Sammenføying av utstyr til et av Sealab Ocean Group sine kamera camera underwater subsea.Foto: Anders H. Furuset
Sammenføying av utstyr til et av Sealab Ocean Group sine kamera camera underwater subsea.Foto: Anders H. Furuset
Sammenføying av utstyr til et av Sealab Ocean Group sine kamera camera underwater subsea.Foto: Anders H. Furuset

Trondheimsfirmaet drømmer om å bli utstyrsprodusentens svar på Apple

Selskapet startet opp som en produsent av undervannskamera for oljenæringen. Nå er ambisjoner å bli den ledende fysiske plattformen for høyteknologi i laksemerdene.

- Vi leverer langt mer enn et kamera med svært god billedkvalitet, sier Sealab-sjef Morten Sjoner Syrstad. Trondheimsfirmaets mål er å bli like viktige for oppdrettsnæringa som Apple er for folk flest.

I et nøkternt næringsbygg på kaia i Trondheim holder teknologiselskapet Sealab Ocean Group til. Ved å tilby tredjeparter mulighet til å selge programvare, håper de at deres system vil bli navet for tjenester som fôringsstøtte, lusetelling og biomasseberegning.

- Vi leverte flere titall systemer i fjor, og anslår at vi sto for litt over halvparten av salget av undervannskameraer til norsk oppdrettsnæring, sier Syrstad.

IntraFish møter Syrstad i et møterom i selskapets lokaler. I naborommet sitter det to unge menn i hettegenser, dypt konsentrert foran skjermer fylt opp av programmeringskoder.

- Teknologisk ligger vi flere hestehoder foran andre. Vi er overlegne både på billedkvalitet og muligheten til å transportere og bearbeide data, hevder Syrstad.

Han sier at et kamerasystem er «500 meter langt». Nøkkelen ligger i både hardware og software.

- Kameraet sitter i sjøen, og noe av databehandlingen foregår også der. Noe foregår på merdkanten, mens andre prosesser foregår på fôrflåten, noe i skyen og eventuelt noe ved en landbase.

zoomMorten Sjoner Syrstad (t.v.) og Håkon Marcovic i Sealab Ocean Group.
Morten Sjoner Syrstad (t.v.) og Håkon Marcovic i Sealab Ocean Group.

Mange datamaskiner per kamera

Selskapets forretningsmodell går enkelt forklart ut på å leie ut kamerasystem - ett kamera til hver merd.

- Vi har endret modellen vår fra salg til utleie. Det er tjenestene kunden trenger, som avgjør hvilke fysiske komponenter de behøver, og vi kommer da til å oppdatere systemet i takt med hva som er nødvendig.

Det er tilstrekkelig med ett kamerasystem per merd.

- For et komplett anlegg, for ti merder, er det i tillegg i overkant av 60 datamaskiner, ulike steder i kjeden.

Drømmer om Apple-modellen

Selskapets drøm er å bli utstyrsprodusentens svar på Apple - hvor de leier ut fysiske enheter, mens ulike selskap tilbyr programvare mot en andel av omsetningen, kjent fra Appstore.

- Kundene gir klare tilbakemeldinger på at de ikke ønsker masse utstyr i merdene sine. De vil ikke ha mange ulike systemer for hvert problem de ønsker å løse. Fôrstøtte, lusetelling, biomassetelling, individgjenkjenning og så videre må kunne gjøres med samme system, mener Syrstad.

Han mener at det kommer til å skje «store ting» på dette området i løpet av 2020 og 2021.

zoomUndervannslys til et av Sealab Ocean Group sine kamera led montering assembley subsea
Undervannslys til et av Sealab Ocean Group sine kamera led montering assembley subsea

Kunstig intelligens skal fôre

Fôr utgjør rundt halvparten av kostnadene i lakseoppdrett, så selv en ørliten forbedring her vil gi store besparelser. Som mange andre aktører, prøver Sealab å komme opp med en bedre løsning på feltet.

- Vi leverer de beste bildene for smart prosessering og håndtering både lokalt og i sky. Hardware-plattformen vår er nå fullgod, og vi lanserer nå både pelletsdeteksjon og optimal fôring.

Sealab skal også være i samtaler med «et stort, internasjonalt firma» som vil utvikle et program for biomasseberegning.

Langt tregere vekst enn planlagt

IntraFish har omtalt Sealab flere ganger, blant annet i desember 2017. Da planla selskapet å ansette 40 nye personer i løpet av 2018. Det skjedde ikke. I dag er de «kun» 23 ansatte, de fleste i Trondheim, men også fem i Oslo.

- Veksttakten har vært høy, men vi må tilpasse oss markedet. Det har også vært litt utfordringer med å få tak i folk med riktig kompetanse, sier Syrstad.

Selskapets ansatte har en lav gjennomsnittsalder.

- Vi har valgt å ansette mange nyutdannede, både fra NTNU og andre universitet.

Sealab har også ansatt «praktikere» som jobber med sammenstilling av kamerasystemer. Dette foregår i selskapets monteringsavdeling, hvor komponenter fra ulike leverandører settes sammen.

