Fôrbåten «Eidsvaag Pioner» ble bygget ved Vard Aukra og ble overlevert i 2013.Foto: Eidsvaag
Fôrbåten «Eidsvaag Pioner» ble bygget ved Vard Aukra og ble overlevert i 2013.Foto: Eidsvaag
Fôrbåten «Eidsvaag Pioner» ble bygget ved Vard Aukra og ble overlevert i 2013.Foto: Eidsvaag

Dette fôrfartøyet skal bygges om for å kjøre av seg selv

Kongsberg Gruppen tester autonom teknologi på to båter.

Nå har konsernet fått 200 millioner kroner i EU-støtte.

Pengene kommer fra EUs forskningsprogram Horizon 2020. Tirsdag denne uken markerte Kongsberg Gruppen starten på det fireårige prosjektet Autoship Horizon 2020. Dette er et samarbeid de har med Sintef i tillegg til miljøer i utlandet. 

Autonom fôrfrakt

To autonome fartøy skal testes ut i ulike typer farvann. Bruken er rettet mot nærskipsfart og indre vannveier i Europa.

«Eidsvaag Pioner» er et av fartøyene som skal utstyres for fjernstyrt sjøtransport. Skipet eies av rederiet Eidsvaag og opererer langs norskekysten med frakt av fiskefôr til oppdrettsanlegg.

Ferdig for testing i 2022

Daglig leder i rederiet, Vidar Eidsvaag, forteller at båten vil være klar for å testes for autonom kjøring i 2022. Da starter testperioden. Det vil være folk om bord, men båten skal da kjøres fra land. 

- For oss er det viktig å være med og få kunnskap om teknologien som kan bidra til å redusere fotavtrykket vårt, sier Eidsvaag. 

Prosjektet handler ikke bare om fjernstyring av båten, men om å overvåke systemene og optimalisere energibruken. 

- Målet er å utnytte kapasiteten bedre, både med tanke på forbruket og utslipp, sier Eidsvaag. 

Det betyr at det vil installeres både programvareoppgraderinger og utstyr også før 2022. 

Bred bruk

Hensikten med prosjektet er å teste og videreutvikle nøkkelteknologi knyttet til helautomatiserte navigasjonssystemer, selv-diagnostisering, prognosesetting and driftsplanlegging.

- Vi skal demonstrere at det er mulig å fjernstyre flere skip fra land og over større geografiske områder. Teknologien tas frem på fartøy med ulike bruksområder, for vise at løsningene kan anvendes bredt, sier administrerende direktør Egil Haugsdal i Kongsberg Maritime i en pressemelding.

Kappløpet er i gang

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø mener prosjektet gir Nord-Europa et stort forsprang på å utvikle autonome fartøy. 

- Kappløpet er i gang internasjonalt. Teknologien bidrar til sikrere, mer effektive og bærekraftige operasjoner til sjøs, både innen transport og havbruk, sier Nybø i pressemeldingen. 

Belgisk fraktebåt

Det andre fartøyet som blir utstyrt med autonom teknologi, er en belgisk selvdrevet fraktebåt eid av Blue Line Logistics NV.

Den opererer på kanaler i Europa med frakt til og fra de store containerhavnene.

( VILKÅR )
 
Del saken