Blue Lice bruker en kombinasjon av lys med et spesielt spekter og et luktmolekyl som etterligner lukten av lakseslim.Illustrasjon: Animera
Blue Lice bruker en kombinasjon av lys med et spesielt spekter og et luktmolekyl som etterligner lukten av lakseslim.Illustrasjon: Animera
Blue Lice bruker en kombinasjon av lys med et spesielt spekter og et luktmolekyl som etterligner lukten av lakseslim.Illustrasjon: Animera

Blue Lice skal bruke 8 millioner kroner på å teste ut lusefellen sin i Lofoten

Gründerselskapet har inngått et samarbeid med Ellingsen Seafood.

Blue Lice utvikler en felle som bruker lys og lukt for å trekke til seg lakselus før den når frem til laksen. Nå er selskapet klar for å teste ut nytt design og plassering av fellene. 

- Vi skal tilby et produkt til Ellingsen Seafood, og sammen med dem skal vi optimalisere effekten, sier daglig leder Karoline Sjødal Olsen til Tekfisk. 

Avtalen kom på plass rett før jul. 

Testing fra sommeren

Hos Ellingsen Seafood skal de sette ut systemet på to lokaliteter. Det skjer trolig i juni når lusesituasjonen begynner å ta seg opp. 

Deretter skal de følge med på lusesituasjonen resten av året, både på merdene med feller og på kontrollmerder. Resultatene skal også sammenlignes med historiske data. 

zoom- Vi gleder oss ti å få fellene i vannet og begynne å samle gode data, sier Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice. Her på live podkastinnspilling med Tekfisk i fjor. 
- Vi gleder oss ti å få fellene i vannet og begynne å samle gode data, sier Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice. Her på live podkastinnspilling med Tekfisk i fjor. 

Lukten av lakseslim

En prototype av fellene har bestått av bokser i plast på 30 x 40 centimeter som henger i rigger festet i flytekragen til merden. Disse er blitt testet ut i flere omganger, blant annet hos Bremnes Seashore.

Blue Lice bruker en kombinasjon av lys med et spesielt spekter og et luktmolekyl som etterligner lukten av lakseslim for å lokke til seg lusa.

- I 2018 testet vi metode. Vi ville bare se på om vi klarte å fange lus, sier Olsen.

Nå er tiden inne for å optimalisere oppfinnelsen.

Blue Lice

  • Etablert gjennom akseleratorprogrammet X2 Labs vinter/vår 2017.
  • Petter Stordalen og hans Strawberry Capital er blant investorene.
  • Kjell Erik Drevdal er styreleder, og i 2019 gikk tidligere Cargill-direktør Einar Wathne også inn i styret. 
  • Bremnes Seashore var med som strategisk partner i starten.
  • I slutten av 2019 inngikk selskapet en innovasjonskontrakt med Ellingsen Seafood i Lofoten. 

Beskyttende barriere

Fellene skal plasseres annerledes hos Ellingsen Seafood enn i tidligere tester.

I stedet for at fellene festes til merdkanten i en jevn formasjon, skal de plasseres utenfor merdene.

- Det var fint i metodetestene for å undersøke forskjeller fra boksene. Nå skal vi plassere flere enheter på et mer konsentrert område, sier Olsen.

Fellene settes dermed som en beskyttende barriere der hvor lusa kommer inn. Ellingsen Seafood bidrar med kunnskap om hvor lusa kommer fra.

- De kjenner lusa bokstavelig talt på gangen, sier Olsen. - De har gode data og vet hvor problemene begynner i merdene. 

zoomOperasjonssjef Lars-Kristian Opstad (t.v.), daglig leder Karoline Sjødal Olsen, teknisk sjef Gry Løkke og kundeanalytiker Steffen Klemetsen Jakobsen i Blue Lice.
Operasjonssjef Lars-Kristian Opstad (t.v.), daglig leder Karoline Sjødal Olsen, teknisk sjef Gry Løkke og kundeanalytiker Steffen Klemetsen Jakobsen i Blue Lice.

Nytt utseende

Designet er også endret, og i fjor gjennomførte gründerne to tester i et laboratorium til fôrprodusenten Cargill.

- Vi testet nytt design i en mindre skala for å se om det fungerte, sier Olsen. 

- Hvordan ser fellene ut nå?

- De er blitt litt annerledes, men jeg kan ikke gå ut med det akkurat nå. Designet er ikke fastsatt helt ennå.

Frem til sommeren skal Blue Lice gjøre de siste beregningene med det nye designet og med oppsettet av fellene.

8 millioner kroner

Olsen mener at Ellingsen Seafood er en god match. 

- De er veldig på ballen med å finne ut nye ting. De har kontroll på lusedataene og vet hvordan ting har vært historisk, alt som er viktig for oss for å se på effekten av fellene, sier gründeren som uttalte til Tekfisk i fjor at de nå mener de har bevis for atfellen fungerer.

Hele prosjektet koster 8 millioner kroner. Innovasjon Norge bidrar med tre av dem.

- Vi går også inn med penger og Ellingsen går inn med bidrag. 

zoomLars-Kristian Opstad holder på i laboratoriet hos Cargill i Dirdal.
Lars-Kristian Opstad holder på i laboratoriet hos Cargill i Dirdal.

Verdt å prøve

Hos Ellingsen Seafood på Skrova har de prøvd ut mye forskjellig for å få bukt med lakselusproblemet. 

- Når vi fikk anledning til å teste ut dette, tenkte vi at det kunne være verdt å prøve, sier Line Ellingsen, administrerende direktør i selskapet.

- Hvorfor tror du på denne teknologien?

- Blue Lice representerer noe nytt og er relativt enkelt å teste ut. 

Hun mener det trolig er summen av tiltak som vil komme til å hjelpe dem. Og da kan det hende Blue Lice vil være et av virkemidlene.

Å være i forkant

Av forebyggende tiltak bruker selskapet blant annet rognkjeks, luseskjørt, rogn som gjør fisken mer motstandsdyktig mot lus og brakklegging av lokaliteter. Til behandling bruker de Stingray. 

- Vi har egentlig prøvd det meste, sier Ellingsen.

I øyeblikket mener hun at de har god kontroll på lusa.

- Men dessverre kan det snu fort, det er vi smertelig klar over. Målet vårt er å være i forkant slik at vi slipper å behandle fisken. 

( VILKÅR )
 
Del saken