Trosterud mek. verk

Kunstig snø kan gi tre uker lenger holdbarhet, og kutter kraftig i transportkostnader

For oss med en oppkjørsel å måke, er snø som forsvinner av seg selv en hyggelig drøm. For sjømatnæringen kan utviklerne i Trosterud mekaniske verksted ha løst flere og langt større problem.

zoomForan CO2-maskinen og fra venstre: prosessingeniør Lars Olav Finstad og daglig leder Lars Joramo i Trosterud mekaniske verksted,
Foran CO2-maskinen og fra venstre: prosessingeniør Lars Olav Finstad og daglig leder Lars Joramo i Trosterud mekaniske verksted,

Bedriften har utviklet en prosess som hurtigfryser fisken med luftig CO2-snø, til en kjernetemperatur på -1,5 grader celsius. Det spesielle med TM SuperKjøl, som produktet heter, er at mengden CO2 blir tilpasset hver kasse og hvor lang transportvei fisken har.

Innovativ tradisjonsbedrift

Trosterud mekaniske verksted er kanskje ikke det selskapsnavnet som roper høyest om innovasjon og nyvinninger.

- Vi kunne kalt oss noe med engineering, eller kanskje construction, sier daglig leder Lars Joramo til Tekfisk.

Han trives godt med å være litt motstrøms.

- Bedriften har hatt samme navn siden 1948, så hvorfor gi slipp på et godt navn for kundene? spør han retorisk.

Jumbojet med ballastvann

- Måten vi i dag transporterer laks på gjør at man hver dag fyller en jumbojet med is og smeltevann. Joramo illustrerer med hjertesukket fra Avinor-direktør Martin Langaas.

Han nevner FNs bærekraftsmål, og mener at Trosterud mekaniske verksted har laget en løsning som ikke bare gir lavere transportvekt og smidigere pakninger, men også plass til mer fisk og langt lenger holdbarhet. Løsningen er i utgangspunktet utviklet for laks.

Snøen forsvinner, og blir til gass

Drivhusgassen karbondioksid, CO2, blir hentet fra produksjon av kunstgjødsel. Det innebærer at det ikke blir produsert ekstra gass for kjøleløsningen, og at den blir nyttiggjort flere ganger. Joramo peker også på den store transportbesparelsen som en ekstra miljøfaktor.

Når laksen er nedkjølt, går snøen over i gassform, uten å etterlate annet enn kald fisk. Gassen er med på å preservere fisken, siden den hindrer bakterievekst.

zoomTM Superkjøl porsjonerer CO2 etter pakkebehov. Prosessingeniør Lars Olav Finstad forteller at det i starten var problemer med nedising av utstyret, og at enkeltdeler derfor blir oppvarmet for å motvirke dette. 
TM Superkjøl porsjonerer CO2 etter pakkebehov. Prosessingeniør Lars Olav Finstad forteller at det i starten var problemer med nedising av utstyret, og at enkeltdeler derfor blir oppvarmet for å motvirke dette. 

Nofima-forskning

- For godt til å være sant? spør vi.

- Vi har sett på Nofima sine forskningsresultater for karbondioksid, og hvordan gassen påvirker lagringstiden for matvarer, forteller Joramo. Ifølge Nofima sine tester har fisken langt bedre kvalitet når den kommer frem.

Holdbarheten kan i bli opptil fire uker, mot fem dager i en vanlig isoporkasse.

Trosterud mekaniske har ikke gjort egne tester. Det har de ikke ressurser til, sier daglig leder.

- Det begynte med at vi så hvordan vi kunne produsere CO2-snø, noe som var en nødvendighet hvis en pakkelinje skal være veldig automatisert, forteller han.

Trosterud mekaniske verksted har laget en fungerende prototyp, som de har presentert på Varemessen i Lillestrøm.

zoomCO2-maskinen, TM Superkjøl, er designet og bygget internt i bedriften. 
CO2-maskinen, TM Superkjøl, er designet og bygget internt i bedriften. 

Hurtiginnfrysing

Manuell spaing av CO2-pellets er ressurskrevende, og krever særlig kontroll og varsling av CO2-nivåene. CO2-snøen, som produseres kontinuerlig i pakkeprosessen, fjerner mye av dette behovet.

- Vi samarbeider med Linde, tidligere Aga gass, i tillegg til Nippon gases, forteller Joramo.

Konvensjonell kjøling med is og CO2-pellets gir både øket transportvekt og mindre plass i fiskekassene, i tillegg til smeltevann.

Tradisjonelle kasser veier 26 kilo, mens snøfylte kasser veier 21 kilo, og med plass til flere fileter.

Superkjøl-løsningen, som kun krever gass og strøm, er tenkt som del av en produksjonslinje, med mulighet for overvåkning, fotodokumentasjon og ikke minst veiing.

zoomPrototyp av TM Superkjøl, Trosterud mekaniske verksted sin kjøleløsning.
Prototyp av TM Superkjøl, Trosterud mekaniske verksted sin kjøleløsning.

For mye av det gode

Litt utfordringer har bedriften hatt med nedkjøling av maskineriet. Daglig leder forteller at de faktisk ble nødt til å tilføre varme, slik at snøen gled ned der den skulle.

Joramo er stolt over nyvinningen de nå har patentert.

Han mener at krav om tette kasser og mindre avrenning vil komme, og at CO2-snøløsningen deres kommer til riktig tid.

- Det som er spennende nå, er om noen vil ta i bruk teknologien, sier han.

Han kjenner heller ikke til andre som ser på løsninger med CO2-snø.

En del arbeid gjenstår

Løsninger for hvordan gassen skal bli preservert under transport, er ennå på planleggingsstadiet, men daglig leder røper at de holder på å utvikle en pose som holder gassen på plass.

En annen løsning kan være plastemballering av hele paller, mener han. 

Han understreker at bedriften høster erfaring fra egen produksjon av banesystemer og skannere for sjømatindustrien.

- Vi tilpasser og utvikler produkter på skreddersøm, sier han.

zoomSensorer og tilpasset påfylling er en viktig del av konseptet. 
Sensorer og tilpasset påfylling er en viktig del av konseptet. 

Utviklet internt

Det er ansatte ved Trosterud mek. som har utviklet kjøleløsningen, og prosjektingeniør Lars Olav Finstad kan fortelle at TM Superkjøl kan produsere 1,5 kilo snø på tre sekunder. I en automatisert pakkelinje muliggjør dette en pakketid på 5,5 sekunder.

- Det er lite som slår isoporkassen på isolasjon, men vi vet at mange nå ser på fiberkasser. Vår løsning er godt tilpasset denne typen kasser.

Daglig produksjonskapasitet blir på 100 tonn filet, fordelt på 4.500 kasser, loves det.

Kunder ønsker å se is

En hindring kan være at mange markeder faktisk ønsker å se snø og is i kassene.

- Det gir kundene et inntrykk av kjøling, mener Joramo.

Daglig leder understreker at kjølingen skal sitte i fisken, ikke i fem liter vann rundt den. Han innser at der er et stykke å gå for å overbevise kunder om dette.

zoomPrinsippillustrasjon av Trosterud mekaniske sin TM Superkjøl.
Prinsippillustrasjon av Trosterud mekaniske sin TM Superkjøl.
( VILKÅR )
 
Del saken