NY: «Ben Hur» badet i februarsola ved den ytre havna på Reine mandag. Fiskeribladet fikk komme om bord for å ta en kikk på det nye flaggskipet til rederiet Juda Ben Hur fra Senjahopen.Foto: Eskild Johansen
NY: «Ben Hur» badet i februarsola ved den ytre havna på Reine mandag. Fiskeribladet fikk komme om bord for å ta en kikk på det nye flaggskipet til rederiet Juda Ben Hur fra Senjahopen.Foto: Eskild Johansen
NY: «Ben Hur» badet i februarsola ved den ytre havna på Reine mandag. Fiskeribladet fikk komme om bord for å ta en kikk på det nye flaggskipet til rederiet Juda Ben Hur fra Senjahopen.Foto: Eskild Johansen

Reder mener nybåten «Ben Hur» vil stilne kritikken mot  «paragrafbåter»

«Ben Hur» er et kjent fartøynavn langs kysten og skal holde fiskeindustrien i Senjahopen med ferskfisk i neste årene.

- Båten kjennes veldig bra ut. Den er stødig i havet og det kjennes nesten ikke bevegelse, forteller skipper og reder Tommy Nilsen.

«Ben Hur» ligger for tiden til kai på Reine ved fiskebruket H. Sverdrup. Den er rederiets fjerde båt i rekken med samme navn. 

Båttypen har den siste tida fått mye kritikk, men det mener Nilsen er ufortjent. 

zoomNABO TIL FISKEBERUK: Tommy Nilsen på «Ben Hur» ønsket Fiskeribladet velkommen ombord, for å ta nybåten nærmere i ettersyn, mens den lå til kai ved fiskebruket på Reine. 
NABO TIL FISKEBERUK: Tommy Nilsen på «Ben Hur» ønsket Fiskeribladet velkommen ombord, for å ta nybåten nærmere i ettersyn, mens den lå til kai ved fiskebruket på Reine. 

En stødig «paragraf båt»

20,99 meter langt er skroget og ni meter bredt. Lasterommet er 198 kubikk, motoren er på 999 hestekrefter og skroget står høyt opp av vannet. Slik sett er «Ben Hur» etter alle solemerker en såkalt «paragraf båt».

Tommy Nilsen mener kritikken mot båtene er politisk motivert.

- Klarer man å så tvil om at såkalte paragrafbåter ikke er sjødyktige, så vil man samtidig så tvil om lengdebegrensningene er verdt å beholde. Det tror jeg er motivet for mye av kritikken mot disse båtene, mener Nilsen.

zoomSLØYELINJE: Arbeidene ombord fra Latech as, ledes av Woijciech Kawa. Han anslår at arbeidet med fabrikken vil  være ferdigstilt i midten av februar. 
SLØYELINJE: Arbeidene ombord fra Latech as, ledes av Woijciech Kawa. Han anslår at arbeidet med fabrikken vil  være ferdigstilt i midten av februar. 
zoomREINE: «Ben Hur» til kai på Reine.
REINE: «Ben Hur» til kai på Reine.

«Fay»-mysteriet

Elefanten i lasterommet er åpenbart «Fay»-forliset: En båt i samme størrelsesklasse som «Ben Hur», med nesten samme skipsutforming og med maksimal utnyttelse av lengdebrensninger gikk ned i romjula utenfor Honningsvåg. 

Nilsen mener ingenting tyder på at stabiliteten om bord på båten gjorde utslag i forliset. 

- Vi må legge skipperens forklaring til grunn og ta utgangspunkt i at lukene ikke lot seg lukke, og at vannet derfor fosset inn, mener Nilsen, og føyer til: 

- Det er nettopp det bildene fra forliset viser. Hadde stabiliteten gjort utslaget, hadde båten trillet rundt. 

zoomLOFOTEN: «Ben Hur» i nydelig februarvær i Reinefjorden.
LOFOTEN: «Ben Hur» i nydelig februarvær i Reinefjorden.

Erfaren skipper

Det er ingenting som tyder på at ikke skipper Tommy Nilsen vet hva han snakker om. I et langt liv har han vært skipper på fiskefartøy. Nå også sammen med hans fire sønner, som alle har valgt å følge farens fotspor. 

