Fôrflåten Endur har under bygging for Gildeskål forskningsstasjon skal stå klar i slutten av februar. Den blir på 34 meter.Pressefoto
Fôrflåten Endur har under bygging for Gildeskål forskningsstasjon skal stå klar i slutten av februar. Den blir på 34 meter.Pressefoto
Fôrflåten Endur har under bygging for Gildeskål forskningsstasjon skal stå klar i slutten av februar. Den blir på 34 meter.Pressefoto

Endúr med to flåter til Lerøy, og snart klar med stor forskningsflåte

Mens vanlige anlegg skal tåle bølger på 4-5 meter, vil anlegget til Gildeskål forskningsstasjon takle eksponerte områder med bølgehøyder på 10-11 meter.

Flåtene det er snakk om er kjerneproduktet til Endúr Sjøsterk, betongflåter til fôr og ensilasje. De to nyeste flåtene som er under bygging vil ha en kapasitet på 500 tonn fôr, og skal være klare for levering til Lerøy sommeren 2020

- Vi og våre samarbeidspartnere har mye spennende på gang, forteller tilbuds- og prosjektleder Frode Johansson til Tekfisk.

zoomTilbuds- og prosjektleder Frode Johansson i Endúr Sjøsterk.
Tilbuds- og prosjektleder Frode Johansson i Endúr Sjøsterk.

Endúr Sjøsterk er datterselskap i det børsnoterte Endúr-konsernet, og har kapasitet til å bygge 6-10 flåter i året.

- Vi produserer betongskroget i egen tørrdokk på Stamsneset ved Søreide i Bergen, forteller Johansson. 

Her sluttføres vanligvis også utrustningen av flåten ved hjelp av ulike underleverandører. Fra kontrakt skrives til nøkkelferdig fôrflåte leveres kunden går det normalt 6-9 måneder, avhengig av ledig kapasitet.

Kraftforbruket kan reduseres drastisk

Johansson røper at Endúr Sjøsterk jobber med nye konsepter rundt fôring og reduksjon i energiforbruk.

Han tror kraftbehovet kan reduseres med 50-60 prosent ved å gå over fra luftdrevet fôring med kompressorer til vannfôring med pumper.

- Alle flåtene vi leverer nå, er tilrettelagt også for fremtidig vannfôring, sier han.

Entusiastisk til betong

På utstyrssiden leverer Endúr Sjøsterk pakker for ulike konsepter. Hovedproduktet er skrog av betong, og Johansson er entusiastisk til materialet.

Betongflåtene har ikke de samme spantene og forsterkningene stålskrog krever, og lagringsplassen blir større.

zoomBetong har mange fordeler, mener Frode Johansson i Endúr Sjøsterk. Her fra Nordlaks sitt anlegg ved Bjarkøy i Troms. 
Betong har mange fordeler, mener Frode Johansson i Endúr Sjøsterk. Her fra Nordlaks sitt anlegg ved Bjarkøy i Troms. 

Johansson trekker også frem levetid. Betong har et forventet livsløp på 50 år, uten behov for vedlikehold og bunnsmøring. Stålflåter må gjerne inn i dokk etter fem til seks år, og vil typisk ha en levetid på 20 år.

- Betong er også mer stabilt, sier Johansson. 

En flåte på netto 1000 tonn ligger godt i sjøen, og vil ikke krenge i drift.

Kjempeflåte til Gifas

Flåtestørrelsen er tilpasset kunde, og størrelsen varierer. En standardflåte har normalt en skrogstørrelse på 27 meter lengde og 17 meter bredde, og med enfôrkapasitet på 400 tonn. I fjor leverte Endúr Sjøsterk fem flåter med denne størrelsen, blant annet til Grieg Seafood i Finnmark.

En større flåte som skal leveres i slutten av februar, går til Gildeskål Forskningsstasjon (Gifas) i Nordland.

zoomEndúr Sjøsterk bygger storflåte for Gildeskål Forskningsstasjon. Flåten skal være klar i slutten av februar. 
Endúr Sjøsterk bygger storflåte for Gildeskål Forskningsstasjon. Flåten skal være klar i slutten av februar. 

- Det er en svær flåte, sier Johansson.

Flåten, som vil ha en total lastekapasitet på 700 tonn, har en lengde på 34 meter.

Tåler eksponerte områder

Fire lugarer, stue og kjøkken er kanskje ikke det en gjennomsnittlig kunde bestiller, men anlegget får også funksjon som visningsanlegg for både næring, turister og skoler.

Kapasiteten blir på 600 tonn fôr, og i tillegg har den to tanker på 50 kubikkmeter til ensilasje. Flåten skal tåle bølgehøyder på 10-11 meter. 

zoomEndúrs flåter er modulbaserte, og utstyret tilpasses. Her fra Nordlaks sin lokalitet ved Bjarkøy i Troms.
Endúrs flåter er modulbaserte, og utstyret tilpasses. Her fra Nordlaks sin lokalitet ved Bjarkøy i Troms.

Prøver å selge inn batteripakker på flåtene

- Vi prøver å selge inn hybridløsninger med batteripakker der vi kan, sier Johansson.

Han mener at besparelsen er stor, både for landstrøm og særlig for kunder som har dieseldrevne generatorer gående hele døgnet.

- Nå kan de gjerne redusere til bare å gå i fem timer, mener han.

( VILKÅR )
 
Del saken