FØRSTE GANG: Her er nye «Seingen» på vei inn mot hjemmehavna for første gang.Foto: Frode Adolfsen
FØRSTE GANG: Her er nye «Seingen» på vei inn mot hjemmehavna for første gang.Foto: Frode Adolfsen
FØRSTE GANG: Her er nye «Seingen» på vei inn mot hjemmehavna for første gang.Foto: Frode Adolfsen

Nye «Seingen» - en miljøbåt uten batterier. Se bilder.

Svolvær-flåtens nyeste tilvekst kunne vært både høyere og bredere, men rederiet valgte å prioritere andre faktorer når «Seingen» skulle bygges.

- Uten en batteripakke om bord kommer man nok ikke i «det gode selskap» miljømessig. Vår tanke er imidlertid at i sluttregnskapet er det drivstofforbruk pr kilo fisk som teller. Med det utgangspunktet har vi fått en arbeidsplass som vil være bra for både miljøet og oss om bord, sier skipper og reder Svein Håkon Fjordbakk om bord på helt nye «Seingen».

Den 20,95 meter lange snurrevadbåten ankom tirsdag hjemmebasen på havna i Svolvær, etter avgang i forrige uke fra byggeverftet Mundal Båt like nord for Bergen. 

zoomMILJØ: Det er fullt mulig å tenke miljø når man bygger ny båt, uten at det nødvendigvis står en batteripakke om bord, mener skipper og reder Svein Håkon Fjordbakk.
MILJØ: Det er fullt mulig å tenke miljø når man bygger ny båt, uten at det nødvendigvis står en batteripakke om bord, mener skipper og reder Svein Håkon Fjordbakk.

Hver sin lugar

Nybygget erstatter «gammelbåten» med samme navn og med omtrent samme lengde, men Fjordbakk legger ikke skjul på at han ser fram til å ta i bruk de fasilitetene rederiets første nye båt kan by på. Som for eksempel skikkelig messe og enmannslugarer til mannskapet på fire.

- Dette er ting som dere på landjorda tar som en selvfølge når dere er på jobb. Nå kan vi også trekke oss tilbake og ha en smule privatliv når vi er om bord. Dette blir bra, sier Fjordbakk, som håper at kursen kan settes mot fiskefeltene når en uke med montering av siste rest av utstyr og litt papirarbeid er unnagjort.

Stor propell

- Andre båter i denne lengdegruppa kan være en etasje høyere og et par meter bredere enn «Seingen»s 7,2 meter. Og hovedmotoren er ofte en del hundre hestekrefter mer enn våre fem hundre. Men ut fra at vi skal drive rent snurrevadfiske, og har et kvotegrunnlag på vel 500 tonn torsk i år, har vi sammen med byggeverftet kommet fram til en båt som vi mener er optimal for vår drift. De løsningene vi har valgt passer ikke nødvendigvis for andre, understreker Fjordbakk.

De 500 hestekreftene gir gjennom en stor og saktegående propell det relativt smale skroget en uanstrengt marsjfart på rundt åtte mil, ifølge rederen med et forbruk på mellom 38 og 40 liter i timen. All hydraulikk drives av en egen motor og belaster ikke hovedmotoren.

Fjordbakk har for så vidt ikke noe imot de nevnte batteriene, men mener teknologien så langt ikke er utviklet til løsninger som passer en 21 meters snurrevadbåt. Verken hvis det er snakk om framdrift eller drift av utstyret om bord.

zoomÅPENT: Rederiet har valgt et ganske åpent arbeidsdekk i øverste etasje, men med styrehuset framme som skjerming for vind og vær.
ÅPENT: Rederiet har valgt et ganske åpent arbeidsdekk i øverste etasje, men med styrehuset framme som skjerming for vind og vær.

Enkelt valg

En svært viktig faktor for den helhetsvurderingen Fjordbakk-rederiet har gjort, er byggematerialet. «Plastbåt» høres kanskje ikke så storslagent ut. Kompositt kaller båtbyggeriet det for. Men etter flere år med den forrige «Seingen» bygget i plast, og erfaringer med andre lignende båter, var det ingen tvil.

