Administrerende direktør Geir Bjørkeli i batteriprodusenten Corvus Energy forteller om bedriftseventyret i denne Tekfisk-podkasten. Her sammen med en fabrikkansatt robot. Foto: Ketil Svendsen
Administrerende direktør Geir Bjørkeli i batteriprodusenten Corvus Energy forteller om bedriftseventyret i denne Tekfisk-podkasten. Her sammen med en fabrikkansatt robot. Foto: Ketil Svendsen
Administrerende direktør Geir Bjørkeli i batteriprodusenten Corvus Energy forteller om bedriftseventyret i denne Tekfisk-podkasten. Her sammen med en fabrikkansatt robot. Foto: Ketil Svendsen

Hos batterifabrikken Corvus Energy har robotene tatt over. Nå ser de mot havfiskeflåten.

Drivstoff er ikke bare økonomi, men også miljø. På kontoret har sjefen sjøl en skjerm som viser innspart CO2.  Han peker og konstaterer: - 208.000 kubikktonn.

Skjermen viser en kurve som peker oppover, med markant økning etter 2016. 

Hybride løsninger på fiskebåter, der kraftkrevende operasjoner overlates til kraftige batteripakker, er god økonomi både for reder og for Corvus Energy på Midtun. 

Å la driftstoppene tas av lagret energi gir gevinst i form av jevnere drift på hoved- og hjelpemotor, samt mindre vedlikehold og ikke minst lavere drivstofforbruk.

- Det blir som en hybrid bil, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i batterifabrikken Corvus Energy i denne podkasten:

Allerede i 2018 leverte batterifabrikken en pakke på 270 kilowatt på linebåten «Geir», og Bjørkeli er stolt over de referansene de har i fiskeflåten. Det er likevel oppdrettsnæringen som ligger i forkant, med brønnbåter, arbeidsbåter og landanlegg på strøm. 

- De fleste båtene i oppdrettsflåten er mulig å elektrifisere, mener Bjørkeli.

zoomRobotene har tatt over på Midtun. I buret til høyre monteres batteripakkene, mens små «butlere» tar hånd om logistikken. 
Robotene har tatt over på Midtun. I buret til høyre monteres batteripakkene, mens små «butlere» tar hånd om logistikken. 

Vil tekkes et stadig grønnere marked

Corvus Energy leverer flere og flere batteri, til flere og flere kunder, og med den nye fabrikken i full drift vil de bedre kunne tekkes et stadig grønnere marked.

Med 40 ansatte, skulle en tro at fabrikkgulvet var fylt med kjeledresser og hvite plasthjelmer. Men det er underlig stille i de 50.000 kvadratmeter store lokalene.

Robotene har tatt over.

- Vi trenger bare to mann per skift, forteller daglig leder.

Flittig arbeidsstokk i stål

På gulvet monterer flittige stålhender batterimoduler, små butlere henter små deler, og store armer pakker og sorterer innhold i pappkasser.

Resten av arbeidsstokken bruker arbeidsdagen til utvikling og salg.

Se video fra fabrikkgulvet her:

- Eller, slik blir det. Bjørkeli forteller at de akkurat nå holder på å finjustere arbeidsflyten.

Fra én batteritype, har Corvus nå syv i porteføljen, etter et oppkjøp. Bjørkeli mener at det er viktig å kunne levere ulike batteri til ulikt bruk.

Han forteller at han har stor tro på nybygg som er optimaliserte for batteripakker. Bjørkeli mener at investeringen kan betale seg selv, bare ved å ta ned installert effekt.

- Jeg tror ikke noen tør å bygge noe som skal leve 20-30 år frem i tid, uten å ta inn over seg fremtidige miljøkrav, mener han.

zoomAdministrerende direktør Geir Bjørkeli viser frem ferdige batterimoduler. 
Administrerende direktør Geir Bjørkeli viser frem ferdige batterimoduler. 

Oljegigantene ser også mot batteriløsninger

De store oljeselskapene ser etter muligheter til å redusere klima-fotavtrykket, og hybridløsninger og elektrifisering av installasjoner og skip er en løsning. En annen løsning er å gå inn på eiersiden i Corvus .

- I 2015 kom daværende Statoil inn på eiersiden, og i 2017 kom aluminiumsprodusenten Hydro med på laget, forteller Bjørkeli.

I fjor gikk også Shell inn med en eierpost. Daglig leder fremhever fordelen av å være et lite selskap med musklene til et stort.

Hør mer om det og om hvordan Geir Bjørkeli ser for seg fremtiden til havs. Det gjør du ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

( VILKÅR )
 
Del saken