- Jeg tror det er viktig å beholde lengdebegrensningene. Å så tvil om stabiliteten om bord disse båtene har hvertfall ingen hensikt. Selv om formen på fartøyene er uvant, så tror jeg de vil bevise med årene at de ikke er mindre sjødyktige enn klassiske fartøytyper; - snarere tvert imot, forteller Nilsen. 

- En drøm av en båt

Han forteller selv hvordan den klassiske båttypen har langt dårligere stabilitet, eller bedre stabilitet alt ettersom, med referanse til tidligere egne eide fiskefartøy. 

- Denne båten er langt mer stabil under fiske og overfart enn de tidligere båtene rederiet har hatt. Det er en drøm av en båt. Kritikken mot båttypen forsterkes også av at det er svært komplisert å forstå hvordan stabilitet i en båt skal fungere, påpeker Nilsen, som legger til: 

- Jeg føler meg trygg i denne båten. 

zoomSKIPPER: Tommy Nilsen skipper og reder på «Ben Hur»
SKIPPER: Tommy Nilsen skipper og reder på «Ben Hur»

Fikk familienavn

Tommy Nilsen forteller at det var hans mor som ba han døpe båten etter den kjente amerikanske og senere filmatiserte romanen, med handling langt til det gamle Romerriket.

Filmen «Ben Hur» handler forøvrig om den velstående jøden Juda Ben-Hur som blir forrådt og solgt som slave til en romersk galei.

- Det var navnet på en båt som en gang langt tilbake var i slekta vår. Jeg synes det klinger fint, og vi har beholdt navnet i familierederiet siden den gang, forteller Nilsen.

For tiden ligger båten på Reine i Moskenes, mens Latech as ferdigstiller fabrikken om bord.

Jobben er beregnet å ta noen uker, før skipper og mannskap setter nordover mot Senja i tide til dåpen 15. februar i Senjahopen.

Industrisamarbeid i Senjahopen

Tommy Nilsen understreker at samarbeidet med Nergård-konsernet, som kom inn på eiersida i rederiet allerede i 2006, har vært en forutsetning for at familien har kunnet satse slik de har gjort. 

Eierskapsmodellen har vist seg å være så vellykket at også Berg Fiskeindustri, kontrollert av Frank Magne og Johan Arild Hansen, har valgt samme type samarbeid, med Nerdgård-konsernet som minioritetseier. 

- Det merkes knapt på noe vis at de eier sin del av rederiet, og de sikrer samtidig at anlegget på Senjahopen får tilgang på ferskfisk, ved å aktivt støtte de lokale lystrederiene, forteller Nilsen. 

Snurrevadfisk med høy kvalitet

57 millioner kroner har fartøyet kostet, som er bygget ved verftet GOT Skogsøy (tidligere Skogøy båt). 

Den har en kvote på blant annet 284 tonn torsk, fra lengdegruppen mellom 11 og 15 meter. Fartøyet skal spesialisere seg på høykvalitets snurrevadfiske. 

Nilsen håper å hente bedre priser i markedet, med et større fokus på kvalitet, på lengre sikt. 

- Vi ønsker ikke å bare pumpe fisk på land, men i stede jobbe for å få ned andelen fisk med lavere kvalitet. Jeg tror det etter hvert vil gi uttelling i form av bedre pris på råstoffet vi kommer på land med, mener Nilsen. 

VAKKER BELIGGENHET: «Ben Hur» med utsikt over Reinefjorden, der et lite sildefiske utspiller seg for tida. 

Fest i Mefjordvær

«Kjøss mæ attpå hækken utti Mefjordvær», skrev Senja-dikteren Helge Stagnes i sitt kjente dikt: «Kjøssekurset».

Nå får de som bærer på en drøm om det, sjansen 15. februar, om du befinner deg på Mefjord Bryggets restaurant «Salteriet» samme kvelden og i tillegg står på rederiets gjesteliste. 

Om du bare ønsker å ta en titt på Senjahopens nye «snurrevadfanger», er det åpen båt under dåpen fra klokken 14 til 16. 

( VILKÅR )
 
Del saken