- Denne byggemetoden har klare fordeler og Mundal Båt har bevist at de kan bygge så store fiskebåter i dette materialet. Jeg spurte egentlig ingen andre, røper rederen.

Godt isolert

- Den største gevinsten med plastbåt er isolasjonen. Med gammelbåten oppdaget vi raskt at det gikk med betydelig mindre energi til å holde det varmt i innredningen om bord og til å holde det kjølig i tanker og lasterom, enn det gjør for båter i stål eller aluminium. Dette slår direkte ut på oljeforbruket, og gjør det samtidig enklere å ta godt vare på fisken om bord, forteller Fjordbakk, og kan vise til tilfeller der oppbevaring av fisk i «plast-lasterom» har gitt bedre betalt hos fiskekjøperen.

zoomNOK KRAFT: I maskinrommet tar en 500 hk hovedmotor seg av framdriften, mens hydraulikken har egen motor.
NOK KRAFT: I maskinrommet tar en 500 hk hovedmotor seg av framdriften, mens hydraulikken har egen motor.

Ferskfiskordninga

Driftsåret for «Seingen» har tradisjonelt vært torsk fra starten av året, så overgang til mer hyse og forflytning nordover med ferskfiskordninga på programmet etter påske og videre utover høsten, med blåkveitefiske som et avbrekk på sommeren. Sørøya har vært en base i nord, og «Seingen» har også vært fast innslag ved fiskemottakene lenger øst i Finnmark.

- Ferskfiskordninga har sine fordeler og ulemper. Men et slikt tiltak gjør vondt, uansett hvilken finger man skjærer seg i.

Fjordbakk slår ellers fast at det ikke har bydd på utfordringer å greie å ta rederiets kvoter i løpet av året, og at de tidligere tre om bord har hatt det relativt rolig - i fiskerisammenheng - med en nedbetalt båt.

Opptrapping

- Med nyanskaffelsen må vi nok trappe opp litt, sier rederen, uten å høres stresset ut av den grunn.

Opptrappingen kan blant annet komme på sei, der «Seingen» tradisjonelt ikke har vært mye på banen.

- Og så har vi fått bygget inn muligheter for levendefangst i nybåten. Først og fremst med tanke på hysa, etter at det ble gjort vellykkede forsøk med dette i Finnmark i fjor. Kvaliteten kan bli utrolig bra, og får vi det til, håper vi på positivt utslag på prisen, sier rederen. 

RSW er på plass i stedet for tradisjonell is, og som en del av opplegget skal fisken nå også pumpes om bord.

- De sier fisken blir mer skånsomt behandlet på denne måten. Vi får se når vi har lært oss teknikken, sier han, og kan ikke skjule et lite snev av skepsis.

zoomPUMPES: Om bord på «Seingen» skal fisken pumpes både om bord og på land. Her er en del av utstyret som snart skal prøves med lofotskrei i tankene. For det trente øye skimtes Svolværgeita i bakgrunnen.
PUMPES: Om bord på «Seingen» skal fisken pumpes både om bord og på land. Her er en del av utstyret som snart skal prøves med lofotskrei i tankene. For det trente øye skimtes Svolværgeita i bakgrunnen.

42 millioner

Samlet pris for nye «Seingen» mener Fjordbakk akkurat har bikket over 42 millioner kroner.

- Det er ikke billig å bygge fiskebåt i plast. Men foruten de allerede nevnte positive effektene vil også vedlikehold, eksempelvis maling, telle på plussida i våre regnskaper. Over noen år vil derfor tallene se langt mer positive ut, sier rederen, og har på stående fot ikke direkte sammenlignbare prosjekter i andre byggematerialer å sammenligne med prismessig.

Kvotemelding-problemer

Ved kaia hjemme i Svolvær ligger imidlertid et prosjekt Fjordbakk etter hvert håper å bli kvitt. Det er den forrige «Seingen», for tida «kvotemelding-fast».