- Vi har noe som er spesialprodusert for oss, og noen standardkomponenter. Nå har vi faktisk hatt noen forsinkelser fra leverandører i Asia som følge av koronaviruset, sier Syrstad.

zoomGrunnleggere og hovedeiere; far og sønn Oscar (t.v.) og Milan Markovic i Sealab Ocean Group
Grunnleggere og hovedeiere; far og sønn Oscar (t.v.) og Milan Markovic i Sealab Ocean Group

Kan få positiv kontantstrøm

Frem til nå er selskapet blitt drevet med planlagte underskudd. Grunnleggerne far og sønn Milan og Oscar Markovic er fortsatt hovedeiere, men sommeren 2018 fikk de inn flere eksterne investorer. Laksemannen Halle Ragnar Sivertsen var da blant dem som kom inn på eiersiden.

- Vi har vært inne i et tungt utviklingsløp, og gått med planlagte underskudd. 2019-resultatet er ikke klart ennå, og resultatet kommer an på hvor mye vi velger å aktivere, men det blir underskudd da også. I 2020 er vi i kommersiell fase, og kan komme til å gå i kontantmessig overskudd, sier Syrstad.

SinkabergHansen og Mowi er blant selskapets kunder.

- Vi driver blant annet med spennende tester med SinkabergHansen og Telenor, som skal teste ut bruk av løsningen vår over 5G-nettet.

«Alle» bruker kameraet likt

Datasett blir bedre jo flere som bidrar i datainnsamlingen. Sealab har nå rundt 70 systemer i drift, og har allerede begynt å se på data fra de ulike brukerne.

- Vi gjorde et veldig interessant funn - omtrent alle røktere stiller kameraet likt når de kommer på jobb. De ser 69 grader oppover.

Adferd og bruk fra stadig flere røktere, vil gjøre systemet bedre, mener selskapet.

Etterlyser bedre standarder

Syrstad mener at det i dag er for dårlige standarder for data.

- Mye verdifull informasjon går tapt fordi ulike systemer ikke kan snakke sammen.

- Er det ikke mye arbeid som gjøres på dette feltet?

- Jo, det er gode initiativer som Aquacloud og Aquacloud 2.0, men mye er fortsatt basert på manuelle rapporteringer. Så lenge ting er manuelt, er det et innslag av subjektivitet, og større muligheter for feil. Vi ønsker å få så mye automatisert rapportering som mulig, og at kunder som ønsker å bytte systemer lett kan ta med seg data over.

Selskapet har også kjøpt over 1000 domenenavn, ett navn per lokalitet som på det tidspunktet var registrert i Fiskeridirektoratets akvakulturregister.

- Vi leverer nå en løsning hvor kundene kan logge seg på fra hvor som helst, og få opp en rekke data om lokaliteten sin, både fra oss og andre dataleverandører som Yr.no, Kystverket og Mattilsynet.

Stingray med egne applikasjoner

Sealab Ocean Group er langt fra alene om å tilby undervannskamera til oppdrettere. Noen av konkurrentene er Akva Group, Scaleaq og Stingray.

Luselaser-produsenten Stingray tilbyr også tilleggstjenester på sine enheter. De lager imidlertid applikasjonene selv, og har ingen planer om å åpne for eksterne app-produsenter.

- I dag tilbyr vi lusetelling og fiskevelferd (diagnostikk på 3-4 parametere), samt analyser av tilvekst og biometri, sier daglig leder i selskapet, John Arne Breivik til IntraFish.

De jobber også med å utvikle nye applikasjoner, uten at Stingray-sjefen ønsker å være konkret om det nå.

- Alle kundene våre har tilgang til all sin data via «nettbanken» sin, Stingray Online, sier han.

zoomArkivfoto: Produksjonsmedarbeider Tom A. Pettersen i ferd med å ferdigstille Stingray sine noder
Arkivfoto: Produksjonsmedarbeider Tom A. Pettersen i ferd med å ferdigstille Stingray sine noder

- Laser viktigst

Breivik poengterer at deres viktigste tjeneste, som også er det kundene har størst betalingsvilje for, er laseren som kontinuerlig skyter lakselus.

- Det er ryggraden i det vi gjør. Laseren står i vannet og jobber jevnt og trutt. På sikt ønsker vi å erstatte rensefisk, sier han.

Stingrays kunder har nå 350 - 400 enheter i sjøen.

- Vi er i godt driv, og venter en spennende utvikling i 2020. Vi har en oppetid på 24/7, og har enorme datamengder å jobbe med. Vi kan live-streame syv kamera per enhet - og vi kan hente hjem 1,7 milliarder bilder i døgnet, om vi vil.

- Syrstad i Sealab sier at de ligger «flere hestehoder foran konkurrentene på teknologi»?

- Vi har fokus på eget selskap, og har vist hva vi kan levere. Vi har nær 400 enheter i drift, og en oppetid døgnet rundt, året rundt, sier Breivik.

Les flere saker fra IntraFish:

( VILKÅR )
 
Del saken