Eidsvaag Opal under ombygging for rederiet Eidsvaag ved Damen-verftet i Nederland.Foto: Damen
Eidsvaag Opal under ombygging for rederiet Eidsvaag ved Damen-verftet i Nederland.Foto: Damen
Eidsvaag Opal under ombygging for rederiet Eidsvaag ved Damen-verftet i Nederland.Foto: Damen

Nederlandsk gigantverft bygger om norsk forsyningsskip til fôrbåt

Tidligere «World Opal» skifter beite, og blir til «Eidsvaag Opal» etter lang tids kailigge.

Det er rederiet Eidsvaag i Frøya kommune som har bestilt ombygging av et tidligere offshorefartøy til bruk i oppdrettsnæringen. Fartøyet hadde da ligget i opplag i fire år. 

Arbeidet på båten er godt i gang, og demontering ble satt i gang før nyttår i fjor. Ombyggingen skal være ferdig allerede i mai. 

Ble bygget av samme verftet

Fartøyet, som nå heter «Eidsvaag Opal», ble i 2013 bygget for World Wide Supply sammen med seks andre fartøy. Eidsvaag kjøpte fartøyet fra Borealis Maritime. 

Fartøyet har lite driftstimer, og fremsto før ombyggingen startet som nytt.

- Noe av det som gjorde Damen Shiprepair Amsterdam til en god kandidat, er at de har tidligere har vært involvert i det samme fartøyet, forteller daglig leder Vidar Eidsvaag i en pressemelding.

Han trekker også frem verftets tidligere erfaring med ombygging av fartøy inn mot oppdrettsnæringen.

zoomMidtseksjonen på 4,9 meter heises på plass på «Eidsvaag Opal»
Midtseksjonen på 4,9 meter heises på plass på «Eidsvaag Opal»

Fjordfrende

Når «Eidsvaag Opal» er ferdig skal den bli en del av Skretting og Cargill sitt transportsamarbeid, Fjordfrende, der Eidsvaag-rederiet organiserer selve transporten.

«Fjordvennlig», kaller partnerne samarbeidet, som skal spare både miljø og økonomi. 

Mye stål involvert

Et annet moment var Damen-verftets nærhet til Niron Staal. Mye stål er involvert i den omfattende ombyggingen.

Totalt vil fartøyet bli tilført 650 tonn med stål, i form av seksjonering og hovedbrønn.

Samtidig forsvinner mye av den opprinnelige konstruksjonen. Blant annet er hoveddekket fjernet, og skroget delt i to. Den bakre delen er flyttet ti meter bak, og en ny midtseksjon på 4,9 meter blir satt på plass.

I den nye rollen som brønnbåt, vil Eidsvaag Opal kunne håndtere 2800 tonn med fôr, fordelt over 35 siloer og lasterom.

Største bredde økes med 2,4 meter, ved hjelp av sidebokser. Også fem nye kraner og en fôrkanon blir montert.

zoomDer er mye stål involvert når «Eidsvaag Opal» bygges om fra olje til fisk. 
Der er mye stål involvert når «Eidsvaag Opal» bygges om fra olje til fisk. 

Tidligere ombygging

Tidligere har verftet også bygget om et av sine egne design, en Damen Combi Coaster, til brønnbåt. I det tilfellet ble konstruksjonen forkortet for å gi bedre manøvreringsegenskaper.

Tjeerd Schulting, administrerende direktør i Damen, skryter av samarbeidet med den norske klienten:

- Vi dro ut i båt med kunden, noe vi ikke ofte har anledning til, sier han i en pressemelding.

Schulting forteller at dette ga gjensidig forståelse, og var en viktig del av kommunikasjonen med kunden.

zoom «Eidsvaag Opal» blir en del av Fjordfrende-samarbeidet, der konkurrerende oppdrettsselskap går sammen om fôrtransport.
 «Eidsvaag Opal» blir en del av Fjordfrende-samarbeidet, der konkurrerende oppdrettsselskap går sammen om fôrtransport.
( VILKÅR )
 
Del saken