- Vi var godt i gang med salg av båten. Men så kom kvotemeldinga. Og da kjøltes markedet ned, for å si det pent. Usikkerhet er det som best beskriver situasjonen, og slik er det fortsatt. Oppfordringen til politikerne er derfor at de tar en eller annen avgjørelse. Jeg har i en hektisk byggeperiode ikke satt meg nok inn i meldinga til å gi råd i noen retning, men et eller annet må de gjøre rimelig raskt. Ikke minst når det gjelder den uro som er skapt rundt flåten under 11 meter og samfisket. Alle sitter på gjerdet og venter, ikke minst bankene, sier Fjordbakk.

zoomFAR OG SØNN: Påtroppende reder Svein Håkon Fjordbakk og avtroppende reder Signar Fjordbakk sier seg svært godt fornøyd med rederiets første nybygg. Begge er i full sving om bord når kursen om kort tid settes mot fiskefeltet.
FAR OG SØNN: Påtroppende reder Svein Håkon Fjordbakk og avtroppende reder Signar Fjordbakk sier seg svært godt fornøyd med rederiets første nybygg. Begge er i full sving om bord når kursen om kort tid settes mot fiskefeltet.

Avklart

- For nye «Seingen»s del er situasjonen relativt avklart, så lenge vi har både kvote og faktisk lengde i samme gruppe, konstaterer rederen.

Foreløpig mener han kvotegrunnlaget med litt struktur er brukbart. De siste kvotetillegget ble kjøpt inn for to år siden. Og rederiet er inne i et generasjonsskifte i og med at Svein Håkon tar over for «far sjøl», Signar Fjordbakk. Han har drevet det hele siden 70-tallet, og er fortsatt med som mannskap.

 - Det er nok greit å se an situasjonen en periode framover. Mest sannsynlig er vi ferdig med kvotekjøp. Men - man skal aldri si aldri i denne næringa, avslutter en vel tilfreds Svein Håkon Fjordbakk før han tar fatt på det siste strekket inn mot hjemmehavna og en spent mottaksdelegasjon på rederiets kaianlegg midt i Svolvær.

zoomPÅ SKJERM: Fra styrehuset kan det meste som skjer rundt og om bord på nye «Seingen» overvåkes på store skjermer.
PÅ SKJERM: Fra styrehuset kan det meste som skjer rundt og om bord på nye «Seingen» overvåkes på store skjermer.
zoomOVERSIKTLIG: Her et glimt fra akterdekket der blant annet snurrevadbruk skal håndteres.
OVERSIKTLIG: Her et glimt fra akterdekket der blant annet snurrevadbruk skal håndteres.
zoomLIKE LANG: Gamle og nye «Seingen» er like lange med sine knapt 21 meter. Men forskjellene er ellers ganske markante. Rederiet håper at en avklaring rundt kvotemeldinga skal sette fart i salget av «gammmelbåten».
LIKE LANG: Gamle og nye «Seingen» er like lange med sine knapt 21 meter. Men forskjellene er ellers ganske markante. Rederiet håper at en avklaring rundt kvotemeldinga skal sette fart i salget av «gammmelbåten».
zoomHJEMTUR: Nye «Seingen» passerer kjente landemerker på vei inn til Svolvær for første gang.
HJEMTUR: Nye «Seingen» passerer kjente landemerker på vei inn til Svolvær for første gang.
zoomLOKALT: Her et glimt av lokalt produserte snurrevadtromler på akterdekket. Rederiet har satset på lokale leverandører der det har vært mulig, og mener fordelene med det er store.
LOKALT: Her et glimt av lokalt produserte snurrevadtromler på akterdekket. Rederiet har satset på lokale leverandører der det har vært mulig, og mener fordelene med det er store.
zoomFORUT: Glimt fra et relativt beskjedent framdekk, der blant annet ankervinsjen er plassert.
FORUT: Glimt fra et relativt beskjedent framdekk, der blant annet ankervinsjen er plassert.

( VILKÅR )

 
Del saken